Nu tänker du kanske på kiev? Mariupol då?
Behöver inte göra ett smack. Allt det där finns ju i varenda välsorterade hem förutom ev vatten men det behöver man inte bunkra. Finns hur mycket vatten som helst utomhus.
Mycket intressant diskussion.
Som de flesta säkert är medvetna om är krig ganska långtråkigt för de allra flesta – det är bara vid fronten som det händer något, och fronten kommer med största sannolikhet inte till Sverige inom kort. De flesta kommer nog att känna att strömmen kommer att avbrytas med jämna mellanrum och då blir det riktigt tråkigt när man inte längre kan se på tv och gå på internet som vanligt.
Det är därför viktigt att även ha ett bra utbud av bräd- och kortspel hemma i analog form.
Ja, typ så. Guld, kontanter, vapen har jag bunkrat sedan gammalt. Min flickvän använder upp mitt beredskapslager hela tiden så jag fick låsa in det, men då kom det mjölmask eller någon slags larver i mina (inplastade) havregrynsförpackningar
Ett beredskapslager ska nog användas kontinuerligt. Vi har övervägt extra kylskåp (av helt andra skäl) och det får ju bieffekten att man har ett ständigt “beredskapslager” (så länge inte strömmen går).
Jag förbereder mig inte mer eller mindre för att det nu verkar ha hamnat på dagordningen. Men jag tror det är bra att det bildas en opinion för beredskap och ffa emot slapphänt förvaltning på alla nivåer. Bra om det är politiskt kostsamt att prioritera ner försvaret och beredskapen. Men en farhåga är att det får motsatt effekt om media ropar varg ett tag nu.
Äh, Ryssen har vi hört om förr, vi har roligare saker att göra med statsbudgeten, typ. En bra beredskap är kanske att dagligen sparka snett på de som inte vill ha ett fungerande försvar? Att planera för att klara sig själv en längre tid låter inte särskilt hållbart.
Har ordnat så familjen har mat vatten och energi hemma för att klara sig 10 dygn.
Har förberett mig mentalt på att bli inkallad till armen då jag genomförde värnplikt med goda resultat.
Har ansökt om att gå med i hemvärnet.
Håller mig vältränad och har dragit ner på alkoholkonsumtionen.
Har två bilar, en el 80kwh och en diesel för redundansen.
Det är inte för intet som landets högsta ledning vill att befolkningen ökar motståndskraften, och framförallt motståndsviljan. Var ju inte länge sedan en svensk partiledare slog fast att hon skulle fly till Norge vid invasion, och Schulman bröderna tycker ju även dom det är en god idé att stoppa svansen mellan benen och ge bort landet.
Är det något vi lärt oss från Rysslands anfallskrig mot Ukraina är att motståndsvilja är A och O om man blir invaderad.
Hotet är reelt även om en invasion i närtid är ytterst osannolikt. Men påverkansoperationer, hybridkrigsföring och desinformation pågår. Vi behöver tänka vad som kan hända om Ryssland vinner kriget i Ukraina och får blodad tand om 3, 5 eller 7 år.
Talet är att vi måste vara beredda på krig, vilket inte är detsamma som att ett krig kommer (på svensk mark). Skulle det bli krig är det ganska uppenbart vad Putins repertoar består av. Jag är mer nervös för vad det amerikanska folket kan hitta på, vem som blir president och vad hen kan hitta på.
Kommer USA att dra sig ur NATO?
Varför har USA ingått bilaterala försvarsavtal med alla de nordiska länderna?
Sedan 2015 har jag förberett mig för kriser och katastrofer. Skillnaden mot krig är väldigt liten, så jag antar att jag är beredd.
Studerar den ryska kulturen och språket, tänker att det är den enda makten som har styrka och eventuellt intresse av det svenska(+natofrontens) territorium. Om Ryssland öppnar en fullskalig front mot Sverige kommer vi inte kunna stå emot med vår i sammanhanget pluttemilitär. Tänker att det är bra att kunna kommunicera på båda sidorna. Har även några ryska vänner sedan länge som man försöker hålla vänskapsbanden med.
Sen lite konserver och värmeljus å sånt så man klarar sig nån vecka utan samhällets hjälp/eller om betalsystemen krånglar som coop hade för nått år sedan.
Har mest pundargrannar som är lite halvt småkriminella så de tänkte jag inte börja lära känna. Hellre bygga broar med andra nationaliteter.
Vet inte om jag kommer göra något extra just nu, men vi har sedan tidigare ett litet lager med konserver, ris, pasta, tändstickor. En vattendunk med tappkran. Vatten finns i brunnen, så jag har förberett med en ny spann och ett rep för att kunna hämta manuellt om det inte finns ström att tillgå.
Har inget elverk, men hoppas att nästa elbil blir en modell med V2L. Alltså att man kan få 230 V från bilens batteri via en adapter från ladduttaget. Tex Kia har det på sina nya modeller om jag inte minns fel, 16A.
