Hej på er!
Min första fråga efter att ha läst många intressanta ämnen här.
Bakgrund: född 1960 och fyller 64 år i sommar och går då i tidig pension men med 25% sjukersättning kvar tom troligen 67 år som troligen blir riktåldern för min årskull efter vad man kan läsa på pensionsmyndigheten. Innebär ju då att den lägre skatten på pensionsutbetalningar blir först from Jan 2028 för min del.
Har INTE tänkt ta ut mer än 25% ink.pension till en början eftersom jag ju även har ers från FKASSAN och sen troligen även kan hoppa in på timmar på mitt gamla jobb (sjukvården)
From när jag fyller 65 kan det vara lite mera osäkert avseende extraknäcket och om jag då behöver mera kosing för att täcka mina utgifter har jag några alternativ
-
En kapitalförsäkring hos Folksam på nära 300 000 som jag kan börja ta ut av
-
En kapitalsparfond hos Sparbanken som i dagsläget till 87% består av olika ffa räntefonder + resten en globalfond. (Drygt 153 000 totalt idag)
-
Börja ta ut min tjänstepension på säg 15 år men då får jag ju den högre skatten ända tom Jan 2028 vilket i mitt fall nog skulle bli ca 63000 netto på dessa 2,5 år. Har valt bort efterlevandeskyddet på min tjpension så blir inget kvar att ärva på den oavsett. När min tjpension är slut har jag sparande på bla olika ISK-konton och även privat pensionssparande hos AMF som beskattas vid uttag.
Har även en annan rejäl sparbuffert på vanligt sparkonto med bra ränta som jag får tillgång till vb på några bankdagar
Fråga 1: Vilket av alternativen hade ni valt att börja ta av?
Tjpensionen eller de andra 2 alternativen?
De 2 första alt får ju min dotter alt barnbarn ärva men inte tjpensionen men samtidigt försvinner ju mkt i skatt på tjänstepension om jag börjar ta ut den före 2028…
Fråga 2:OM jag ändå ska välja tjpensionen bör jag kanske börja flytta en del av den från fondmarknaden till säkrare marknad redan nu ![]()
Tacksam för era input ![]()
Ps. Inte min sjukdom som påverkade beslutet att sluta (påverkar inte heller livslängden-vad jag vet) bara annat i livet som nu är viktigare.