Oavsett hur troligt det är med någon form av angrepp tycker jag att det är sunt att höja hemberedskapen i landet.
Min uppfattning är att en vanlig lägenhetsbo är riktigt dåligt förberedd. Har vänner som aldrig lagar mat, utan bara käkar ute. Försök gräva i skafferiet för att klara 2 veckor där.
Vad skulle hända om Öresundsbron försvann imorgon? Känns som att butikshyllorna blir tomma ett tag.
Kanske leder situationen också till att man tänker en extra gång innan man skrotar våra papperspengar för e-kronan.
Det här med att tanka bilen/fly staden… om det blir så illa att gemeneman väljer att packa bilen och bara ”köra iväg”så kommer det förmodligen bli totalstopp på vägarna. Tänk julafton *100 på vägarna utan fungerande räddningstjänst. Vid extremsituation/bristsituation signalerar en fullpackad bil sig dessutom som mycket lovligt byte för den desperate.
Har läst/hört nånstans (säkert youtube) att i 98% av omfattande kriser är det bästa/högst överlevnadschans att försöka hålla ut hemma. Även om vatten/el/värme slagist ut. Där har du skydd mot väta och i viss mån kyla + alla dina prylar. Sitta fast i milslång bilkö mitt i vinterkylan i obekant terräng är inte att leka med. Möjligvis om du är en elittränad militär eller äventyrare som förstår människans begränsningar. Eller kan ta dig till vedeldad stuga till fots.
Tror överlag att vårt största hot i de flesta scenarierna är att hantera kylan i ett krisläge. Finns många strategier för att lösa detta. Alla borde åtminstone ha riktiga vinterkläder/typ rejäl dunjacka, flerlagers underställ luftiga techbrallor och skoterstövlar. Med det och några vattendunkar och våtservetter för snabbdusch/hygien kommer man långt. Sen kan man gå in på vevradio, powerbanks, tält, sprit etc etc…
Håller med. Jag ser inte på ett kärnvapenkrig som startar över en natt, eller ens ett invasionskrig av svenskt territorium som ett realistiskt scenario. Ska man syssla med prepping så är det snarare strömavbrott, attacker mot infrastruktur eller problem med matleveranser som scenarion man ska förbereda sig för, inte att med start imorgon kunna leva 6 månader isolerad i en stuga i skogen.
Tycker extrema preppers ofta inte inser att t.ex. både första- och andra världskriget föregicks av månader till år av upptrappningar och upprustningar, krig sågs inte som ett otänkbart scenario. Gott om tid att ställa om även för icke-preppers alltså.
Extrema preppers förbereder sig inte bara för krig. Titta vad som hände i början av pandemin istället, hur fort allting gick. Och det var ju ändå “easy-mode”.
Helt riktigt, lär förmodligen inte mobilerna fungera som idag.
Men från och till möjligen. Har hellre en laddad mobil än en oladdad om det skulle fungera tidvis.
Det jag menade är att solceller med endast nödström utan batterier är ganska värdelöst vid en större händelse och på sin höjd duger till laddning av mobiler osv.
Någon särskild prepping inför ett eventuellt krig har vi inte gjort, men vi bor på landet, där det är strömavbrott då och då, och har hyfsat långt till närmsta livsmedelsaffär. Dessutom är jag intresserad av jakt, skytte och lantliv vilket gör att vi är hyfsat bra förberedda ändå.
Egen brunn med bra vatten.
3-fas elverk (6,5KVA) som kan användas för att driva brunnspumpen. Provkörs regelbundet.
5Kw värmefläkt som kan drivas av elverket.
Kokplatta som kan drivas av elverket.
Alltid minst 30l bensin hemma, oftast mer. Alkylatbensinen är lagringsbeständig, den vanliga bensinen omsätts frekvent i gräsklippare, fyrhjuling etc för att inte bli gammal.
