Hej.
Det är ju som sagt ett utdelningstak på dessa aktier men detta tak måste väl inflationsjusteras efter ett tag? Annars blir ju aktien irrelevant med tiden?
SBB D aktie kan väl inte dela ut 2kr/aktie om 30 år också?
Hej.
Det är ju som sagt ett utdelningstak på dessa aktier men detta tak måste väl inflationsjusteras efter ett tag? Annars blir ju aktien irrelevant med tiden?
SBB D aktie kan väl inte dela ut 2kr/aktie om 30 år också?
Med nuvarande inflationsnivåer har du en poäng.
Lär reflekteras i aktiekursen och när den är för låg kommer nog SBB köpa upp dem och sedan makulera dem.
Därefter kan de ge ut nya med annan utdelning 
Du menar att kursen kommer sjunka med tiden för att rättfärdiga de där 2kr i utdelning?
Jag har mycket kvar att lära mig angående denna aktietyp känner jag.
Tack för svaret 
Varför citeras aldrig personen man trycker svara på när man kör via mobilen? 
Du får titta lite på hur den avkastar procentuellt. Kostar den 20:- och ger 2:- per aktie så har du 10% direktavkastning. Det gäller oavsett vad kronan är värd. Så den kommer inte att rasa till 5:- och ge dig 2:- i avkastning bara för att vi har inflation, då hade du fått 40% DA istället.
Jag menar i relation mot vanliga aktien som kommer fortsätta upp genom åren medan D-aktien begränsas pga av det @Anonym skriver.
Vi fortsätter med siffrorna ovan där D kostar 20kr med 2 kr utdelning. A och B aktierna går upp till 200kr efter 30 år med 10kr i utdelning per år och aktie.
Ingen kommer vilja betala 200kr för D aktien och få 2kr i utdelning. Den kanske går upp till 40 kr och “fastnar där” ett tag och sedan sjunker till en lägre nivå medan A och B går uppåt.
Vid något tillfälle lär bolaget tycka att aktien är för billig i reala termer och köpa upp dem för att slippa betala utdelning för dessa aktier.
Tänk på D aktierna som ett lån där företaget betalar ränta (utdelning) och vill amortera ner till noll.
Sedan kan de ge ut nya D aktier för 200kr styck och betala utdelning där istället. Men då har de fått in massor av pengar de kan köpa nya byggnader för
Citat sker bara när man uttryckligen trycker på “citat”-knappen. Svar ger att det hamnar “rätt i tråden”. ![]()