Demokrati i kombination med låg financial literacy (jag är medveten om att vi ligger högt i internationella jämförelser, men det säger inte så mycket) hos makthavare och befolkning. Att medvetet elda på bostadspriser är så primitivt att jag knappt finner ord.
Nominell eller reell uppgång är en extremt viktigt distinktion. Vi betalar med nominella pengar ja, men vi har i regel fått reala löneökningar, så köpkraften har följt inflationen. Mätt i köpkraft så är bostadsrätter lika dyra idag som 2015.
Genomsnittslönen 2015: 32 000 kr = 11,1 kvm bostad för en årslön
Genomsnittslönen 2024: 41 600 kr = 11,4 kvm bostad för en årslön
Håller med, jag vill bara poängtera att bilden som vissa har att det gjorts stora reella vinster på bostadsmarknaden de senaste 10 åren inte stämmer. Detta stämde hyfsat fram till 2021, men sen dess har det skett en stor vändning som många har missat eller inte hunnit ta till sig, framförallt på grund av inflationen.
Har argumenterat det här med flera personer i min närhet som är yngre och är väldigt taggade på att starta sin bostadskarriär utan att de har tänkt på underhållskostnader, mäklararvode vid framtida försäljning och alternativkostnaden av att inte ha kontantinsats investerad på en global indexfond. Samtidigt trivs de i en hyresrätt men tänker “äh bostadsrätten kostar ju bara någon tusenlapp mer än motsvarande hyresrätt så jag kör på det, mamma och pappa tjänade ju 1000% i vinst på sin bostadskarriär”.
Då är många i stadiet att de inte kommer bo där särskilt länge och att de inte köper en bostadsrätt de faktiskt kommer bruka i det långa loppet. Snittsvensken flyttar dessutom bra mycket mer än ett par gånger under sin livstid. Tror dessa lättnader i amorteringskraven och bolånetak kommer få fler yngre som har kapitalet att ta hastiga beslut.
Även 30 års real ökningen har varit ca. 8% CAGR i de flesta områden, vilket bleknar med real ökningen för globala indexfonder. Men självklart kan man inte sia i framtiden åt det ena eller andra hållet. Gäller att bo i sin bostadsrätt/villa väldigt länge och att sluta se sitt boende som en spekulation.
8% CAGR med en (jämfört med andra alternativ) rätt riskfri och billig hävstång på 6,7x. 10x hävstång om bolånetaket höjs till 90%.
Absolut är det så, frågan är om det upprepar sig eller ej. Senaste 10 år har som sagt varit negativ real ökning på flera platser vilket gör att hävstången slår i motsatt håll.
Förslaget är rent valfläsk och imponerande o-genomtänkt i god ordning. Som vanligt i politiken ska man akuta i vad de säger och fokusera på vad de gör. Se “tandvårdreformen” där färre får tillgång till tandvård då ungdomar stånga ute för att äldre ska prioriteras…
Alla som kan det minsta om ekonomi inser att ökat lånade + minskad amortering kommer göra att priserna stiger rejält. Detta gynnar fastighetsägare som är en stor del av den kapitalstarka, äldre väljarkåren och slår brutalt hårt mot ungdomar och unga vuxna.
Att Kalle, 22, “bara” behöver 10% av mamma och pappa till handpenning gör inte att han får låna mer än Olle, 29 eller Petra, 57 som vill köpa samma lägenhet. Då alla får låna mer går priset upp och Kalle kommer längre ifrån att någonsin äga sitt boende. Hans mamma och pappa däremot kan skratta glatt då deras hur som köptes för 500kkr på 00-talet nu värderas upp till 9 miljoner istället för 7. Hurrah!
Ursäkta men " frihet" . Sverige är väldigt unikt. I de flesta andra länder betalar man tillbaka lån, därför det heter lån. Man hyr inte pengar som vissa verkar tro. Sen är det 100% självklart att det påverkar priserna.100% säkert. Blir mörkrädd över inlägg som detta.
Lånet har säkerhet så det kommer betalas tillbaka. Det är väl ändå en frihet att låneavtalet är mellan mig och banken?
Det gör man i Sverige med. Enda egentliga undantaget är om dödsboet sätts i konkurs, eftersom man i Sverige, av väldigt goda och rimliga anledningar, inte kan ärva skulder.
Dessutom är kreditförlusterna på bolån i Sverige väldigt små, så det är i nuläget ett icke-problem.
Valfläsk av förra regeringen då menar du?
Augusti 2022
Det är dags att se över amorteringskravet och bolånetaket, anser regeringen.
Höga räntor kan bli särskilt kännbara för hushåll med lägre inkomster och små ekonomiska marginaler, enligt finansmarknadsminister Max Elger (S).
Det var Socialdemokraterna som var i regering när detta togs upp först, och sen startade den nya regeringen en utredning om detta 2023, som nu mynnar ut i ett skarpt förslag.
Om detta är valfläsk så är alla politiska förslag valfläsk…
Å andra sidan skulle det byggas färre bostäder.
Det heter väl lån för att man lånar pengar? Normalt mot ränta, ibland inte.
När du lånar ut pengar till banken ränte- och amorteringsfritt heter det helt plötsligt bankkonto.
En skillnad är vem som har option att avbryta lånet/placeringen.
Måhända, och det är väl ett systemfel om något…att samhället behöver byggas med vidlyftigare kreditgivning…till privatpersoner…som i bästa fall är desperata och i värsta fall är ekonomiska analfabeter eller riskbenägna?
Om vi hade fri kreditgivning på amorteringsfria blancolån så hade det sålts fler soffor eller Thailandsresor, och det vore ju guld för konjunkturen?
Och jag som trodde hela världsekonomin och välstånd var uppbyggd kring lån. Tji fick jag.
I och med att invandringen inte längre skjuter på vår bostadskarriär åt rätt håll får man hitta på såna här påfund. Ackompanjeras inom kort också med räntor på 1-2%.
Glöm inte var ni läste det först!
Menar du att du tror att huspriserna kommer att stiga med 50% ifall man kan låna 90% istället för 85%?
Det är vad som krävs för att handpenningen ska bli lika stor vid 90% lån som vid 85% lån. 15% handpenning av 1 miljon är lika mycket som 10% av 1,5 miljon.
Efter att själv ha fått låna 100% när vi köpte vårt första hus när jag var 25 år gammal (dessutom amorteringsfritt) så kan jag känna viss sympati med att 15% handpenning är rätt mycket för dagens ungdom.
Minst, särskilt i kombo med minskat amorteringskrav, och det nya svarta (negativ styrränta) och att man också slänger på statliga lånegarantier för förstagångsköpare…men det tar nog en 3-4 år
ALLA BLIR RIKA!