Tycker att det verkar bra, men har inte behövt använda försäkringar osv än.
0,5% i cashback är bara upp till 100 000 kr/år dock. Om man aldrig flygger Norwegian kan det vara en nackdel.
Shell mastercard eller preem mastercard via ikano bank. 0,5%cashback som dras av på fakturan var 3e månad. E-faktura, kostnadsfritt 30-45 dagar från inköp. Behöver inte köpa något drivmedel alls du får cashback ändå.
Alt 2. Gekåskortet, 1% cashback men då måste du åka till ullared en gång om året och använda checkarna.
Ja, det beror på vad man ska ha kortet till. Har man det som primärkort så är tex cashback kanske viktigt.
I mitt fall letar jag främst efter ett kort som kan användas vid resor för att få ner uttags- och växlingskostnader. I andra hand ska det användas som backup-kort om man tex behöver spärra det primära kortet eller liknande.
Så mina huvudsakliga önskemål är:
- 0 kr i årsavgift för kortet.
- 0 kr vid uttag av kontakter i bankomat utomlands.
- 0% valutapåslag.
- Att det är ett kreditkort (så det inte behöver vara kopplat till ett sparkonto där man måste avsätta pengar på i någon specifik bank).
Norwegian-kortet uppfyller 1 & 2 & 4, dock inte 3.
Finns ett annat alternativ, Northmill bank. Det uppfyller 1 & 2 & 3, men inte 4 som jag tolkar det då man måste ha pengar på ett sparkonto hos dem kopplat till kortet.
Är det någon som känner till ett kort som uppfyller samtliga kriterier 1–4 så får ni gärna tipsa om det!
Jag har Northmill och dom håller på och tjatar om någon jäkla kontokredit, har dock inte kollat närmare på det.
Ok, vad innebär det (kontokredit)? Vad är det för info de vill ha av dig?
Och måste du ha sparkonto hos dem för att få kort hos dem, som jag skrev/misstänkte i mitt föregående meddelande?
Man har ett konto med pengar på som används när man drar kortet.
Vill man kunna ta ut pengarna behöver man öppna ett sparkonto. Då kan man överföra från kortkontot till sparkontot och sedan ut till sin vanliga bank. Överförng mellan kortkonto och sparkonto går direkt. Denna känns mest som en teknisk begränsning.
Krediten verkar funka som så att alla köp man gör med kortet samlas på en faktura som med ett vanligt kreditkort. Denna funktion kan man slå av och på när som helst. Om man använder krediten så tillkommer en fakturaavgift på 29kr.
Jag skaffade kortet för att jag ville ha ett gratis debitkort. Den valfria krediten kanske kommer till användning någon gång om det strular tekniskt med mina andra kort.
Ok, så kriteriet nummer 4 är inte uppfyllt för Northmill Bank, eftersom man måste ha sparkonto hos dem?
Alternativt att man har kreditkort hos dem, men då får man en fakturaavgift på 29 kr, så kriteriet nummer 1 är inte uppfyllt. Eller kan man få e-faktura och slippa fakturaavgift på 29 kr?
Tolkade jag det rätt så? Ingen som vet något kort som uppfyller samtliga kriterier 1–4 alltså?
Jag förstår inte problemet med att ha ett sparkonto, det är ett klick.
Vet inte om man kan komma undan fakturaavgiften.
Northmill verkar ju perfekt vid resor. Att det är ett betalkort och man behöver sätta in pengar på personkontot som kortet är kopplat till spelar mindre roll. Men om man efter resan vill ta ut pengarna, hur gör man då? Är det bara att göra en överföring från personkontot till sitt vanliga konto i annan bank? Finns det några andra nackdelar med Northmill för resor eller köp i utländsk valuta? Vet att vissa utomlands inte tar emot betalkort, utan vill att man använder kreditkort.
Har Santanders gamla kreditkort som inte går att skaffa längre, men som tickar alla punkter 1-4. Brukar använda det för resor, själva resan om den betalas i utländsk valuta, boende och för köp och uttag utomlands. Har än så länge fått ett nytt när giltighetstiden gått ut, men tänker att de kanske slutar med det. Eller om man blir bestulen på Santander-kortet utomlands. Då vore det bra med ett likvärdigt alternativ.
