Förslag på kreditkort 2023-2025

Det är inte därför jag använder kreditkort, det är cashbacken och krediten som är gratis så länge jag betalar månadsfakturorna.
Skulle jag hyra en bil nu skulle jag använda kreditkortet direkt, frågor på det?

Curve’s försäkring (på metal) är riktigt bra i teorin, i nivå med de dyraste kreditkorten i Sverige. Framförallt bra eftersom dom inte kräver att betalningen gjorts med Curve-kortet :slight_smile:

Men deras support svarar ofta inte eller tar en månad på sig att göra de. Deras kortreklamationstjänst har ungefär samma kvalité, du får svar ibland. Funktioner i appen strular ibland, UX-designen är tveksam i mina ögon.

Därför känner jag inte att jag faktiskt hade kunnat lita på att försäkringen eller reklamation för kortköp faktiskt kommer funka när de väl behövs. Har avslutat kortet sedan länge, även fast metal var helt gratis för mig då även deras tjänst för att betala prenumerationen slutade fungera :smiley:

Och som redan påpekats gäller INTE ditt kreditkorts garantier eller försäkringar när du betalat via Curve, åtminstone i de flesta fall. Men behöver man fundera om de gäller eller inte så antar jag att de inte kommer gälla :slight_smile:

1 gillning

Nu är jag inne i denna djungel igen, med kreditkort… Jag och sambon har ett AMEX ihop - men hade varit bra med ett eget också, de tillfällen jag använder mitt debitkort. Vissa ställen tar ju heller inte AMEX.

Tokig i resor - och kollar in Norweigan kortet. Inga avgifter och cashback 0,5% på alla köp som man sedan kan använda för köpa biljetter hos Norweigan. Är Visa kort också som funkar typ överallt?
Kanske kan finansiera en T/R till sydeuropa 1 gång om året?

Är detta ett rimligt alternativ?

Ja, det är bra kort. Finns två bonusar, en i rena pengar (betala av skulden med) och en i Norwegian-pengar. Den första är cappad till 500kr/år, alltså 100k i köp. Den andra är inte cappad.

Fördelen med Norwegian-pengar är att det är enkelt, det är samma som pengar och kan kombineras med pengar för köp av flygresor. Inte en vetenskap som flygpoäng brukar vara.

Everyday kundtjänst skrev till mig att de jobbar på Apple Pay och Samsung Pay (alltså ingen Google Pay) och att det är försenad till nästa år. Det verkar att planen var iår.

2 gillningar

Visa funkar lika bra som MC i EU och även bättre utomlands. Alltså inga problem alls!

Vilket Amex har du, om du är galen i resor har du ju SAS Amex och SAS Mastercard. Konstigt hur detta undgått dig, måste ju vara vanligaste kreditkorten med inriktning på resor.

Det var ungefär det svaret jag fick för ett år sedan också…

Har själv kört Norwegian i nåt år, helnöjd. 0 kr i avgift och cashback eller flypoints på köp. De har även en hyrbilsförsäkring som kostar 350kr/år där du får riskreducering på hyrbil som är upp till 20 000kr, många hemförsäkringar har bara 10 000kr. Jättebra att ha om man hyr bil inrikes- och utrikes och slipper köpa till dyra sådana från firmorna men ändå vara trygg (jag kör tryggt men få utomlands gör det :sweat_smile: )
Sen vet jag att Norwegian Bank (som nu ägs av Nordax) står inför förändring då flygbolaget inte vill att de ska förknippas med dem längre. Inget rött kort, inga flypoints så jag hoppas att de gör en nystart med bättre förmåner och nån form av bonus. Väntar med spänning!

För någon som är total nybörjare på kreditkort,
Vad är nyttan med att ha kreditkort egentligen? Enkelt förklarat. :slight_smile:
Givet att man egentligen har pengar/råd att betala det man ska med sin “vanliga” buffert.
Detta kanske låter som en sjukt korkad fråga men jag har alltid sett negativt på kreditkort/belåning, så blev förvånad när det enligt många på RT är positivt att ha kreditkort.
Kanske finns något bra avsnitt som handlar om detta?

Igen, förlåt för “dum” fråga, det kanske tillhör allmänbildningen att förstå detta :wink:

2 gillningar

För mig är det 3 saker.

Det ena är att gammelbanken tar ut en avgift för kort. Flera kreditkort är gratis och erbjuder cashback. Jag får hellre pengar för att ha ett kort än att betala för det. Inga stora summor i mitt fall men en principsak.

Det andra är konsumentkreditlagen. Om man köper något från ett företag, säg en säng som aldrig kommer. Då kan man få pengarna tillbaka från kreditgivaren om företaget vägrar lösa det.

Sen har vi försäkringarna. Jag har Norwegian. Köper man en resa (minst 50 mil tror jag) och blir sjuk så får man pengarna tillbaka utan att betala för avbokningskydd hos bolaget som säljer resan.

6 gillningar

Jag/vi har kreditkort av ett antal olika skäl. Finns ingen nämnvärd nedsida för mig/oss.

