Dags för en undersökning igen. ![]()
Vad är bäst? Investera på en ny topp eller en slumpmässig dag?
- En slumpmässig dag
- En dag då börsen har nått en ny topp
- Övrigt, skriv en kommentar

Facit följer nedan. Rösta först!
Dags för en undersökning igen. ![]()
Facit följer nedan. Rösta först!
Här följer facit. ![]()
I grafform där snittavkastningen visas efter motsvarande tidsperiod. Baserat på data 1998 och 2024.
Skönt att veta, då vi som månadssparar köpte på ATHs större delen av 2024, om man köpte globala indexfonder.
Sen kan alltid allt hända på börsen. Men det blir troligen bra på sikt.
![]()
![]()
![]()
Undrar hur det ser ut om man skär bort typ dotcom-bubblan ur tidsserien.
Sen undrar jag lite om metoden också. Har de kortare tidsserierna fler datapunkter, då sista datapunkten för fem år rimligen lär vara 31 dec 2019?
Huh. Det trodde inte jag men jag var ju heller inte medveten om att “facit” baserades endast på 1998-2024. Det är bara de senaste 26 åren.
Ekonomin i världen och börsen sen stora avregleringarna på 1980-talet (Ronald Reagan: “We’re gonna make America great again”) har varit rejält annorlunda jfrt tidigare decennier före ca 1985.
Att börsen (S&P 500) skulle bete sig likartat nästa 20-30 år som 1998-2024 håller åtm jag för väldigt osannolikt. Nya magrare tider kommer, och det har att göra med energi; olja/gas/kol och kostnaden för att få fram det. Energi blir väsentligt dyrare för alla på hela planeten nästa 20-30 år än förutvarande.
Detta har inte mycket med “grön omställning” att göra, och inget med klimathotet egentligen heller. Det måste ske en jobbig energiomställning i alla samhällen, DM som EM, helt oavsett “grönt” och naturkatastrofer som klimatförändringarna leder till. Det blir mer en fråga om vem/vilka som sitter med svarte-petter.
Jag är helt övertygad om att 2045 ser världen och ekonomin helt annorlunda ut än idag. Så det gäller börsen (aktier) och obligationsmarknaden också.
Det är väl därför man brukar säga att bästa dagen att börja investera var igår, näst bäst är idag.
Trodde att “idag” hade varit bästa svaret. Time in the market och allt det där?
Jag valde “övrigt” eftersom samma dag som lönen kommer är rätt i majoriteten av fallen. ![]()
Själv tittade jag på facit utan att rösta ! ![]()
![]()
. Hade bråttom till RT chatten ![]()
Aha, lite lömsk momentumfilosofi? Var är PP? ![]()
Hoppas det är ATH imorn för då släpper jag sista (första?) ”klicket” på handbromsen… som jag kört runt med 2023-24. ![]()
Håll utkik ![]()
Jag är inte riktigt med på premissen. Hur definieras en slumpmässig dag? En slumpmässig dag innan ATH? En slumpmässig dag mellan ATH och nu?
Så snart man kan.