Vart hittar man sånt idag? Anaolgt är alltid bäst vid störningar, är bara jätte svårt att hitta tycker jag
Säkert inga större problem att hitta på loppisar, att få tag på färgband är nog värre.
Närmaste antikaffär eller secondhand affär (loppis)
Ja, längden har betydelse, eller hur.
Men en fundering, vad i herrans namn skall du göra med en analog skrivmaskin i ett skymningsläge? Det tarvar en förklaring ![]()
Internet och Rika Tillsammans lär vara nere så du kan inte skriva av dig …
Whats wrong with papper och penna liksom?
Du förstår, när jag skickar rekommenderade brev händer det att några av de som jobbar på postombudet frågar hur min handstil ska dechiffreras. I det analoga samhället som jag växte upp i fyllde jag alltid i papper med skrivmaskin för att undvika liknande omständigheter med myndigheter.
Tradera ![]()
Nej. Du skal bara inte vänta med att köpa dem tills strömmen går. ![]()
Ja, borde vara lättare med papper och penna kan man tycka….
Färgband eller kassettband till diktafonen går fortfarande utmärkt att köpa, kanske inte till alla modeller, men det går till fler än vad man kanske kan tro.
“Dianne…”
På tal om analogt så finns det böcker på svenska om att hantera kriser (inte jag som är författaren). Bra litteratur för när strömmen går.
Du behöver rengöra din dator, bakteriehärd…
![]()
Shh, den har varit i renrum. Det är ngt skrovligt magnesium/alulegering i ytan som är borstad och därför fastnar allt som härdlack.
Fast jag menade inte prepping som att rusa till ICA när Ryssland går in över gränsen till Litauen eller Finland. Jag menar 1 år tidigare när Sverige höjer beredskapen, Ryssland planerar in stora militärövningar på gränsen till Finland men stannar kvar när övningarna är slut, lägger upp lager med stridsvagnar och blodpåsar vid gränsen etc. Det som skedde sommaren 2021 och framåt för Ukraina.
Alltså att successivt öka sin prepping och beredskap i takt med att tonläget och hotet ökar i ens direkta närområde.
Jag ska börja hamstra grillkol också. Det finns mig veterligen ingen gräns på hur mycket man får ha hemma. Lång hållbarhet, hög omsättning iaf halva året. Och borde inte gå åt mycket till att koka lite vatten om man bygger en nödspis att ställa grytan på.
Överväg briketter, tar mindre plats.
Jag har själv gått i tankarna men då stenkol. Har försökt räkna på hur många kwh det är i ett kilo stenkol. Men sen dom sänkte priset på diesel är ju kwh priset just nu 180 öre. Har man då ett 50 tals hus med oljetanken kvar hade jag haft den full med diesel. Tanka bilen hemma under året och sen ringa för att beställa hem. Snart billigare att elda huset med olja en el iaf vintertid:)
Lite reflektion över tonfallet just nu i samhället:
(Jobbar i FM, så jag är väl lite färgad)
2014 togs det beslut på att påbörja återupprustningen av försvaret (man borde vaknat redan 2007 när ryssland offentligt (om än i dolda ordalag) gick ut med att genomföra precis det vi ser nu)
Anledningen till det: Det kan bli krig i Sverige
Dock ingen större reflektion i samhället.
Efter det har man återstartst totalförsvaret, kommuner och landsting har börjat genomföra övning i kris/krigsberedskaa, ta fram handlingsplaner, krigsplacera personal osv. Det har getts ut informationsblad om att man ska ha livsmedel hemma för en vecka osv
Anledning: Det kan bli krig i Sverige.
Fortfarande ingen reaktion bland allmänheten.
2022:
Ukrainakriget startar , och allt som skedde då med ännu snabbare och högre upprustningsmål, NATO-ansökan osv.
Varför har vi sökt medlemskap i NATO: Det kan bli krig i Sverige.
Nu börjar polletten så smått trilla ner hos en del, men fortfarande inga större orosmoln på himlen.
Förra veckan: Regering och ÖB säger det helt självklara: Det kan bli krig i Sverige, och vi måste förbereda oss och ha en beredskap för det.
Kris och panik.
Barn kan inte sova, folk pratar om krigshets (många verkar tro vi nu ska anfalla ryssland med fällda bajonetter och glada tillrop) och företaget som tillverkar krislåder ökar sin omsättning med ett par 1000%
Och vissa tror att detta är något ÖB står och säger saker för att få mer pengar…(problemet är inte pengar, utan tid och personal. Det är inte bara vi som rustar, så det tar tid att köpa materiel, och det tar lång tid att utbilda officerare att fylla de här 4-5 Brigaderna som regering/riksdag vill sätta upp. Det är snarare så att ÖB bromsar och politikerna gasar)
För mig är det både helt väntat (vi är extremt fredsskadade i det här landet) men ändå så oerhört märkligt att så många levt med skyddslappar de senaste 10 åren att ett självklart konstaterande av den omvärld vi lever i, att det kan faktiskt bli krig i Sverige droppar ner som bomb i samhället.
Obegripligt.
Till huvudfrågan:
Behöver inte göra nått mer än de jag redan förberett sen många år tillbaka
Vi har gott om torrvaror och konserver hemma
Vatten kan tas ur egen brunn
Värme löses via braskamin.
Mat kan lagas på grillen
Ordentligt lager med batterier för ficklampor, radio mm, samt stearinljus/värmeljus.
Jodtabletter i medicinskåpet.
Några tusen i kontanter
Toalettpapper bunkrar jag dock inte, det är det minsta problemet vid en kris (toalettpappershamstringen var bland det mest bizarra under hela Corona-perioden)
Tack för jobbet du och dina kollegor gör @Rensvind. ![]()
Jag tror inte vi klarar oss länge tyvärr om det skulle hända något. Vårt samhälle kan ju knappt hantera bilkö vintertid verkar det som.
Jag har nog lika lågt förtroende till polisen som vårt lands krig/krisberedskap.