På en av mina portföljer/konton på Avanza har jag 10 000Kr kredit där jag utnyttjade 900Kr förra veckan samt ombalanserade.
Nu är alla transanktioner klara men förstår inte riktigt siffrorna.
Tillgängligt för köp: 9100Kr
Saldo 1042Kr
Saldo på Kreditkonto: -1800Kr
Aktuell skuld: -757Kr
Kreditutrymme: 9100Kr
Utestående order: 0Kr
Tillgängligt för köp: 9100Kr
Så det jag inte riktigt förstår här är Saldo och Saldo på Kreditkonto. Igår gick min säljorder igenom för Spiltans aktiefond och den var 1042Kr. Borde inte dom här 1042Kr hamna på “tillgängligt för köp” istället? Vad är Saldo?
Som jag tror det fungerar så är “Tillgängligt för köp” inklusive ditt kopplade kreditkonto, så dom 10000kr som du har i kredit syns där också.
Saldo är hur mycket du har tillgängligt att köpa för på kontot och Saldo på kreditkonto är utnyttjad kredit.
Däremot så verkar Avanza inte kvitta dessa direkt du lägger in pengar som kan kvitta din kredit, detta för att du inte ska få en massa extra skatteeffekter om du ska använda krediten igen inom kort, detta eftersom när du utnyttjar krediten så blir det en insättning på ditt konto som du blir beskattad på.
Hoppas detta förklarade lite hur det fungerar, men vill du ha ett mer garanterat svar så finns Avanzas support som gärna svarar på dina frågor!