Forumtävling: när skrevs denna text?

Hittade denna text nyligen. När tror du att den skrevs?

När detta skrivs är en av de största tjurmarknaderna i historien på gång. Folk har har sagt i flera år att priserna är för höga; ändå fortsätter de att öka.

Fakta är att i den nuvarande fasen av denna så kallade tjurmarknad, många aktier - kanske majoriteten - har sjunkit i pris. Vi bevittnar en marknad där priserna strävar efter att anpassa sig mer nära till inneboende än någonsin tidigare i Wall Streets historia.

I processen stiger aktier med förbättrade vinster och framtidsutsikter- snabbt; så att resultatet av dessa två korsströmmar i år hittills har varit en nästan är nästan stationär prisnivå för de allmänna medelvärdena…

Människor som beklagar sig över de höga priserna som de bästa aktier nu säljs till har uppenbarligen misslyckas med att förstå den grundläggande distinktionen mellan investeringar som ger en ränteintäkt och investeringar i aktier i växande företag.

Inget mindre än en industriell depression, som minskar inkomster och förstör förmögenheter, kan förhindra att aktier i välskötta bolag ökar i värde och därmed i marknadsvärde.”

2 gillningar

Fredag den 10:e mars år 2000?

2 gillningar

2007?

Tio tecken

1 gillning

Jag har för mig att jag läst den :thinking: 2008?

1 gillning

Februari 2000 (dotcombubblans topp)?

Läste dessutom helt nyligen en väldigt liknande text…

Med vänlig hälsning,
F

1 gillning

@janbolmeson Dubbelpost? Vad har hänt med mitt, @JFB och @emilv svar?

2 gillningar

Oktober -29. Benjamin Graham. Var en tidningsartikel men jag läste om det i en bok så kommer inte ihåg vilken tidning.

1 gillning

September 2008

Oktober 1929

2 gillningar

Tredje alternativ: Tidigt år 2000.

Jag vill sticka ut och säger december 2018.

Jag får väl sticka ut och säga idag för två timmar sedan :wink:

1 gillning

Jag säger också 1929 precis innan Svarta torsdagen.

Spoiler

“Wall Street” placerar oss i en tid efter 1700-talet. Men jag gissar att det är i tidig industrialism/marknadstänk eftersom det läggs fokus på skillnaden mellan räntor och fundamentalt värde. Ekonomisk filosofi har i århundraden studerat “ränta” som olika aspekter av produktion. Till exempel pratade man tidigt om ränta på mark som dess potential för odling, och därför hyra som en naturlig följd av markens avkastningspotential.

Den här författaren vill tydligen höja blicken till “fundamentala värden”. Jag är inte helt säker på vad författaren själv anser ligger i det uttrycket eftersom finansmarknaderna även idag mest är en derivata på tillgångarnas förräntning. Men det kanske fanns någon schism i kulturen där.

Jag gissar att detta är skrivet före en lång period av fortsatt uppgång.

Poängen är då att marknaden skiter fullständigt i om nån tror att den är övervärderad eller inte.

1 gillning

Så vilket år väljer du? :slightly_smiling_face:

Oct. 11, 1990

Gissar 1982 strax före den långa bull run :man_shrugging:

Antar att sensmoralen är att inte lyssna på folk som säger något är övervärderat :sweat_smile:

Tror det samma, kommer direkt efter oljekriserna och 70 talets höga inflation. Språket triggar runt den tiden för mig.

2 gillningar

Ja, sorry! Min miss. Fixat nu.

2 gillningar

Jag tror @janbolmeson skrev texten 2015

1 gillning