Jo man tar ut pengarna till sin vanliga bank med banköverföring.
Man kan inte ta ut pengar direkt från kortkontot utan får även öppna ett sparkonto i appen och gå via det.
Problemet är väl mest att man måste ha pengar stående på det sparkontot, tex 50 kkr eller vad man tror sig kunna behöva ha tillgång till via kortet. Och man får inte lika bra ränta på det sparkontot som på vissa andra sparkonton, så indirekt blir det därmed en kortavgift.
Alternativet är att man får föra över pengar till sparkontot på Northmill först när man faktisk ska ut och resa, och sedan föra tillbaka pengarna till annat sparkonto igen när man kommer hem. Och samma procedur om man behöver använda det som backup-kort (men då kanske man är i knipa och inte enkelt har tillgång till dator/mobil för att kunna flytta över pengar). Hur som helst så är det ju lite struligt att hålla på med att flytta pengar fram och tillbaka.
Northmill bank har rätt bra ränta på sparkontot 3.75% så några större förluster blir det nog inte.
Men 3,75% gäller väl inte för den typen av sparkonto som man har kopplat till kortet?
På deras hemsida står det i alla fall så här:
“Kortet är gratis och ger dig 2 % sparränta från första dagen.”
Det är sant, men det är väldigt smidigt att flytta pengar mellan kortkontot och sparkontot.
Precis… Jag har en större summa på sparkontot och vid behov överför till debitkontot som jag kan ta ut kontanter eller betala med kortet.
Orkar inte hålla på och strula med sådant. Kommer definitivt glömma föra över pengar någon gång när jag behöver kunna använda det och omvänt glömma att flytta tillbaka till bättre sparkonto under perioder då man inte vill använda kortet.
Hur som helst så uppfyller det ju inte detta kriteriet:
- Att det är ett kreditkort (så det inte behöver vara kopplat till ett sparkonto där man måste avsätta pengar på i någon specifik bank).
Jag förstår inte riktigt varför det är så viktigt att kortet är fritt från årsavgift. Om man spenderar mer än 80 000 per år så är det mer lönsamt att ha Everydaycard än ett gratiskort som ger 0,5% cashback, trots avgift.
Om man förutsätter att man bara får 0,5% cashback på allt under 20 000 per period (vilket inte blir helt sanningsenligt då man får 1% på bensinmack och matbutiker) så blir kalkylen såhär, vid årsspendering på 80 000 kr (6666kr / månad). Med Everydaycard får man alltså 0,5% cashback på allt (-bensinmack och livsmedel som alltid ger 1%) under 20 000 kr per halvår. Allt man spenderar över det beloppet under halvårsperioden får man 1% cashback för. Möjligen förvirrande men kalkylen blir såhär per år vid 80 000 spenderat:
Everydaycard kalkyl:
40 000 * 0,005 = 200 kr
40 000 * 0,01 = 400
Årsavgift: 195kr
= 400 + 200 - 195 = 405 kr
Gratiskort med 0,5% cashback:
80 000 * 0,005 = 400 kr.
Om man spenderar mer än 6666 kr per månad - vilket jag förutsätter att de flesta gör om man använder kreditkortet för alla inköp - så tjänar man mer på Everydaycard än på gratiskort med 0,5% cashback.
T.ex., om man skulle spendera 10 000 per månad/120 000 per år, skulle man med Everydaycard få tillbaka (efter betald avgift) 605 kr. Med gratiskort 500 kr.
Hade inte koll på att bränsle och livsmedel gav 1%!
Personligen håller jag självfallet med om att Everydaycard verkar toppen enligt dina beräkningar.
Jag är däremot inte så positiv till att fattiglappar skaffar storfräsarkort där man får igen pengarna genom att resa och gå på restauranger man troligtvis inte gjort utan kortet, speciellt när man inte bor i någon av dom 3 stora städerna.
Jag har påpekat detta tidigare, folk verkar väldigt låsta vid att det just måste vara gratis istället för att se på värdet man får.