Bilpriser nästa år och leveranser?
KORT om 2023.
- Fortsatt dalande nybilsförsäljning/ordertecknande.
- Registreringarna går ner men elbilar ökar i registrering tack vare stor ”orderstock”. Jag gissar på 225 000 bilar 2023.
- Listpriserna står still eller höjs. STD-utrustningen kan dock både öka/minska.
- Kampanjer kommer främst ske på bilar som kan LEVERERAS.
- Kampanjer på privatleasing på bensinbilar/laddhybrider redan nu i vinter.
- Företagskunder får mer rabatter eller attraktiv operationell leasingerbjudanden.
- Subventionering av räntor, serviceavtal, försäkringar, vinterdäck, tillbehör osv.
- Listpris på bilhandlarräntor 6-7,5% men gott om kampanjräntor på 3-5%
- Kunderna kommer vara mindre benägen att ”lyxbyta” till ny/nyare bil. I sämre tider reparerar man hellre mer och byter främst när man måste.
- Begagnatpriserna sjunker sakta mot mer normala nivåer =historiskt värdefall.
- Privatpersoner får mer fokus på begagnade bilar. Sen kanske man försöker klara sig på en bil mindre i familjen.
- Företag lägre intresse köp/leasing och flytt mot hyrbilslösningar & milersättning.
- Hyrbilslösningar och delningsekonominlösningar kommer öka generellt.
- Tesla kommer börja köra lite kampanjer för att sälja lagerbilar som uppstår. Då främst räntekampanjer och/eller subventionerad laddning/tillbehör/referralpoäng men även vissa mindre rabatter på nya bilar i lager.
@janbolmeson ska hjälpa mig att lägga upp en längre analys/dokument med fördjupning här för den som är intresserad hur jag resonerar.