Förslag på kreditkort 2023-2025

Kan tipsa om Gekåskortet med 1% cashback och ingen avgift. Förutsätter dock att man åker till Gekås minst en gång om året.

1 gillning

Tänkte säga upp mitt SAS Amex Elite och nedgradera till Classic då jag har fått min 2for1 och letar nu efter ett kort som helst är gratis för att komplettera när jag handlar på ställen som inte tar Amex.

Jag har kommit till fram till (gratis)korten nedan, där jag också listar för- och nackdelar i mitt fall:

Norwegian
Fördelar:

• Gratis
  • Cashback
  • Gratis uttag

Nackdelar:

• Inget extrakort
  • Ingen cashback för flygbiljetter köpta hos andra flygbolag

Nordea Gold (Gratis eftersom jag redan har Nordea)
Fördelar:

• Extrakort
  • Låg växlingsavgift

Nackdelar:

• Ingen cashback

Carpay
Fördelar:

• Extrakort
  • Låg växlingsavgift
  • Kan använda cashback för att åka kollektivtrafik eller tåg

Nackdelar:

• Har ingen bil så kan inte nyttja något annat än fördelen ovan

Tack på förhand för input :slight_smile:

1 gillning

Jag har en specifik fråga som rör Norwegians kreditkort. Liksom flera andra är jag på jakt efter en ny set up med kort nu när Santander/Avida säljer ut kreditkortshantering till en ny leverantör.

Jag hyr en del bil i utlandet. Det är rätt vanligt att hyrbilsbolagen tar en deposition som motsvarar självrisken för CDW, ca 20 000 kr. Min upplevelse är att den transaktionen behandlats som ett köp, och vid återlämning av bilen som en retur i lokal valuta. Norwegian har ett påslag på 2% i växlingsavgift. Kommer man som Norwegian-kund staffas med 400 kr växlingspåslag vid en sådan transaktion?

I sådana fall måste jag leta vidare… =)

Det brukar väl bara reservas, inte dras på kreditkort väl?

Jag har varit med om båda alternativen.

Men jag hyr ju naturligtvis inte bil så ofta, så mina observationer får väl nog anses vara anekdotiska.

Northmill verkar helt klart förmånligast just nu. Antagligen är det lockerbjudande då det är svårt att ge allt gratis och endast tjäna in 0,1% på transaktionerna.

De bästa kreditkorten har ju försvunnit ett efter ett sen EU-regleringen av avgifter trädde i kraft. Samma lär hända debitkorten. Tex Lunar är rätt snålt tilltaget i sin gratisversion

1 gillning

Fick igår ett mail från Northmill att dom vill jag ska testa deras kort, och fick då också en länk att dela med mig av till andra intresserade (begränsat till 8 användningar, så funkar inte länken så är den färdiganvänd och ni kan meddela mig så tar jag bort den)

Som @Poulseng nämnde, men kanske värt att upprepa:

Northmill är ett kontantkort med möjlighet till faktura (maxbelopp 15000) för räntefri återbetalning om hela föregående periods belopp betalas tillbaks vid förfallodagen.

• Inga avgifter

• Inga uttagsavgifter i automater vare sig i Sverige eller utomlands (har inte testat, men dom påstår det, och Poulseng bekräftar det ovan)

• Inga valutapåslag, följer VISAs växlingskurs (använder deras påslag som man inte kan undvika med någon kortutgivare)

• Reseförsäkring om du köper din resa med kortet.

• 2 % ränta på transaktionskontot.

• Upp till 30 dagar kredit (max 15000) som går aktivera/avaktivera via appen.

• Enkel och snabb påfyllning via Swish

Jag ser det här kortet som ett alternativ till mitt Santander “Mitt kort+” som inte längre finns (men som jag nu fått förnyat 2 gånger, inga avgifter än och inte heller valutaväxlingspåslag) - använder det för alla inte-SEK-betalningar, men nu har jag ett alternativ när det inte längre förnyas.

Dock tar de en fakturaavgift på 29 kr de gånger man nyttjar fakturafunktionen. Det går bort för mig, annars hade jag gärna samlat allt på månadsfaktura och betalat i klump på förfallodagen som jag gör med mina “riktiga” kreditkort.

1 gillning

Avidakortet är nu uppsagt och klippt. Det var väldigt bra länge som de gamla Santandervillkoren fick vara kvar.

