Första frågan från mig i det här forumet.
I artiklar under Börja här tipsas det om sparande i aktieindexfonder hos exempelvis Lysa. När jag tittar hos Lysa på hur man blir kund där är stegen 1. Få ett investeringsförslag 2. Öppna ett ISK-konto 3. Börja investera genom att sätta in på ditt nya konto
Är ISK och aktieindexfonder samma sak eller är det så att man kan ha ett ISK som innehåller aktieindexfonder?
Jag har två investeringssparkonton hos Swedbank; ett för sparande till pensionen som innehåller en fond som till 100% består av aktier och heter Swedbank Robur Transfer 80 och ett för annat sparande som innehåller en fond som heter Swedbank Robur Bas 50 som innehåller en blandning av aktier, fonder och “alternativa placeringar”. Är den förstnämnda en aktieindexfond?
2 gillningar
Ja, exakt så är det. ISK är en kontotyp och på det kontot kan man handla aktier/fonder för de insatta pengarna.
1 gillning
Välkommen till forumet!
ISK står för investeringssparkonto. På ett sådant konto kan man ha olika typer av värdepapper, till exempel fonder av olika slag (däribland aktieindexfonder) eller aktier. Man kan ha hur många värdepapper man vill på samma konto. Det är alltså så som du säger: ett ISK kan innehålla aktieindexfonder.
Lysa funkar så att du inte själv väljer vilka fonder du vill ha på det ISK du har hos dem. När du sätter in pengar där så väljer de åt dig och investerar automatiskt i ett antal olika fonder och andra tillgångar. Detaljerna är inte jätteviktiga men aktie-delen av investeringarna är i praktiken en aktieindexfond.
Swedbank Robur Transfer 80 är huvudsakligen en aktiefond, men inte en indexfond. Fonden investerar i aktier, men vilka aktier det blir väljs aktivt av någon fondförvaltare på Swedbank som tror det ena eller andra om marknaden. En indexfond bygger på att man bara försöker följa med i summan av värdet på alla aktier på t.ex. en börs (indexet), man gör inga aktiva val utan hänger bara med på vad marknaden gör. Sen är det lite mer komplicerat än så för just de här pensionsfonderna men vi kanske kan stanna där och låta dig ställa följdfrågor innan jag har skrivit för mycket 
7 gillningar
Tack för svaret här! Jag känner mig redan mycket klokare. 
2 gillningar