Hej alla!
Är helt ny här och helt såld på allt som har med rikatillsammas att göra!
Sparar så det knakar och är årets FAN.
Men!
Jag lyssnar ikapp på alla avsnitt just nu men lyckas aldrig få en fråga förklarad.
När Jan pratar om att han förlorat sina pengar flera gånger genom tiden pga olika börsras.
Är jag dum eller är det inte bara låta pengarna ligga kvar och vänta några år så dom återhämtar sig?
Det är ju Tiden som är en sparares bästa vän?
Eller är dom helt Förlorade? = värda 0?
Jo, du har helt rätt… nästan. Det finns ju gånger när enskilda företag gått i konkurs och liknande och de pengarna kan ju vara helt rökta. Även andra alternativa investeringar kan försvinna. Men ja, normalt fondhandlande handlar om uthållighet.
Det beror på vilken typ av investering du gör. Om du köper indexfonder och dessa sjunker kraftigt kan du mycket väl behålla och låta tiden komma ikapp. Det är en helt annan sak om du jobbar med hävstång eller lånar till investeringar, då kan du hamna på 0, eller tom minus. Särskilt riskfyllt blir det om du satsar stort på enskilda företag eller snäva brancher.
För många handlar det nog om investeringar som gått back där man efter raset inte tror på en återhämtning av olika anledningar och därmed accepterar förlusten och byter strategi.
Om det är något jag lärt mig på dom första 80 avsnitten är ju att Lysa är en bra grej så jag har lag 90-10 där. Samt en stor del i Lf Global index.
Så med andra or om krashen kommer och jag INTE behöver pengarna på tex 10 år så “borde” dom kunna komma ikapp?
Försaka inte saker du vill göra i livet bara. Jag har själv hög sparkvot (ca 70%) så mig ska man ta med en nypa salt i sådana lägen.
Men är du ung så har ju varje sparad slant en större chans att växa och accelerera nerför (uppför?) det snöiga berget och bli ett försvarligt klot i slutänden.