Säkert att de har fakturaavgift ? Kanske för att skicka pappersfaktura, men här på deras egen sida står det noll:

Noterar att det inte står någonting där om en räntefri period..

..men upp till 42 dagar står det i appen.

“Månadsfaktura som förfaller 26e varje månad”

Verkar inte finnas som e-faktura mottagare i min bank.

På sidan 2 i SEKKI-dokumentet om “Betala senare” (https://www.northmill.com/media/dnqceodp/sekki-fo-r-betalning-pa-ma-nadsfaktura-med-northmills-bankkort-version-2025-03-3.pdf) står det att “Kunden ska betala en fakturaavgift om 29 kr per månad (vid utnyttjad kredit) samt ersätta kreditgivaren för de kostnader som kreditgivaren har med anledning av krediten genom att betala de avgifter som i övrigt anges i den individuella delen av kreditavtalet.”

Lite oklart vad som gäller alltså, när det står så i dokumentet men 0 kr på annan sida. Jag försökte ställa frågan i deras chatt men fick bara en AI-bot som inte kunde svara och chatten med riktiga personer precis hade stängt för dagen.

SEKKI-dokumentet gäller deras andra produkt under “Privat → Lån → Kontokredit” ( Kontokredit upp till 50 000 kr – Ansök om ett flexibelt kreditlån - Northmill Bank ) där står det också att det är en administrativ avgift på 29 kr per faktura.
Det som gäller för kort med “Betala senare” (dvs faktura) står på sidan jag länkade till förut.
Den avgiftsfria kredittiden på kortet med “Betala senare” aktiverat är upp till 42 dagar för att dom har brytdagen mitt i månaden. Betalar man inte hela beloppet blir det ränta (men inga avgifter) på det kvarvarande.

Letar efter ett kort med loungeaccess och gärna fast track då jag reser en del i tjänst, economy.

Kollar på Amex Platinum (dyrt) och Swedbank Premium Kreditkort (bara lounge).

Några tips?

Preem mastercard har 0,5% cashback. Ges ut som en kupong som man kan sätta in på kortets saldo. Och man kan ha extrakort.

1 gillning

Kan ju kolla Revolut Ultra också. Debit visserligen, men Lounge och flera trevliga prenumerationer som ingår.

SEKKI-dokumentet jag länkade till gäller “Northmills Betala senare”, inte Privat-Lån-Kontokredit som du nämner! Det är två olika dokument. Går man in på villkorssidan och skrollar ner till “Northmills Betala senare" och klickar på SEKKI så får man upp det dokument jag länkade till. Så det står faktiskt där också att det är 29 kr fakturaavgift. Men jag är förstås bara glad om det visar sig vara fel.

Platinum är väl det som förmodligen är bäst men kanske dyrt om du inte har någon nytta av de andra förmånerna. Dining-by-Amex kan ju värderas till ca 6k.

Jag går i tankarna om att skaffa kreditkort. Har skummat igenom tråden lite och upplever att det är svårt att välja. 3 frågor.

1. Vad innebär det när ni skriver att man får ha extrakort?
  2. Finns det något speciellt jag bör tänka på?
  3. Vilket kort skulle ni rekommendera mig?

@Investera117,

Som svar på dina frågor.

1. Extrakort är att du kan få ett till kreditkort kopplade till samma kredit och med samma innehåll/bonus som det första kreditkortet. Fördelar med detta om man är flera i familjen som använder kreditkort kan vara alltifrån minskade årsavgifter till att snabbare komma upp i olika bonusar
  2. Betala av kreditkortet helt varje månad för att undvika räntekostnader
  3. Att rekommendera ett specifikt kort till dig är väldigt svårt utan att veta vilka fördelar du vill få för användningen av kortet. Är det cashback? Tillgång till Lounge? Gratis hotellnätter? Extra kortförsäkringar

Det är inget kreditkort som är bäst på precis allt så man får välja något/några som har det som värderas mest/används mest.

Bor du mycket på hotell så är ett kort som ger dig poäng/rabatter/gratis nätter bra

Handlar du mycket via internet så kanske ett kort med extra cashback/rabatter är bra

Flyger du en del eller vill flyga mer så är ett kort som ger dig bonuspoäng till specifika flygbolag möjlighet till dig att få flyga med att enbart betala för flygskatter eller sk 2 för 1-biljetter

Mvh Daniel

2 gillningar