Försvaret säger rusta för krig, hur förbereder ni er (ej ekonomiskt)?

Parafraserar ur Svenska kraftnäts risk- och sårbarhetsanalys för år
2022

Det känns inget bra i magen att moderna kraftstationer förlitar sig på central styrning genom centrala IT-system mer och mer, det blir tämligen svårt att hantera en kris utan möjlighet till manuell styrning. När gubbarna som kan styra grejerna manuellt går i pension blir det dessutom få kvar som vet hur man gör.

1 gillning

Idag kom faktiskt krisen till oss. Vi har planerat en middag för kvällen och skall därför städa och laga mat. Kommunen har vattenläcka (som vanligt) och vi har därför inget vatten till att städa handfat osv.

Skåda räddaren i nöden. Ett filtersystem som gör att jag kan ta vilket sötvatten som helst att bli rent och fint. Fungerar så att man hämtar vatten från valfritt lerpöl och pumpar upp ett lufttryck. Som tvingar vattnet genom ett UF filter och aktivt kol. Fungera som en vanlig dusch slang när trycket är upp pumpat. Används av bland annat FN i katastrof zoner kan starkt rekommenderas på bil camping.

4 gillningar

De som har djur har ofta reservkraft, eftersom annars får man problem med att hålla djuren vid hälsa och då kommer Länsstyrelsen och tar bort djuren. Däremot kanske de flesta inte har bränsle nog för mer än 1-2 veckors djurhållning.

Mycket snillen spekulerar över detta… det finns krisberedskap för vital infrastruktur som elförsörjningen, sen är den garanterat eftersatt i detta land, men det är därför ÖB m.fl. försöker väcka folket nu så vi kan börja rusta upp vår beredskap igen.

1 gillning

Min kritik mot din CBRN beredskap är att du är knappast rätt utbildad för att det skall vara meningsfullt , men jag kan ha fel och du har utbildning från militärtjänsten tex.

Och riskerna är kraftigt överdrivna OM du inte bor inom “Three miles from a primary target” eller någonstans där du drabbas av nerfall. Övriga områden berörs inte.
Måste man tvunget bo inom några kilometer från Karlskrona Örlogsbas, F16-Ärna eller inom synavstånd från Musköbasen som exempel är det ett riktigt problem, men risken är att du sover i din säng när kärnladdningen detonerar och du 10 sekunder senare upptäcker att huset (det som inte brinner) krossas av tryckvågen om ni inte sover i ett skyddsrum…

CBRN beredskap handlar för mig om att kunna verka militärt i en sådan miljö. Civila skall evakuera FSF. Fort Som Fan.

Eftersom jag bor tillräckligt nära och i vindriktingen från ett kärnvapenmål (CPH Kastrup/Köpenhamn) har vi en plan.

Mao det är en överdriven beredskap att uthärda med CBRN och i synnerhet familjen. Naturligtvis finns det saker man måste göra, kalla avrivningar och hygienisk dekontaminering… Alla som övat vet hur kul det är.

Det finns andra saker att förbereda sig för och man behöver inte ta höjd för zombieapokalypsen, dvs samhällets sönderfall.

Och i den meningen menar jag att du inte kan preppa för zombieapokalypsen eller ett omfattande kärnvapenkrig. Du kan förbereda dig, men i slutändan innebär det så stora och omfattande förändringar att det inte går att vara förberedd.

Kan du lagra matvaror och toapapper för resten av ditt liv? Och skydda dem?

1 gillning

Fel tänkt enligt mig. CBRN skydd är samma som att kunna evakuera vid brand i trapphus, Olycka med kemikalier i ditt närområde osv osv osv. Kärnvapen och senapsgas är bara det som är svårast att skydda dig emot. Alltså skyddar du dig mot detta tar du allt under det med. Antar att du har ett badhus i din kommun och vid brand kan det bli ett allvarligt problem tex.

