Sparar jag på rätt sätt?

Hej alla!

Hittade hit för ett tag sen och har passivt följt med en del på sistone. Det här med sparande/investeringar har inte intresserat mig förut men nu när man närmar sig 40 så har det mer och mer börjat kännas relevant. Bättre sent än aldrig liksom.

För några år sen försökte jag mig in på aktiehandel men det tog stopp ganska abrupt då jag brände mig på Starbreeze och förlorade i stort sett allt jag investerat. Dock “bara” 20k men det räckte för att jag skulle tappa intresset.

Jag har idag en hyfsad lön på 38k /mån men vet inte riktigt vad jag ska göra med pengarna som blir över efter alla utgifter så det blir ganska random. Har ett länskonto med 0.40% ränta som största sparkonto med ca 160k i, sedan ett “vanligt” sparkonto utan nån direkt ränta för oförutsedda utgifter som jag brukar hålla på ca 50k. Utöver det så månadssparar jag 2k på LF global indexnära sedan ca 3 år tillbaka med ett anskaffningsvärde på 73k och ett totalvärde på 88k, och jag slänger in lite random belopp lite då och då när jag känner att jag har för “mycket” på mitt sparkonto.

Är jag helt ute och cyklar i mitt sparande? Är det onödigt att ha 160k på ett länskonto med relativt låg ränta och vore det i såna fall bättre att sätta in allt på mitt ISK och köpa fonder för allt i global indexnära eller har ni några bättre förslag på “passivt” sparande?

Tack på förhand!

Välkommen ut i offentligenheten på forumet! :slight_smile:

Vad är dina planer de närmaste åren? Vad sparar du till? Utan svar på dessa frågor är det lurigare att svara. Men jag gissar på hyreslägenhet i dagsläget och inga uttalade familjeplaner. Isf säger jag:

Regelbundet och automatiserat sparande i billiga indexfonder. För utan större planerade utgifter och utan tydliga mål inom enstaka år så är det det bästa att göra idag. På sparkontot kan du ha det du behöver för oförutsedda utgifter (bilreparation, nytt kylskåp (om du har bostadsrätt) etc.) och pytsa inte in lite då och då utan kör det med autogiro el dyl så det sköter sig själv.

Svårt att säga om 160k är för mycket utan att sätta det i förhållande till konsumtion och möjliga risker. Antar eftersom du inte nämner det att du äger ditt boende, har ett vanligt bolån och kollektivavtalad tjänstepension.

Om du har svårt att säga vad pengarna ska användas till, då de inte är en del av din vanliga buffert och inte heller sparas för att köpa något speciellt inom några års tid, kan det vara rimligt att investera dessa i en indexfond. Fördelen är då att om de bara ska ligga där i många år kommer de sannolikt att öka i värde istället för att minska som de gör på ett bankkonto med ränta under inflationen.

Nackdelen är att de svänger betydligt mer i värde. Om du plötsligt får för dig att du vill skaffa motorcykel eller sommarstuga eller liknande för pengarna finns riken att det blir jobbigt om aktiemarknaden sjunkit just då.

Värsta situationen du får ta hänsyn till är att en ordentlig lågkonjunktur sänker aktiemarknaden samtidigt som du förlorar jobbet. Om du tror att du klarar det utan att behöva pengarna eller må dåligt över att de minskar i värde borde de absolut låta pengarna göra mer nytta än att ligga på ett lågräntekonto.

2 gillningar

Har du inte sett JBs video, 4- hinkar, så gör det först: Fyra-hinkar-principen 2021 | Ett sätt att strukturera din ekonomi som ett proffs.

Förlåt, såklart ska jag ge lite mer info för att underlätta.

Jag har sambo och två barn i förskoleålder, och vår gemensamma inkomst landar på strax över 70k /mån. Vi äger vår bostadsrätt som vi köpte för runt 3.2 miljoner och har ett gemensamt lån på ca 2.5 som vi amorterar, insatsen på ca 500k betalade vi kontant när vi köpte bostadsrätten för 3 år sedan. Vi leasar en elbil (ja jag vet, det är bättre att köpa men det passar oss just nu) och betalar 5800kr /mån för den.

Rent ärligt så känns det som vi har det mesta vi behöver och sparar därför inte till något specifikt utan det handlar mer om att få pengarna att växa på bästa sätt utan att behöva lägga ner någon direkt energi och tanke på det och på lång sikt få en dräglig pension utan att för den delen behöva snåla idag. Jag har som sagt 2k i automatisk överföring in på global indexnära varje månad, kanske bästa taktiken är att bumpa upp den summan och låta sparkontona vara som de är?

Försök att automatisera sparandet varje månad så blir det alltid gjort. Hitta en lämplig nivå och summa som fungerar varje månad. LF Global är en jättebra fond att spara i och det räcker med den.

Jag brukar tänka såhär:
Buffert/oförväntade utgifter - Sparkonto
Målspar 0-3 år typ renovering, resa, ny bil etc. - Sparkonto
Målspar 4-9 år/ vet inte - 50% aktiefond (typ LF Global) + 50% sparkonto
Långiktigt sparande/målspar 10+år, typ barnspar, pension etc. - 100% aktiefond

Roligt att du tar tag i investerandet på allvar igen!

Jag kan också säga att jag brände mig på Starbreeze rejält. Blev en läxa på 100.000 tyvärr :sweat_smile: Men i efterhand kan man tycka att det var en väldigt billig läxa. Om det istället gick bra skulle man kanske ha sagt “Yolo” och slängt in allt i någon crypto Scam-coin. Hur mycket man än känner att man är expert på ett bolag kan det ändå gå åt skogen, speciellt då det blir mycket confirmation bias i en sådan situation.

Var glad för den billiga läxan och förhoppningsvis tar vi båda efter detta en ny och mer välinformerad approach till investering. Lycka till!