Frysarna fulla med kött. För närvarande summerar jag det till 115kg Nöt-, älg-, lamm-, och vildsvinskött. Frysarna kan drivas med elverk. En av frysboxarna är invertermodell, så den skulle förmodligen gå att driva med en 12–>230V omvandlare.
Ett antal fulladdade 12V-batterier finns hemma då det används till mitt jaktintresse (foderspridare, kameror), sitter i gräsklippare, fyrhjuling, traktor, hjullastare osv.
“Adapter” med krokodilklämmor till cigarettändaruttag, för att ladda mobiler och annan USB-driven utrustning finns.
Nödradio fick vi i julklapp.
Alltid gott om laddade 18650-batterier till pannlampor.
Ett hyfsat förråd av torrvaror. Inte i preppingsyfte, men med 1.5 mil till affären så finns det ingen anledning att inte ha lite extra pasta, ris och annat hemma.
Med ett jakt- och handladdningsintresse finns det hyfsat med vapen och ammunition hemma om köttet i frysboxen tar slut eller om man, gud förbjude, skulle behöva försvara sig. Har väl åtminstone 700st skott till 308:an och komponenter (hylsor, krut, tändhattar, kulor) till åtminstone 500st till.
Två dieselbilar, alltid minst 20L extra diesel hemma (omsätts regelbundet i minigrävaren).
Kamin i huset, gott om ved.
Gasolgrill finns, när gasolen tar slut kan vi laga mat över öppen eld, eller använda elverket och kokplattan (men vi kommer behöva hushålla med bensinen).
Komradio (jaktradio) finns två stycken som alltid är laddade.
Vårt största “problem” blir nog att vänner och släkt som är sämre förberedda kommer komma hit och behöva hjälp, så det är nog inte bara till oss resurserna behöver räcka.
Ovanstående ser jag inte som någon regelrätt prepping. Nu har visserligen elnätet fungerat bra de sista åren, men kollar man tillbaka i 15 år så är det ett antal gånger vi har haft strömavbrott i över 24 timmar.
Svårt att preppa för att man skall utsättas för ett artilleribombardemang som motsvarar ett par taktiska kärnvapen.
Då får du fly istället. Det är därför seriösa preppers har en BOL där de också har förråd, och en plan för att ta sig dit.
Bor du vid nära ngn av de större militära baserna eller centra kanske du skall se över dina evakueringsplaner eller om din källare tål en termonukelär detonation 5 km bort.
Helt rätt. Verkar vara skillnad på vart man bor i landet hur man byggt upp sin vardag.
Att vara förberedd på exempelvis strömavbrott under några dygn kan räcka långt.
Oftast drabbar normala strömavbrott inte stadsnära boenden i samma omfattning då dom oftast ligger i prioriterade områden där samhällsviktiga fastigheter finns, och har då gratis prioritering.
Preppingutrustningen skall med få undantag vara användbar till vardags. Lever man friluftsliv är det gratis.
jag tror inte matbrist i det korta perspektivet är det som folk mest har problem med. Vi har enorma mängder djur/boskap som kommer behöva ätas upp då det blir omöjligt att hantera dessa på ett bra sätt.
Tittar vi på antalet kor, får, grisar och hästar räcker det i flera månader rent kalorimässigt.
Det är logistiken som är det kritiska. Tyvärr lagras inga större mängder bränsle i samhället.
Och förvaringen av dessa djur. Fördelen är dock att hästgårdar är ofta nära samhällen.
Håller med. Det mest troliga är väl någon avtrålad kabel i Östersjön, hackerattacker osv.
Men det i sej, kan ju orsaka mer problem än vad man tror. Allt är ju datoriserat på gott och ont.
Så att hyfsat klara sej i hemmet under en vecka eller två är väl en tillräcklig åtgärd.
Jag förstår verkligen inte kritiken alls. Den grundar sig inte i något som jag kan hålla med om. Ta sannolikheten för krig som exempel.
