Jag har en generell fråga om mobilabonnemang.
Jag har köpt mitt livs första mobilabonnemang, inte till mig själv då utan till min mamma. Både jag och mamma använder vanligtvis kontantkort och jag brukar köpa/fylla på kontantkortet åt henne.
Men nu tänkte jag att jag det vore smidigare att kanske köpa ett senior mobil abonnemang åt henne och då hon är så pass gammal att hon får senior rabatt. Mobilabonnemanget är alltså placerat i hennes namn och person uppgifter men på mitt betalkort. Nu fick vi hem ett brev om att mobil operatören utfört en kredit upplysning på mamma, och min stackars mamma som knappt fått en kredit upplysning tidigare blev genast orolig. Trots att hon uppenbarligen inte har några betalningsanmärkningar så ifrågasatte hon varför de skulle ha tillgång till hennes årsinkomst etc.
Jag förstår att mobil operatörer säkert har som praxis att ta en kredit upplysning även för deras billigaste telefon abonnnemang, och de tog så klart kredit upplysningen på mamma eftersom de hade hennes person uppgifter och endast mitt betalkort. Dock så blev jag fundersam om jag borde vara orolig för att det inte ses som bedrägeri att jag betalar abonnnemanget åt henne?
Vänligen ifrågasätt inte varför jag vill betala abonnemanget för min mamma det är det minsta jag kan göra för henne. Jag hoppas kunna göra betydligt mer så småningom.
Inget bedrägeri. Kreditupplysning tas för att viss användning sker på kredit, tex användning utomlands (operatören i utlandet fakturerar din operatör).
Med abonnemang ingår man i regel avtal om 12-24 månader och då vill de se att man har kapacitet att betala det under avtalstiden. Det är standard att sånt tas för många avtal med bindningstid numera - gym, mobil, elavtal, leasing av bil, hyresrätter etcetera.
Jag blev lite orolig med tanke på att de tog kreditupplysningen på mamma och det är jag som betalar kan ställa till det. Men så länge mobil operatören får in pengarna så är det nog inga konstigheter
Jag kan ha övertänkt och funderade igår att de nu inte har kredit upplysningen på den som faktiskt betalar om det då kan klassas som att man lurar företaget.
Upplysningen tas på den som står på abonnemanget och därmed är betalningsansvarig för det. Att det betalas med ditt kort spelar ingen roll. Om du inte betalar en faktura så är det din mamma som telebolaget kommer ge sig på.