Det som är relevant är att skydda dig så mycket som går. Håller dock med om mycket av det du skriver. Det är svårt att klara en direkt träff av ett kärnvapen. men du glömmer att man hitta 5.000 skarpa granater med sarin för några år sen i Berlin vid ett bygge. Att preppa handlar om exakt samma saker som investering hur hanterar jag den okända risken på det mest kostnadseffektiva sättet. Att förberedda sig för kärnvapen krig är bara att sätta upp ett scenario som du kan testa dina planer emot. Ingen vet om det kommer hända bara att man gör klokt i att anta att morgondagen kan bli sämre än gårdagen.

Vad har du för CBRN-skydd?

Det handlar om det jag kallar optionsvärde. Du ska optionen att göra det, men med det sagt är det inte säkert så att du väljer att göra det. Men hellre en fulltankad välservad bil med fyrhjulsdrift och stort lastutrymme och för säsongen färdigpackade evakueringsväskor inklusive både sjukvårdsutrustning, campingutrustning och teknik för att ladda prylar oavsett vad som bjuds. Utöver att ha grejer hemma för att klara dig någon månad utan att gå utanför dörren, för där håller jag med dig; det kommet troligtvis vara bättre och säkrare ur flera perspektiv att diskret hålla sig gömd i hemmet. Vi har ett litet tält för evakuering och ett lite större för vardagsrumsgovlet :wink:

Baserat på vad som hände med toapappret under covid så kommer det, när det väl visar sig vara dags att preppa just-in-time inte vara möjligt att göra det, för alla andra icke-preppers har redan tänkt samma tanke. För att inte nämna vad som händer när ansvarsprincipen ställs på sin spets: kommun och landsting kommer lägga beslag på det mesta för att kunna leverera efter åtagande. De kommer ha högsta prio på både mat, medicin, vatten och bränsle. Hushåll står sist i prio, och är det någon som inte preppat så är det kommuner och myndigheter. Värre just-in-time får man leta efter.

Exakt så. Vi stannade lugnt kvar hemma och gick inte ut på flera veckor för att invänta mer information och analysera läget. Ingen panik här. Självklart finns Forsheda A4 (“Skyddsmask 90”) med CBRN-filter om vi hade behövt gå ut eller evakuera :wink: Samt så klart mer diskreta diton för att inte väcka onödig uppmärksamhet.

Tycker mig notera att en av knivarna varken är till för matlagning, vedklyvning eller jakt. Sådant bör man bära dolt för att inte dra till sig onödig uppmärksamhet.

Det faller inom kategorin att ha praktisk erfarenhet av sina prylar som jag nämnde en bit upp. Du ska inte ha massa prylar du aldrig använt eller vet hur de fungerar. CBRN är så mycket mer än en skyddsmask, och det bör alla som skaffa sig en ordentlig mask veta eller helt enkelt låta bli. Själv använder jag min mask några gånger per år vid rengöring av golvbrunnar i badrummen för att slippa få kväljningar :wink:

Samma sak gäller sjukvårdsutrustningen. Det är ingen idé att ha CAT, chest seals, och hemostatiskt granulat om du inte vet när och hur detta är lämpligt att använda. :syringe:

1 gillning

Gasmask. Räcker med partikelfilter. Filtermask har vi redan hemma, FP3.

Inte äta och andas filtrerad luft och helst regnkläder så kan du evakuera ut ur en nerfallszon.
Därefter dekontaminering (dusch) och klädbyte.

Det skyddar dock inte mot gammastrålare som är de värsta och ger högst dos om man är nära detonationen i det akuta skeendet när nerfallet kommer.

Mot detta fungerar bara skydd eller evakuering.Alfastrålare är värst för organen om de kommer in i kroppen. Det är mot dessa gasmasken skyddar (inandning eller i matsmältningen)

Det skyddar i viss mån mot kemvapen.

Kemvapen är om möjligt ännu mera osannolikt.

Bränder i badhus är inte en sannolik utsläppskälla för giftiga gaser annat än brandrök. Det är lite foliehatt att förbereda sig för sådana incidenter i dagens samhälle som tar skydd och beredskap och har tydliga riktlinjer för hur farligt gods transporteras så länge ingen gör fel. Men det kan vara klokt att veta i hur man stänger av tilluften i bostaden.

Olyckan i Kävlinge på 90-talet med ammoniakvagnarna var en stor ögonöppnare.