Har för närvarande också en dieselbil, och har bunkrat 20 liter extra diesel. Ser till att ha bensin hemma för motorsågar.
Uppvärming löser jag med ved.
Vad jag läst/förstått så ligger Ukraina långt fram gällande reparation av elnätet. (Om än provisoriskt)
Om jag minns rätt, så är det uppemot 1500-2000st som jobbar med att lösa skadade elnät vid fronten.
Förmodligen för att dom under många år utsatts för krigshandlingar av Ryssland även innan kriget och var beredda.
I Sverige finns ingen organisation alls som arbetar eller kan utföra det jobbet.
Det räcker ju med en redig storm, så kan det dröja veckor innan allt är återställt.
Hur ser det då ut vid ett sabotage?
Sedan kan nog oron vara olika, pga vart man bor.
Gotland är ju exempelvis mer utsatt än en ort i inlandet. Är kabeln mellan fastlandet och Gotland av, så är den av……
Ja, då kan du ladda nallen. Men kommer din nalle kunna prata med en basstation då?
Den kräver el. Och dess batteribackup är kanske på 6 timmar. Sedan är den väldigt död.
Något mobilnät skall man nog inte räkna med.
Så, hybridbil…
Och när du är på Lidl med ditt basebollträ, vem vaktar veden?
Samma som att vara den enda i grannskapet med lyset på och en puttrande generator i trädgården. Ska man vara förbered bör man vara det i smyg.
Är mobilnätet utslaget i Ukraina?
Apropå vad?
Om någon av de stridande parterna inte vill att elnät eller mobilnät fungerar så kommer de bli utslagna.
I Sverige är det bara att spränga bort ett antal ställvärk så är elen borta för överskådlig tid.
I Ukraina har väl ingen av de stridande parterna haft intresse av det. Ryssland vill ju befria några delar och då vill man inte göra dom strömlösa rimligen. Om Ukraina sidan vill göra dom strömlösa så kan dom göra det. Men har kanske inte gjort det.
Elon Musk starlink verkar dom behöva använda i alla fall. (Och det fungerar ju så länge inte facket sätter det i blockad).
Civilförsvarsförbundet har regelbundna gratis webbutbildningar i hemberedskap. Webbutbildningar – Civilförsvarsförbundet
Då jag på grund av friluftsintresse och bulkhandling av basvaror vid lågpris redan har det mesta har jag nu kompletterat med 50L vatten på dunk för att det ska kännas komplett.
Just vatten har jag faktiskt saknat ett par gånger dom senaste 10 åren då trycket försvunnit eller då vattnet varit brunt. Visst har det gått att lösa, men betydligt enklare att ta fram en dunk ur förrådet jämfört med att åka iväg för att få tag på vatten.
Vad är det för ordval? Jag skulle ogärna få delar av Sverige där jag bor “befriade” till ruiner minfält och massgravar
Det finns två stridande parter ja. Den ena är en ockupationsmakt som bryter mot all folkrätt ock krigets lagar och den andra försvarar sin frihet. Punkt!
Det var en åsikt.
Har pryl och friluftsintresse så har vattenfilter och alldeles för många friluftskök och olika bränslen.
Radio och många lampor som laddas med USB och en flock powerbanks så jag står mig ett tag. Ska skaffa en solcell med, just in case.
Matpreppar sånt jag ändå äter mycket och har rotation på och som står sig utan kyl. Därför har jag myssli och russin för flera månader och några burkar pulvermjölk.
Alldeles för många paket spagetti. Men den lär inte bli för gammal innan jag ätit upp den heller. Och ett antal tubostar i kylen. Lång hållbarhet och funkar både som pålägg på mitt knäckebrödslager och att blanda Mac and cheese med spagettin. Dessutom ett antal flaskor med bubbelvatten.
Sen sålde en restauranggrossist i covidkris ut storpack med kryddor så jag råkade köpa hinkar med salt och peppar för flera år. Haha!
Inte världens roligaste mat. Men tillräckligt för att inte gå hungrig. Och jag räknar inte med att mattillförseln ska ta slut utan jag kan komplettera och dryga ut med variation.
Har en preppinglåda med några hopvikta vattendunkar, foliefiltar och en häftpistol i.
Flyttar snart till hus med kamin också, så då är värmen fixad.
Kommer fixa en del frön så jag kan starta en grönsaksodling och ritningar och material till en hembränningsapparat. Tänker att sprit både till Trangia och drickande kommer va hårdvaluta. Eller bara en kul hobby i eländet. Hehe!
Vad gäller flyktplan så har jag ingen för mig själv, men för min son. Eller flera planer beroende på vad som går och känns lämpligt. Plan 1 är att vi båda tar oss till mitt föräldrahem på landet som redan är superpreppat sen decennier och långt från militära mål. Men hans pass är alltid up to date om man skulle behöva evakuera honom till Australien eller nåt.
