Försök tolka den här solcellselproduktionsfakturan

Bakgrund: hus, ~214 kvm, 4 vuxna och ett barn, elområde SE3. Ingen uppvärmning av huset i sig under augusti utan “bara” hushållsel (plus varmvatten).

Har solceller som enligt växelriktarens monitoreringsplattform (Solar Edge monitoring) genererade 416.6 kWh i Augusti. Elavtal rörligt (men inte spotpris), Vattenfall som elnät+elleverantör.

Drog ut fakturan för Augusti för solcells-inmatningen, bifogad nedan.

Hur ska jag uttolka den? Jag har försökt googla keywords men det känns som att det är stor risk att jag missförstår dem.

• Energiersättning. Enligt https://www.energimyndigheten.se/fornybart/solelportalen/vilka-stod-och-intakter-kan-jag-fa/fordjupning-om-lopande-intakter/ :
    “När el överförs långa sträckor i elnät uppstår energiförluster. Solceller som producerar el nära platsen där förbrukningen sker kan bidra till att minska dessa energiförluster. Bland annat därför är elnätsföretagen skyldiga att betala en ersättning för den överskottsel en solcellsägare matar in till nätet, denna kallas ibland “nätnytta” eller “energiersättning”.”
    Så den här posten rör alltså inte elen i sig, utan det faktum att min elproduktion hjälper elnätet? Hur påverkas denna i vinter tro?

• Nästa sektion förstår jag inte. Dels en period “El” och en dags “Timspot”? Va? 1619+39 = 1658 kWh, okej…
    Varför är Timspot-priset så högt? 39 kWh * 608.816 öre/kWh = 237.44 kr så uppenbarligen rör summan i den här sektionen bara “Timspot”.

• Vad kommer “El: 1619 kWh” ifrån, enligt min växelriktare så genererade
    jag ju bara 416.6 kWh? Enligt fakturan för uttaget så använde jag 468 kWh… Varför är priset 0 kr för “El”?

• Jag förstår i grunden att elen som kommer till elbolaget från solcellerna borde vara elproduktion från solceller minus elanvändandet vid det tillfället. Men hur får jag en sådan diff? Nu när det är sol ute så funderar jag på att köra tvättmaskinen på dagen: tvättmaskinen drar ~1100 w och solcellerna matar på med runt 3000 w mitt på dagen, så givet att jag inte har en massa annan elektronik igång så borde jag väl med råge kunna tvätta gratis då? Men jag kan inte se momentan effekt via Vattenfall. Vilken manick behöver jag för det, och vem installerar sånt?

• elksling.se har en elavtals-jämförelsefunktion som inkluderar solcellsförsäljning.
    Under “Ersättning” skriver de bara t.ex. “Tibber: 223.05 öre/kWh”. Jaha, är det ersättning för elen, whatabout energiersättning? Och 223.05 öre/kWh matchar ju ingenting av den faktura jag har för augusti: vare sig med 11.4 öre/kWh för energiersättningen eller 508.816 öre/kWh för “Timspot” (vad det nu betyder). Vad menas med t.ex. 223.05 öre/kWh? Tjänar jag på att byta till något annat elavtal tro?