66mil, 2 tankningar hos Ingo utan bekymmer.
Ett ofrivilligt stop då bilen framför bestämde sig för att sladda av vägen och volta ut i skogen…
0.49/mil.
Är inte denna tråden lite som att argumentera för att liten lägenhet är mycket enklare att städa än en herrgård.
Alla vet ju att elbil åtminstone delvis är en klass och identitetsmarkör, inte något man har för att det i alla lägen är bättre.
Hjullastare. Hade julklapparna i skopan.
De säger stt man behöver köra en elbil 20,000 mil innan de går noll i utsläpp mot en diesel.
Hur många äger en bil i 20 000 mil idag? Nej de köper ny efter 4-8000 mil.
För övrigt så behöver man inte fundera på tankning om man kör Stockholm till Sälen exempelvis. Räcker någon vecka till sedan med.
Man rekommenderar 2 laddningar på samma sträcka för stt ha full laddning när man kommer närmare fjällen då det är begränsat med laddplatser. Laddförbud vid hyrda stugor
Jullastare? ![]()
Är det inte 20,000 miles som brukar nämnas?
Vad tänker du att bilen tar vägen efter 4-8000 mil? Skroten?
Vilka de? Mer vanliga siffror är ca 6000 mil ±2000 mil, men det finns säkert någon som hävdar 20000 mil.
Tror du på allvar att man skrotar en elbil efter 4000 mil?
Var har du fått de siffrorna ifrån?
Lite food for thought nedan, men ser gärna nyare siffror.
Är det ens någon som verkligen bryr sig om klimatfrågan när det kommer till bilen?
Självklart är det det. Jag bryr mig såpass mycket att jag inte ens äger en bil. Det är ju gynnsamt ekonomiskt också, men hade det inte varit för klimatet hade jag nog haft någon billigare bil till de gånger då behovet ändå uppstår.
Okej, själv ser jag inte meningen att göra några åtgärder i mitt lilla liv så länge Sverige utgör en så liten del av problemet.
Sen ser jag det inte som någon självklarhet att människan ska härska på jorden i all evighet heller.
Låter som en fråga för en annan tråd egentligen. Har dock svårt att förstå varför det spelar någon roll hur stort landet man bor i är. Det viktiga är väl utsläpp per capita? Och där ligger svenskar fortsatt långt över gränserna enligt Parisavtalet och all tillgänglig forskning. Sen kan man vara nihilistiskt lagd och inte bry sig. Men varför skriver man då här i dessa frågor?
Nej men man tar ut en ny bil för att vara “klimatvän?” och kör några tusen mil så sliter de mer på resurserna.
Sedan är det stor skillnad på vart elbilen laddas utöver produktionsutsläppen för batteriet.
Kärnkraft 3gr/kwh
Vatten 6gr
Vind12gr
Solel 28gr
Kolkraft 820gr co2/kwh
Sverige importerar el gjord av kol till södra sverige
Jag antar att fler åker elbil för att det av någon anledning är status än pga klimatet.
Parisavtalet är väl gulligt, men jag ser inte anledningen att försöka vara bäst i klassen när resten inte bryr sig. Betala hög skatt på allt när det är fritt fram att spränga gasledningar och fälla bomber.
Men ja nu är det OT
Bra =)
107 mil t/r.
Kostnad per mil: 11,52 kr
Tankar med milesplus98 bensin cirkel k.
Ett stopp i Värnamo på ca 20 minuter ner, och ett stopp i Jönköping på ca 15 min vägen hem.
Bil köpt begagnad januari 2023, modell 2020 för 180,000 kr. (Skoda Scala, automat)
Får ut ca 75-84 mil per tank (50 liter)
Kommer tyvärr aldrig köpa en elbil så länge dem inte kan leverera minst 60 mil under 200.000 kr. Med det sagt så är elbilar absolut sköna och köra. Men det är främst för att jag personligen lagt ett krav i vårt hushåll att:
Bilen ska:
Kosta max: 200.000 kr (då det är en konsumtion)
Betalning ska ske: “kontant” (dvs inga lån, leasing etc.)
Leverera upp åt 70 mil på en tank utan svårigheter.
Status är absolut en grej men TCO är också en. Jag föredrar t ex nästan alltid hög initial kostnad och låga driftskostnader oavsett vad det gäller. Då var elbilen ett självklart val. Sen var jag också lite orolig för andrahandsvärdet på en diesel.
Jag åker elbil för att det är billigt. Känns nästan som det borde vara olagligt. Total nettokostnad för mig inkl drivmedel är typ 3000/månad och bilen går 2500 mil år. Försök uppnå det med bensinare. Det räcker ju inte ens till bensin. Och samma storlek på en bensinare då blir det ännu värre. Jag har model Y.
Edit: den är ganska snabb också. Motsvarande acceleration i en bensinare blir ännu dyrare. Men det är bara en bonus, jag hade kört bilen ändå pga priset.
Önskar man kunde ladda elbilen till 100% varje natt utan att skada batteriet.
Grattis till att du och andrar så rika att ni har råd att köpa elbil, o dessutom byta bort dom efter 4 till 8 tusen mil