Hej
Jobbar som lärare. Det kommer ske en omorganisering på min skola där vissa program flyttar till olika lokaler.
Jag kommer flytta till en lokal som ligger längre bort än resterande lokaler. Det innebär att vi kommer förlora vissa funktioner. Vi kommer bara vara cirka 150 elever i dessa lokalerna och det går inte motivera att ha exempelvis IT personal på plats utan enbart en dag i veckan.
Jag har okej IT kunskap och är “personen” som mina kollegor och elever helst frågar först.
Jag funderar på om det här är ett tillfälle att försöka öka min lön. Men osäker på hur jag bör hantera det. Grejen är att jag kommer inte kunna få reducerad tjänst. Jag kommer ändå behöva ha lika många kurser och allt kringarbete.
Mitt förslag är att jag ska vara “den generella IT kontakten” samt annat arbete, så som bibliotek arbete (Vi får inget bibliotek och någon kommer behöva åka till vårt bibliotek samt hantera utlåningen). Fördelen är att ingen extra personal behövs i våra lokaler. Nackdelen är att min arbetsbelastning kommer öka.
- Lägga fram det som ett förslag och be om ett lönetillägg.
- Lägga fram förslaget och försöka höja min grundlön.
Alternativ 1 kan vara krångligare rent organisatoriskt på grund av hur kommunala verksamheter funkar. Men om det hade gått igenom, hade jag antagligen fått högre tillägg än alternativ 2. Ett tillägg innebär att jag kan enklare avsäga mig uppgifterna. Men höja grundlönen kan ge mig högre livslön. Om jag flyttar på mig i framtiden.
Oavsett förslag, hur bör jag tänka nu när lönerevisionen är på gång? Om jag lägger fram förslaget innan, kan det påverka min ökning och jag kanske får en lägre ökning + lägre ökning. Men efteråt kanske jag kan få högre ökning men med risk att ledningen löser problemet jag tänkte förslå innan jag lägger fram förslaget.
Jag vet inte… vill mest bolla med någon om hur / om jag bör hantera det här