1 gillning

Om du använder skyddsmasken hoppas jag du är medveten om att filtren har begränsad livslängd ?

Tunt, man bör nog ha skyddsmask 90, C-skyddsdräkt 90K och ett CBRN-detekteringsfordon 05 om man ska vara på den säkra sidan.

Ja, och därmed vara utbildad CBRN skyddspersonal inom FM.

Jag kan sakna att Antus.org inte uppdateras så ofta. Men kanske det förändrade läget gör att vi får tillbaka Skyddsväska 39?

PS Spendera nu inte resten av arbetsdagen på att surfa runt.

DS Missförstå mig inte. Självklart skall vi öka vår privata beredskap. Jag har gjort och gör det hela tiden.
Men en Skyddsmask 90 eller motsvarande kostar 2500 kr och för en familj kan man göra andra saker för de pengarna för det begränsade värdet den har, annat än psykologiskt vilket är min poäng.

Finns mer av allt. Är grejer för alla i familjen från 3 år.

Allt köpt på: https://www.mirasafety.com/

Saknar lite saker så kommer komplitera vid tillfälle.

Men en bra början är skyddsmask filter gummihandskar och stövlar.

2 gillningar

Du måste ha ett heltäckande regnställ, membrantätt och tejpa för att få tätt. Minsta lucka kan CSN aktiva kemvapen döda dig. Det är här min poäng att du måste öva, för att lära dig.

Det kommer inte ske att man släpper hundratals 1000kg bomber med sarin över svenska tätorter.

Det finns otroligt mycket mer potenta CSN aktiva kemvapen idag och det krävs omfattande träning och krav på utrustning för att skydda dig mot dessa.

Ärligt talat är det där falsk trygghet mot kemiska vapen. Nu tycker jag vi stänger ner denna diskussionen, det är inte det primära hur man skyddar sig mot CBRN vapen med utrustning i hemmet.

Oj, hade ingen aning om att dom var så dyra! C-skyddsdräkt visste jag låg något utanför budget.

1 gillning

Ja. Jag har så klart ett vanligt FFP3 till den för “vardagsaktiviteter”, och sparar de något dyrare ABEK2-P3 ordentligt inplastade i orginalförpackning med datum på tills de går ut och används till avloppsrens. Till sådant finns ingen bortre gräns då det enbart handlar om bekvämlighet - så länge motståndet i filtret är hanterbart duger det för både slipning, målning och avloppsrens :wink:

Jag tänker att prepping är att lära sig hantera lite umbäranden och att använda gasmask för avloppsrensning motverkar detta :wink:

1 gillning

Jag förstår verkligen inte alls era argument. Om någon sätter in allt mot att slå ner mina försvarsstrategier kommer dom att lyckas. Samma gäller din ytterdörr du har väl en? Men håller den verkligen mot en fullastad T64 i 30 kmh? Om inte varför har du då en ytterdörr? Den går ju till och med att bryta upp med en kofot? Jätte konstigt att lägga pengar på ett lås då ju?

Bör man börja med CBRN det första man gör? Nej det tycker jag inte, har man inget bör man börja med bra kläder mat och vatten. Men man bör sträva efter att ha så hög beredskap så nästa steg är CBRN. Exakt på samma sätt som en låst dörr är bättre än en olåst osv även om det inte håller för allt.

Knivar för matlagning finns i den röda väskan ihop med skärbräda kryddor torkduk stekspade osv :slight_smile:

Det är verkligen fantastiskt hur snabbt vissa ämnen hamnar i kukmätande tävlingar. Vilket är lätt i anonyma forum. En av mina grannar i verkligheten är nästan världsmästare, om man ska tro allt han säger, och han bl.a. berättade att han är far till sju barn. Trots att vi har varit grannar i många år har jag aldrig sett hans barn, inte ens en bild på dem.

För att vara mer on-topic kan jag helt enkelt säga att jag har investerat i en analog skrivmaskin och en väckarklocka av det slag som måste dras upp. Väldigt praktiskt att ha om strömmen skulle gå under längre perioder. Analog är kung.

3 gillningar