Varenda myndighet och organisation som finansieras av skattemedel skriker konstant efter mer pengar, men det är bara när försvarsmakten gör det som femtekolonnarna mobiliserar sig och propagandaenheterna med östlig finansiering går på högvarv. Men denna tråd rör prepping för privatpersoner skilt från ekonomi som tas i en annan tråd, så vi lämnar detta tycker jag.
Här är några tankar utan nödvändigtvis i någon särskild ordning. Att göra något är bättre än att göra inget.
En privatpersons prepping består i högt optionsvärde. Att ha mat och resurser hemma för att klara sig utan el och vatten i några veckor. Inte för att man nödvändigtvis kommer att behöva göra det eller ens vilja göra det, men för att ha optionen att göra det. Du slipper slåss på ICA med alla andra som efter SHTF inser att de borde agerat på ÖB’s och försvarsministerns rekommendationer och varningar istället för på Svenska Freds. Du kan istället “lugnt” stanna hemma och planera när alla andra är panikslagna, alternativt redan vara på väg med dina förberedda saker till någonstans långt bort.
Att ha någon form av möjlighet att ladda mobiler och bärbar radio med portabelt elverk/solpanel + power bank rekommenderas starkt. Vi har komradio som både fungerar som just komradio (vi kan hålla kontakt på några km’s avstånd utan mobilnät om vi behöver dela på oss eller kommunicera) samt även lyssna på FM. Självklart är frekvenstabeller för P4 i närheten och kringliggande områden utskrivna och fastsätta på radions baksida. Glöm att googla det när internet är borta, “alternativa” propagandakanaler lär uppstå ASAP, och att ha tillgång till rätt information och ta bra beslut trumfar mycket annat. Mobiltelefoner kan vara bra att ha, men tänk på att internet ryker inom några få timmar efter strömavbrott då basstationerna allt som ofta har undermålig reservström åtminstone i tätorter (där man antar att man vid vackert väder kan nå en annan mast 200m bort om en propp skulle gå för en enskild mast, om hela kommunen blir strömlöst lämnas som övning för MSB). Våra komradios går så klart också att dela ut till grannar så att man kan “ringa” varandra.
Ha bilen fulltankad och servad och rotera reservdunkar, blir det jobbigt tar du så mycket av det du har med dig och flyr, inte först behöva ta en sväng förbi ICA och handla och därefter till Statoil och tanka. Du vill vara först i bilkön bort, inte sist.
Se till att vara fysiskt och metalt vältränad. Prova att köra vattenfasta i några dagar och därefter gå på ett löppass. Lär dig hur din kropp fungerar, och vad den klarar av. Det minskar risken för panik när frukosten utgår och eftermiddagsfikat utgår.
Se till att ha högt humankapital så att du lätt kan få jobb i utlandet vid behov. Och på ämnet; se till att ha giltiga pass som inte går ut om några månader. Se till att ha en analog karta i bilen, och kanske en hemma också. Om de ropar ut på radion vart det finns vatten att hämta, men inte hittar dit utan google maps så hjälper det dig inte.
Se till att ha utökat medicinskåp och sjukvårdsutrustning hemma, för glöm att sjukvården har tid med dig och din familj. Vi har en packad akutväska med tillbehör. Lika så kunskapen hur denna utrustning fungerar. Är också väldigt portabel och tas med vid flykt.
Se till att vara intresserad av friluftsliv. Inte för att du ska gömma dig i skogen, utan för att kunskapen och utrusningen som “kommer med” det intresset. Vi har tre olika friluftskök och kan köra på båda t-sprit, gasol, och diesel. Se till att ha bränsle för detta för några månader (och läs brandförsvarets föreskrifter
). Vi har mer än ett tält och sovsäckar för många minusgrader. Fungerar utmärkt i vardagsrummet om det blir kallt. Eller så klart ta med i bilen vid flykt. Vi kan rena vatten på tre sätt, dels koka vatten, dels mekanisk filtrering, och dels med kemikalier. Och då inte bara några hundra liter utan snarare tusentals. Utgå från att myndigheter inte kommer hjälpa dig.
Väl inne på vatten: se till att ha några hundra liter vatten hemma, dels att ha initialt men också dels för att kunna hämta nytt vatten i.
Se till att ha lite analog underhållning hemma. Glöm CandyCrush och TikTok, här är det monopol och kortlek som gäller. Underskatta inte vad det ger moralen och beslutsfattandet att faktiskt ha något vettigt att syssla med.
Alltså och för att sammanfatta: Se till att du kan klara dig hemma (mat, vatten, värme, information) en längre tid utan att gå ut. Se till att du kan fly så fort som möjligt och få med dig rätt saker, dvs ha dem packade. Du vet inte vilket av alternativen som blir aktuellt så se till att ha olika möjligheter öppna och planerade. Se till att du har praktisk kunskap och erfarenhet hur alla prylar fungerar, och även hur du själv fungerar utan t.ex. mat i några dagar.
Du har rätt, men å andra sidan gäller ju evakuering från frontnära städer. Är du i en sådan så spelar ju i princip ingen prepping roll.