Hej! Jag har lite funderingar på hur man kan göra med ett sparande utomlands har tänkt att jag ska flytta till kambodja om ca 5 år och åka tillbaka till Sverige och jobba halvårsvis. Har ett isk konto idag men som jag förstått så kan jag inte ha det kvar om man flyttar från sverige. Rätt ny på det här med fondsparande, började intressera mig när jag snubblade över ett avsnitt av podden för några veckor sen och nu sitter jag varje kväll och försöker lära mig mer:grinning_face_with_smiling_eyes: Någon som bor i Asien som har några tips på hur man kan gå till väga?
Är du i Sverige lite drygt 6 mån om året för att arbeta så behöver du inte skriva ut dig i folkbokföringen. I så fall skattar du som vanligt i Sverige inkl ISK som vanligt.
Vet inte vilket visum du får till Kambodja men sannolikt ett där du inte får jobba där, vilket jag antar är precis det du ändå inte vill
De flesta länder har en regel på 6 mån (182-183 dagar) som man mha något visum får vistas i landen utan att bli skattskyldig där. Jag antar att du inte vill beskattas / deklarera i Kambodja.
Så i ditt fall hade jag väl hållit mig 6-7 mån om året i Sverige (kvar inskriven som vanligt, jobba, skatta etc) och sedan 5-6 mån i Kambodja (som typ turist, inte jobb-visum)
Det är väl enklaste upplägget. Du bör såklart kolla upp reglerna mer exakt för Kambodja mht Visum och hur länge du får vara där utan att bli skattskyldig (om de ens har koll på det)
Sen kan man säkert skatte- och pensions-optimera en massa för att maximera nyttan av varje kr men det kräver ju lite mer omfattade undersökningar ffa i Kambodja
Okay! Ja det låter ju bra, har varit i valet å kvalet om jag vågar köra in mer pengar i isk utifall jag skulle bli tvungen att ta ut dom till en eventuell förlust. Framöver kanske jag startar ett företag där men till en början är ju planen just att komma undan ekorrhjulet och inte jobba😄
Kommer kolla upp allt mer noggrant men ville bara ha ett hum om vad som var möjligt. Tack för visat engagemang! Nu har jag lite mer kött på benen😁