Min mor har tyvärr insjuknat i demens och kommer flytta in på ett boende. Hennes bostadsrätt kommer säljas och min syster kommer vara mammas förvaltare. Jag bor på annan ort än både mamma och systern (som bor i samma stad)
Tyvärr har jag och min syster en ansträngd relation och i princip ingen kontakt. Vi har mkt svårt att prata med varandra.
Nu till frågan: vilka rättigheter kommer min syster ha att fatta ekonomiska beslut kring de pengar som kommer frigöras från försäljningen av mammas lägenhet? Är hon t ex fri att investera dem fritt för mammas räkning, t ex ngn enskild förhoppningsaktie eller krypto (i.e. mindre lämpliga val i detta läge? Har frågat chatGPT som bl a sa att det kommer finnas en överförmyndare till vilken förvaltaren årsvis skall redovisa om några ekonomiska beslut kring mammas ekonomi fattats. Oklart dock vilken “makt” överförmyndaren har att t ex ifrågasätta investering i krypto
Jag förstår att jag borde prata med min syster om detta men börjar att fråga er här.
Med förvaltare, menar du att hon är godman?
Om hon är godman får hon inte göra vad som helst och måste redovisa vad alla pengar har använts till varje år. Hon måste visa kvitton m.m.
Pengarna från bostadsrätts försäljningen kommer att sättas in på ett ‘överförmyndar spärrat’ konto, vilket betyder att hon inte enns kan använda pengarna utan medgivande från överförmyndaren.
Hon kan be överförmyndaren att investera pengarna, och överförmyndaren borde gå med på det, men dom kommer knappast att godkänna ‘enskild förhoppningsaktie eller krypto’. Jag har fått tillåtelse att investera mina föräldraspengar i en indexfond i ISK.
Det här är svårt att navigera utan att kunna juridiken men man kan inte utse sig själv till förvaltare bara sådär utan det är tingsrätten som beslutar.
Har måste det redas lite mer. Är systern verkligen utsedd förvaltare av en tingsrätt? Osannolikt att du inte skulle kontaktats då. Även de flesta dementa får godemän. Oavsett kan man inte göra vad som helst som förvaltare eller god man utan ska ha tillstånd från Överförmyndarnämnden. Svårt att se en investering i krypto. Man får ge “sedvanliga gåvor” men det ska nog också kollas me Överförmyndaren.
Jag blev god man åt min far efter att han insjuknat i demens. Som god man får man inte investera hur som helst, det krävs att överförmyndaren godkänner investeringen. Alla engagemang man har med den man är god man för måste redovisas årligen och inför sådana saker som en större investering efter lägenhets eller husförsäljning så kommer även banken efterfråga att överförmyndaren ger sitt godkännande.
Jag bestämde mig för att skriva till henne för att få lite klargörande i vad det innebär att vara förvaltare etc men har inte fått svar och räknar inte med det heller
Vad hon skrev var att hon ska ansöka om att bli förvaltare och att jag “kanske behöver skriva på något papper”. Så vag information.
Några frågor till som jag hoppas ni kan svara på
Kan ett syskon ansöka och bli utsedd till förvaltare utan det andra barnets godkännadne/underskrift?
Till vem ansöker man om förvaltarskap? (jag skulle då kunna kontakta denna instans för att få den info min syster (hittills) har velat ge mig)
Man ansöker om god man (eller förvaltare) hos Överförmyndarenheten på kommunen. Verkar som det är detta din syster tänkt göra.
Efter det görs en läkarundersökning och bedömning av personens behov.
Därefter utser Överförmyndarenheten vem som ska vara god man/förvaltare. Det ska matcha mellan brukaren och den som utses. Och den som utses måste vara godkänd så att säga.
Som anhörig kan man ha önskemål om vem det ska vara inkl en själv men det är Överförmyndarenheten som bestämmer.
Om du inte vill/kan prata med din syster så kan du ju alltid ringa Överförmyndarenheten på kommunen och prata med dem om det är något som oroar dig.
Skriv inte under något du inte vill. Ta tjuren vid hornen. Om du inte litar på din syster så är det nog inte lämpligt att hon är den som ska sköta ekonomin
förvaltaren är skyldig att varje år redovisa till överförmyndaren hur ekonomin har skötts
vid köp av aktier (m m) så måste förvaltaren ansöka om detta hos överförmyndaren som gör en bedömning om detta ligger i huvudmannens (=mammas) intresse
Så jag är inte så orolig längre men mer ledsen är min och systerns relation, men det är en annan sak
Tingsrätten kommer fråga dig om din åsikt. Utgångspunkten kommer va god man inte förvaltare (det är väldigt ingripande). Du kan också ha synpunkter då på att du vill att någon utomstående ska utses om du vill det.
Du behöver inte vänta på att din syster styr upp situationen om du är tveksam kring hur hon kommer sköta uppdraget. Om du är orolig på riktigt kan du lägga dig i omkörningsfil och själv börja driva frågan om god man mot kommunen.
Till syvende och sidst handlar det ändå om vad som är bäst för er mamma, inte er två. Pengarna som frigörs vid försäljningen av lägenheten är er mammas, inte era (för att klargöra: jag uppfattar inte att du tycker det heller), och ska användas för att hennes liv ska bli så bra som möjligt givet hennes tillstånd.
Jag lider med dig i situationen du är i. Att inte kunna kommunicera inom familjen när man har en sjuk förälder är hemskt. Jag har nyligen varit i en situation där jag fått investera mycket i syskonrelationen, det är ju ändå vi som ska fortsätta umgås. Det var jobbigt för alla inblandade men jag tror det är värt det över tid.