Om jag tror att det är 1 på miljonen att det blir kärnvapen krig i morgon är en så låg risk att den inte behöver hanteras tänker man fel. Hemligheten är alltid att aldrig vara vinnare men inte förlorare häller. Tänket bakom global indexfonder är att ingen kan förutspå framtiden därför satsar jag på alla utfall (index) så kommer vinsterna täcka upp förlusterna i normal fallet. Prepping handlar om att täcka upp för utfallen som ligger utanför normalfördelningen. Då blir rätt tanken enligt mig följande:
Vad är troligast och vad är allvarligast, Troligast lär vara störningar i värdekedjan och allvarligast fullskaligt kärnvapenkrig. Börja då från båda hållen täck upp hålen. Om du klara av att hantera utfallet av kärnvapen krig kommer du även klara av utfallet strömavbrott i 24h eller liknande. Handlar alltså inte om hur sannolikt något är för det täcker vi redan upp med indexfonder. Handlar om att vara förberedd för det osannolika utan att låsa fast kapital i för stor utsträckning.
Min “onödiga” prepp är mitt CBRN skydd det kommer förmodligen aldrig behövas om gud vill mig väl. Allt annat är saker som jag redan idag använder bara att det köpt innan det egentliga behovet av det uppstår. Bra grejer med flera användningsområden helt enkelt.
Rätt tänk i prepping är enligt mig zombies och kärnvapen. När det är klart klarar du alla mer troliga utfall under det. kommer lägga in lite bilder under dagen för att förklara hur jag tänker.
Här kommer ett enkelt exempel. Spisen är min vanliga källa för matlagning. Där har jag en gjutjärnspanma utan plast eller trähandag. Går alltså att använda i ugnen över öppen eld osv. Går elen har jag fotogenköket gröna lådan. Körs oftast på bensin för att det brinner renast men även går att tända i extremt låga temperaturer. Det gör inte sprit och gasol. Kinvar svart låda till höger av olika kvalite och matrial. Kastrollsett lätt och mobilt, första hjälpen och matlagnings kitt. Allt detta används av oss väldigt ofta. Bara att jag har tänkt till på vad jag köper
Har alltså bara en struktur på vad som köps in.
Man kan kalla det prepping man kan även bara se det som vanlig komsumtion. Det viktiga är att man bara tänkt igenom vart ens svaga punkter är. Det är kul och man lär sig massor
Har lite vapen, lite kontanter, lite guld.
En offgridstuga vid en sjö. Har även solceller och batterier där, samt vattenfilter.
Hyfsat med mat hemma.
Så inget “jag klarar mig i flera månader”, (fast kanske jag gör, iaf på sommaren) men tycker det får räcka.
Jag är inte intresserad av krig och prepping så jag tänker inte fixa något mer.
Det blir inte krig!
Vill man slå ut Sverige så spränger man bort ställverken. Då är Sverige utan el för överskådligt tid. Och då slutar det mesta i Sverige fungera. Det mesta förutsätter el.
De med solpaneler kan driva kyl och frys på sommaren när det behövs. (På vintern är det kallt ute). Det är ganska stort värde. Dock kommer ju de ha alla andra problem med att elen är borta, och inget fungerar.
Det är samma resurser här👍+att vi odlar en del själv, vilket kommer att utökas i år. Det har vi tänkt oavsett. Något jag saknar är en vedeldad spis/ugn så det håller jag på att leta upp så att jag kan fortsätta att baka.
Ja, med ett batteri kommer man ju ganska långt på sommaren om man har ö-funktionen. (Vid strömavbrott)
Ö-funktionen utan batteri är ju oftast bara ett uttag som funkar vid sol och funkar enbart till små förbrukare som laddare osv.
Så en ”vanlig” solcellsanläggning även med batteri blir verkningslös utan ström i ledningarna och kommer inte att fungera.