Förvalta 40 miljoner

Jag tycker det är ganska relevant om du har tjänat ihop kapitalet på ett sätt som inte är replikerbart, eller om du besitter någon magiskt bra förmåga att tjäna pengar och kan återupprepa detta igen vid behov.

Det är replikerbart men jag ser det som osannolikt att det är något som jag skulle vilja ta upp igen i framtiden, men svårt att säga vad jag kommer vilja göra om 10år

Nu blev vi ju otroligt nyfikna. Kan du utveckla, utan att outa dig själv? :smiley:

Annars får vi krasst anta att du jobbat som porrskådis/hitman/pokerproffs :laughing:

2 gillningar

Haha, något åt det hållet

2 gillningar

75% globalt index/lysa

15% bitcoin

10% till välgörenhet/ samhällsnyttig förening/organisation som du kan vara med och jobba i själv för att få mening med livet. Kanske politiskt parti utanför riksdagen som behöver en eldsjäl eller något annat roligt där du kan göra skillnad?

:frog:

Lite på skoj men ah när jag väl hade skrivit klart varför inte..

1 gillning

60% globala aktier MSCI och 40% sparkonto med ränta skulle passa dig perfekt. Ingeting att tänka på, bara sätta pengarna in! Jag tror det behövs inte dyra rådgivarna.

Börja här:

Om du inte kommer jobba, vad kommer du göra? Det är viktigt med en mening i livet.

Varför?

Jag har 50/50 portfölj på ISK, i syfte att använda om 3-5 år. Jag hade nog valt depå om jag gjort om detta idag pga. ISK-skatt.

Verkar vettig. Själv har jag kort och mix.

Verkar som du har koll på läget. Jag rekommenderar dit att börja räkna och leka med siffrorna.
Safe withdrawal rate. 4% regel på 400K levnadskostnader per år. FIRE. Monte Carlo simulering.
En oberoende rådgivare är en mycket liten kostnad i relation till 40MSEK. Lätt värt det.

Tjänar porrskådisar så bra??? :astonished_face:

2 gillningar

Baserat på egen erfarenhet tycker jag det låter rätt att behålla några mil i räntor. Jag var väl inte riktigt i din sits, snarare 10m vid 30. Hade inga konkreta planer på att spendera stora summor men ville vara redo att slå till om det dök upp något kul, var på väg att köpa grannlägenheten som var betydligt större än min, men den gick innan visning. Sen när jag väl träffade någon att dela livet med gick det rätt fort, köpa stor lägenhet och sedan hus. Sparhorisonten på en betydande del av kapitalet var länge 1-10 år.
Det är först nu efter 40 som jag har tydliga mål med förvaltningen av kapitalet.

1 gillning

Självklart ska du inte ha något annat än 100% globalfonder. Att ha pengar i räntor dödar bara din uppsida/köpkraft och din eventuella nedsida med aktier är obefintlig med tanke på din ålder och med tanke på att du kan göra samma sak med 25 mkr som 40 mkr.

2 gillningar

Det är inte bestämt än, men har en del intressen och saker jag funderar på så jag sitter inte o pillar mig i naveln :grin:

Tänkte först i banorna att jag inte känner något behov att komma upp i 150m tills jag är 45, vilket 7% ränta i 20år blir 155m på 40m. Men samtidigt är väl risken så pass liten att börsen är ner om 20år samt att jag ändå med 70/30 har en fallskärm ifall jag behöver ta ut pengar nån gång vid nedgång så börjar luta mer åt att stanna vid 70/30 alt gå upp till 75/25 vid djupare tanke. Kan ändå vara värt lite högre risk att kunna hjälpa alla i min närhet/kommande generationer på ett bättre sätt i framtiden

Du menar depå för räntedelen antar jag?

Tack för reken, ska kika på det!

Tack. Ja det är många olika scenarior som kan inträffa i livet där planer svänger och saker förändras ständigt, det är något jag lärt mig.

Är just ifall jag kommer på att jag vill ta ut en massa pengar om några år o det skulle ske samtidigt som en nedgång på börsen, det är inte en helt lätt fråga imo vad som är korrekt i min situation. Givetvis i teorin som kommer 100% globalfonder ge högst avkastning men lite andra parametrar som spelar in imo

Med tanke på 40M på 8 år mellan 18 och 26 så är ju sannolikheten att det rör sig om något digitalt helt överhängande. Typ spelutveckling, eller eget online-spelande etc.

Hitman och porrskådis hade iaf inte jag satsat en enda egen femöring på :joy: