OK, jag är jävligt irriterad på Klarna. Eller är jag helt korkad? De säger överallt att de inte har växlingsavgift, men egentligen har de 2.5% påslag?
Deras sida är fylld med info att de inte har valutaväxlingsavgift, t.ex. denna
Efter att ha läst denna tråd försökte jag hitta var det står skrivet på deras sida vad som faktiskt gäller, letade i villkoren etc. Sen frågar jag kundtjänsten, som visade sig vara en AI-bot. Och den säger:
Klarna använder en växlingskurs med ett påslag på 2,5% som är inkluderat i den växlingskurs som presenteras vid köpet. Detta innebär att det kan finnas en liten avgift inbakad i växlingskursen.
Jag ber den dubbelkolla informationen, och den kommer tillbaka med:
Ja, när du använder Klarnakortet utomlands, tillkommer det ett påslag på 2,5% i växlingskursen. Detta påslag är inkluderat i den växlingskurs som presenteras vid köpet. Om du har fler frågor eller funderingar, är jag här för att hjälpa till!
Jag ber att få prata med en människa och kontaktas till en
Först försöker han kringgå frågan och svara på annat, t.ex.:
Jag vill informera dig om att när du gör ett köp från en utländsk handlare med Klarna, behandlas transaktionen i din hemmavaluta.
och sen
Klarna använder en valutakurs för att omvandla köpesumman. Denna kurs kan låsas vid olika tillfällen, till exempel vid köptillfället, när ordern registreras av handlaren eller under återbetalningar, beroende på vilken betalningsmetod du väljer.
Efter att jag gång på gång frågat om växlingsavgift får jag äntligen:
Även om vi inte tar ut några avgifter för valutakonvertering, tillkommer en extra avgift på 2,5 % för köp i utländsk valuta för att täcka kostnaderna för valutaväxling.
Den här tilläggsavgiften är separat från valutakonverteringsavgifter, som inte tillkommer.