1. Ett Av korten har vi för att det ger Points vi kan använda till flybiljetter. Det handlar vi det mesta på (Fruns kort) till vardags. Matvaror prylar i affär , restaurangbesök etc.
  2. Kort nummer 2 används i huvudsak vid utlandsresor för att det har riktigt optimala vilkor.
  • Ingen årsavgift
  • Ingen engångsavgift vid uttag i ATM utomlands ( Vi handlar mest med kontanter på resa i länder utanför norden.
  • Inget växlingspåslag vid uttag i ATM
  • Tillåter att man betalar in uttag i utländsk ATM direkt för att undvika ränta på uttaget.
  • En del reseförsäkringar.
  • En gratis buffert om 50.000 för nödfall har vi på cirka 4 st kreditkort på resa.
  • Ett kreditkort där dom kan reservera en rejäl summa! behövs oftast om du skall hyra bil utomlands.
  • Även om du tankar hemma låses en summa på ditt kort etc tid. Kan vara 1500 numera. Märks inte om du har bra kredit.
  • I vissa länder får du inte ens akut sjukvård om du inte kan bevisa att du kan betala. SOS international etc kan ta ett tag att få ok från. En av våra vänner behövde prestera 2 st kreditkort och reservera en stor summa för att komma in till akuten på det BRA sjukhuset…
  • En deltagare på en vandring vi var med på behövde åka ambulans i Österrike. Hon fick betala ambulansen direkt med kreditkortet då EU-kortet låg på hotellrummet ( ca 10.000 Sek som hon fick tillbaka senare).
  1. Man behöver backupkort på resa i utlandet. Ibland bland slutar kreditkort att fungera eller blir Uppätna av en ATM när man är på resa. Hänt mig/oss totalt 7 ggr ( långt liv) på eller pga vårt resande på olika sätt . Vanligt är buggig ATM som käkar upp kortet och man ringer och spärrar kortet. Men även kortkapning och omedelbar spärrning av banken har hänt ett par gånger. Dom ringde direkt och frågade om det var vi som köpt xxx ( kostade oss inget men kortet spärrades bums :frowning:).
    OCH jag har flera gånger fått hjälpa kollegor med kontanter när deras (enda) kort strulat

Jag och min fru har för säkerhets skull flera betal och kreditkort med oss som kan användas i ATM utomlands. Vi använder normalt bara det förmånligaste enligt 2 ovan normalt. Vi brukar inte ha kort där man kan få ett nytt kort på resa. ( American Express ?).

• Vi använder aldrig kortkredit som drar ränta. Betalar alltid innan ränta börjar dras.
  • Vi lockas inte handla mer bara för att det går. Alltid kostnadsmedvetna. Aldrig förstått varför folk handlar mer för att det är “lönehelg” eller för att dom har ett eller flera kreditkort.

Kuriosa… Vi har vid resa under ca 20 års tid även burit runt på resecheckar med ett värde av 20.000 SEK i US$. Det berodde på att alla Visakorten vi (enbart ) reste med under ca 1 vecka slutade fungera I ATM på en längre resa. Vi ser dessutom till att vi av samma skäl har med oss kort från både Mastercard och Visa.
När vi gjorde oss av med resecheckarna för några år sedan behövde bankpersonen ta fram manualen och kolla hur dom fungerar.

2 gillningar

Jag ser positivt på att man flyger jorden runt och släpper ut extrema mängder koldioxidekvivalenter utan att tillföra något positivt.

1 gillning

Kopplar man kreditkortet till sin vanliga bank? Eller måste man välja något av ”deras kreditkort” då?

Bäst tycker jag är att välja ett kreditkort som inte ges ut av sin vanliga bank, dvs lite som att plocka russinen ur kakan.
Hos dom flesta storbanker måste man nu betala för bankkort, vilket är lite fult. Väljer man att betala med kreditkort (eller bankkort) från en annan aktör så tjänar storbanken mindre pengar på en och man kan välja ett med bättre villkor.

Hur vet du att det inte är positivt?

Det kanske sparar koldioxidekvivalenter om vi tar oss ut i världen istället för att ta hit världen?

3 gillningar

Har precis sagt upp Refunder Pay nu när jag skulle behöva börja betala årsavgift. Är ute efter ett nytt kort utan årsavgift, gärna med någon slags cashback om det finns. Har ingen bil och försöker undvika flyg, reser mest med tåg, så bensin- och flygbolagskorten går bort. Föredrar e-faktura. Har ni några tips?

Norwegian har 0.5% cashback på allt

1 gillning

Tack, antog att man var tvungen att köpa flygbiljetter för pengarna först :+1: Är du nöjd med tjänsten?

Ja, jag är förvånad av att inte fler nämnt Norwegian i den här tråden.

Är ingen expert på vad som utgör ett bra kreditkort, men söker man på nätet så hamnar just Norwegian ofta bland de bästa alternativen vid jämförelser och i topplistor.

Egenskaper:

• Årsavgift 0 kr
  • Upp till 45 dagars räntefri kredit
  • Ingen uttagsavgift
  • Valutapåslag 1,75%
  • Tjäna 0,5% CashPoints på alla köp du gör med kortet.
  • Kreditgräns upp till 100.000 kr.
  • Dagligvaruförsäkring, reseförsäkring och avbeställningsskydd inkluderat.
  • Köp hos Norwegian ger dig 10% Cashpoints på Flex-biljetter och 4% på LowFare-biljetter.

Tycker det verkar väldigt bra, speciellt för personer som vill använda det i samband med resor. Eller vad anser övriga här på forumet?

1 gillning