Första bilköpet - tips?

Hej,
Ska köpa min första bil då vi har köpt hus i ett område där det krävs. Behöver egentligen bara ha en tråkig tillförlitlig bil som jag kan ta mig till och från jobbet med (20km motorväg) och stor nog att bekvämt få plats med en barnbilstol (eventuellt två om något år) så jag kan lämna/hämta på förskola. Vi har redan en bil som min man leasar gratis inkl bränsle via jobbet så den kommer användas vid längre resor. Jag har inte så mycket körvana då jag fn har gångavstånd till jobb och innan dess pluggade i stockholm, och när jag väl kör i min mans bil så är den automat med alla möjliga parkeringskameror och dylikt så jag är lite bortskämd och vill gärna ha en lättkörd bil, men är öppen för att köpa manuell för att få en bättre bil för lägre pris. Budget ca 150tkr. Just nu tittar vi på ett par begagnade toyota auris med miltal mellan 10-15k, men vet inte om det är högt?

Tänkte om det är någon bilkunnig här som kan ge lite tips vad man ska tänka på, eller har tips på typ av bil som skulle passa oss.

1 gillning

Nog för att jag gillar och har ägt Toyota i några år nu, men jag vill flika in att jag verkligen tycker det är dyrt för 150K, ja.

Ska själv sälja min första generationens Auris snart och är (för mig) glatt överraskad över vad folk betalar för dem.

Det är fortfarande bilar vi pratar om och de börjar mekaniskt att gå sönder på flera sätt efter 15K+ mil. Då skulle jag hellre sikta på välservade och lågmilade Ford/Skoda med mera. Om det är en låg totalkostnad för ägandet som efterfrågas.

1 gillning

Tyvärr så är begagnatmarknaden ganska dyr numera. Detta beror i stor del på att nya bilar blivit dyrare vilket i sig lyfter begagnat priserna då dessa normalt tas i relation till kostnaden att köpa en ny bil. Och eftersom nybilskostnaden ökat så har även trycket på begagnat gjort det.

Jag köpte en 2020 års Corolla-hybrid i somras för 200k efter att den kommit tillbaka från sin 3åriga lease med 6400mil på mätaren. Så en Auris från 2018ish borde nog ligga på runt 150K från bilhandlare. Försök hitta nån som är auktoriserad så att du får med garantin(10år eller 20.000 mil) det krävs att den säljs av en auktoriserad toyota dealer om jag förstått det rätt.

1 gillning

De vi tittar på kostar 120k. Men ja håller med om att det är dyrt! Har inte lyckats hitta så mycket liknande för billigare dock

Asså, Toyota rullar ju utan problem 20-30K mil om man sköter om dem och servar löpande. Så jag tänker att det är en bra beggad bil.

Sen kan du ju se om det är värt att lägga på 50K när ni köper och vad det skulle ge er extra och avgöra om det är värt det för er?