Förslag på kreditkort 2023-2025

Jag fick ett mail.

Hur kan det ta typ tre fyra år?? Obegripligt

2 gillningar

Även jag har en värvningslänk till Northmill för dom som är intresserade att starta med 100kr på kortet :blush:

0kr i uttasgavgift gäller också utlandet? Ingen gräns på belopp?
Jag provar att läsa gällande Hyrbil försäkring: “Försäkring för fordonet ska tecknas i samband med hyran och innan ersätning utbetalas ska skadan vara reglerad av uthyrningsföretagets
försäkringsbolag.” Det känns inte att det kommer hjälpa så ofta när behöver täcka först försäkring av hyrbil företag

Utan att veta, så gissar jag att den försäkringen som avses är det grundskydd som reglerar ner självrisken. Vanligen till ca 1000-2000 euro. CDW, Collision Damage Waiver. Det grundskyddet ingår i så gott som alla hyrbilsavtal.

För de kreditkort som inkluderar en försäkring som ersätter självrisk vid skada brukar det vara ett krav att kunden tecknat en CDW hos hyrbilsföretaget för att självriskeliminering ska gälla.

Man bör vara uppmärksam på att självrisken med CDW kan vara ett högre belopp än kreditkortsutgivarens maximala ersättningsbelopp.

1 gillning

Tack vad gäller gällande i uttasgavgift och gränsen?

Det finns en uttagsgräns på 15 000 SEK per vecka och 30 000 SEK per kalendermånad utan avgifter, vilket gäller både i Sverige och utomlands.

Northmills kort är nog det bästa debitkortet just nu med alla fördelar man får utan kostnad. Använde det själv senast när jag var i Japan där det fortfarande finns många ställen som endast tar emot kontanter. Ett stort plus är också att man kan göra både uttag och insättningar till/från kortet via Swish så man kan snabbt flytta pengar till och från sitt lönekonto. Har därför flyttat stora delar av mina pengar för löpande utgifter hit då man får 2% inlåningsränta och ändå snabbt kan flytta till lönekontot vid behov.

Även jag har en värvningslänk om någon mer är intresserad av att skaffa kortet och få 100 kr:

1 gillning

Tack det är perfekt när jag behöver hyra en bil i utlandet (behövs då inte täcka en extra försäkring) och tar kontant

Dubbelkolla att hyrbilsföretaget inte kräver att depositionen lämnas med ett kreditkort. I vissa fall accepteras inte debitkort.

Depositionen kan lämnas med ett kreditkord om jag förstår det. Viktigt är man betalla med Northmill kort för att få täkning eller förstår jag fel?

Ibland nöjer sig inte hyrbilsföretaget (eller andra) med ett debitkort utan kräver ett kreditkort. I det fallet skulle jag gissa att Northmill-kortet inte accepteras. Precis som du nämner skulle jag tro att det har med täckning att göra och möjligheten för affärsidkaren att reservera belopp. Det vill säga vilken part som står för risken i händelse av bristande likviditet.

Jag kan inte tänka mig att det här är ett större eller avgörande problem. Det verkar ju vara ett kanonkort!

1 gillning

Mycket prat här om Northmill trots att tråden bör röra “Förslag på kreditkort”. Northmill är bra (har det själv) men har precis som Revolut inte kreditkort alls.

Nu när Santander/Avida “går i graven” snart, har någon tips på vilket annat kreditkort som kan rekommenderas för resenärer? Jag ser lite snack om ganska nischade kort för t.ex. folk som flyger mycket med ett visst flygbolag men jag finner inte det så intressant då jag själv är en ganska illojal resenär och alltid bokar med olika flygbolag, hyrbilsbolag och stug/hotelltjänster.

Jag får kanske gå tillbaka till Forex annars (ser likvärdigt ut med Collectors kort, men Collectorkortet har jag aldrig haft så jag vet inte om det finns någon vital skillnad). Jag ser att Klarna har ett kort med 0kr i årsavgift. Det går inte att göra uttag med men uttagsautomater är inget jag skulle använda ett kreditkort till oavsett (har ju Northmill till sådant). Vet någon om Klarnakortet kan vara det “bästa alternativet”?

För den som kanske inte vet, så går inte Avidas kort helt “i graven”, men det blir ett nytt kort från 1 oktober som saknar årsavgift men i stället har 1.99% valutapåslag. För mig, som länge använt Santander/Avida-kortet för alla köp i utländsk valuta, så blir det till att övergå till Northmillkortet som jag redan har. För svenska köp har jag Morrow-kortet i första hand, och några andra kort som reserver (bl.a. Norwegian och det kommande nya Avidakortet). Norwegians kort är för övrigt ett kreditkort som man kan använda till bankomatuttag och få det på månadsfakturan, utan att det kostar ränta (om man betalar fakturan i tid). Inte för att jag tror att jag gjort ett bankomatuttag på flera år, men ändå… :slight_smile:

2 gillningar

Morrow släpper nytt kort vintern 25-26 med nytt fördelsprogram. Kommer hålla koll på det när de släpps. Har själv inte orkat byta sen everydaycard blev remember. Men kan man få 1% cashback på allt igen så är jag nog rätt snabb att byta.

" Vi gör om vårt kreditkort och tar därför inte emot nya kreditkortsansökningar. Du som redan har kortet påverkas inte av detta i dagsläget.
Det nya kortet - med ny design och uppdaterat fördelsprogram - lanseras under vintern 25-26.
"

Letar efter ett nytt kreditkort efter Santander/Avida försämras. Krav:
*Avgiftfritt

• Apple Pay
  • inget valutapåslag

Har Norwegian för uttag utomlands och köp i Sverige.Men behöver ett till på grund av valutapåslaget.

Collector Easyliving har Apple Pay, inget valutapåslag och bjuder på årsavgiften första året. Då klarar du dig åtminstone ett år tills du ev hittar något bättre. Jag vet inget annat kreditkort som både saknar årsavgift och valutapåslag, själv kommer jag att använda Northmills debetkort för utlandsköp i fortsättningen.

De kraven uppfylls av Klarnas kort.

Rättelse! Jag verkar vara lurad av Klarnas marknadsföring. De har ingen formell växlingsavgift, men en sämre växlingskurs enligt detta inlägg:
Valutaväxlingspåslag kortköp

1 gillning

Northmill debit funkar i dagsläget bra för mig, 2% ränta (aug 2025) på kortet som betalas ut månadsvis rakt in på kortet vilket är förmånligt för buffert/lön. Både fysiskt och virtuellt kort, noll avgifter eller valutaväxlingspåslag och som vanligt reseförsäkring. Håller utkik om det dyker upp något bättre debit kort men just nu är det svårslaget för min del iallafall.

Fick 100 kr när jag hoppade med på en av värvningslänkarna här i tråden så jag fortsätter för nästa som också vill ha 100kr, krävs endast insättning på 1kr och man behöver inte använda kortet om man så inte vill. Letar fortfarande efter ett bra kreditkort som slår norwegians så kom gärna med förslag.

Jag ska också säga upp Santander/Avida, framförallt pga förfallodatum på fakturan ändras till 25:e.

Är det nån som kan verifiera att Collector Easyliving har “den sista i månaden” som förfallodatum?

Verkar så här iallafall: https://www.collector.se/globalassets/dokument/sverige/kreditkort/terms-and-conditions_easyliving_se.pdf

Under 15.1:

"Betalning skall erläggas till Collector eller
till den Collector anvisar som betalningsmottagare, till det bankgirokonto som anges på kontoavin/fakturan
och skall vara angiven betalningsmottagare tillhanda senast den sista i aviseringsmånaden. "