Förslag på minskad handpenning och slopat amorteringskrav- förstår inte

Hej!

Läste precis om att regeringen till minska procenten man behöver i handpenning och slopat amorteringskravet då de tänker att detta skall göra att flera har råd att komma in på bostadsmarknaden. Jag förstår inte varför. Jag tänker att det kan öka bostadspriserna ytterligare och samhället får en ökad belåning och således en ökad risk… Vi kommer dessutom som stat bli av med mer pengar på ränteavdraget. Jag är inte utbildad inom det här så kan absolut ha fel. Någon här som kan förklara detta för mig eller visa mig forskning gjord på detta scenario?

16 gillningar

Du får se det som en frihet. Från början hade vi inget amorteringskrav. Det infördes efter finanskrisen för att göra bankerna mer stabila och minska risken att de går omkull i en kris. Men det är en inskränkning i våra friheter.

Amorteringskravet är inte tänkt att styra bostadspriserna. Den typen av planekonomi har vi inte (eller jo, men inte inom finans, bara på hyresmarknaden och i stadsplaneringen). Faktum är att om bostadspriserna är för låga så får vi ett minskat byggande och kanske en bostadskris! Och det är just det vi ser i Sverige sedan lång tid tillbaka. Vi har extremt låg rörlighet på bostadsmarknaden, vi har långa bostadsköer och ett lågt byggande. Om du får jobb i en annan stad så kan du ha problem att flytta dit.

Därför ska amorteringskravet bara finnas så länge det uppfyller sitt syfte: att stabilisera bankerna och hushållen i en kris.

Det är en säkerhet som skyddar oss mot det extrema, men det kommer med dolda kostnader.

20 gillningar

När man köper en bostad så kan man vara begränsad av två saker:

1. Hur mycket man får låna, beror på hur mycket man tjänar.
  2. Hur mycket man kan lägga i kontantinsats, beror på hur mycket man har sparat.

Regeringen gör analysen att många unga är mer begränsade av 2) än 1), eftersom de kan ha en bra inkomst och framtida löneutveckling, men de har inte haft tid att spara.