Jag har en fråga om en pågående penison till en släkting.
Vad menas med Omräknat till inkomstpension?
Bifogar 2st bild ifrån PPM mellan åren 2010 till 2011
Har någon tagit ut över 600000kr i pension på ett år? Eller är det något annat som hänt?
Jag har en fråga om en pågående penison till en släkting.
Vad menas med Omräknat till inkomstpension?
Bifogar 2st bild ifrån PPM mellan åren 2010 till 2011
Har någon tagit ut över 600000kr i pension på ett år? Eller är det något annat som hänt?
Har din släkting tagit ut pension innan 65 års ålder? Fyllde hen 65 däromkring?
Så här står det på Pensionsmyndighetens sida
När du börjar ta ut inkomstpension räknas värdet på kontot om till en livsvarig pension. Eftersom du har börjat ta ut inkomstpension har värdet på ditt konto minskat.
Så det måste vara att din släkting börjat ta ut pensionen sedan ett bra tag där 686 kkr redan utbetalats.
Ring Pensionsmyndigheten så kan de säkert svara bättre ![]()
Du har rätt jag måste kontrollera det med PPM. Isåfall tog hen ut sin pension på över 686K på ett år. Året innan var det ca 1,3miljoner.
Ska fråga hen vilket år som pensionen började betalas ut. Har för mig att hen jobbade tills 67 år fast hen kanske jobbade och tog ut pension samtidigt.
År 2011-12-31 var världet ca 1,3 miljoner och 2012-12-31 var värdet 776K.
Ja gör det. Ser märkligt ut och svårt förstå logiken/hur det kan vara möjligt. Kanske också kolla senare årsbesked hur det ser ut där och sedan ringa Pensionsmyndigheten 
Det visa sig att hen påbörjat utbetalning av sin pension år 2011. Förstod jag supporten rätt på PPM omräknas ca 50% när man påbörjar sin utbetalning innan 65år. Obs! Inte staten som jag skrev tidigare🤦🏽
Det var 2h telefonkötid till PPM😜 något jag inte rekommendera.
Låter konstigt! 
Kanske hen tog ut pension till 50% under 2011 och att då halva värdet dras bort eftersom det nu är under utbetalning. Resterande kapital som inte är under uttag är kvar och förräntas som inkomstpension medan resten är under utbetalning.
50% pension stämmer ju med att de drog bort hälften av kapitalet från ingången av 2011 exakt på kronan.
Svårt tro att staten snodde pengarna 
Här är anledningarna till att de kan räkna om inkomstpensionen:
Anledningen att jag frågar om hen tog ut pension innan 65 år är detta:
Uttag av pension innan du fyllt 65 år
Om du tagit ut pension före 65 års ålder räknas din inkomstpension om vid årsskiftet innan du fyller 65 år. Pensionen kommer nu att beräknas på ett så kallat definitivt delningstal som grundas på aktuell livslängdsstatistik. Förändringar i livslängdsstatistiken kommer därefter inte att påverka din pension.
Formulera mig lite fel. Beklagar!
Enligt PPM support kunde hen inte riktigt förklara exakt vart pengarna går.
Hen sa följande:
-kanske kan stadsminister se pengarna, men hen kunde inte se vart pengarna hamna. Troligtvis 7aP fonden.
Om du tagit ut pension före 65 års ålder räknas din inkomstpension om vid årsskiftet innan du fyller 65 år. Pensionen kommer nu att beräknas på ett så kallat definitivt delningstal som grundas på aktuell livslängdsstatistik. Förändringar i livslängdsstatistiken kommer därefter inte att påverka din pension.##
Märker hur lite man kan om pensionen.
Märkligt att inte ens pensionsmyndigheten kan förklara ordentligt 
Men det är en liten djungel som de kanske inte själva ens kan hålla reda på, med olika beräkningar, delningstal/livslängdsantaganden mm beroende på vilken pension det handlar om.
Tänk om man blir senil i förtid, inte en chans att man reder ut det så man faktiskt får den pension man har rätt till 
Pengarna i inkomstpensionen har ju aldrig funnits på riktigt. Det är den summa man själv har betalat in med ränta men när du betalar in pengarna så skyfflas de direkt ut till de som är pensionärer när du arbetar. Mär du sedan går i pension så tar man den påhittade summan som står som “inkomstpension”, delar den med den beräknade medellivslängden och sedan får du så mycket varje månad. Om du dör i förtid så slutar utbetalningarna. Om du lever längre så fortsätter du få lika mycket ändå. Under hela tiden som du får ut inkomstpension så kommer pengarna direkt från de som arbetar medan du är pensionär. Pengarna på papperet är bara för att hålla koll så alla får en rättvis del av kakan.
Nu kan vi försöka svara på den här frågan. Pengarna fanns aldrig. De har inte “tagit vägen” någonstans.
Men det som jag tror har hänt är att din släkting har fått ut inkomstpension baserat på fel medellivslängd innan 65 års ålder. När hen fyllde 65 så gjorde man den fullständiga beräkningen, precis som man gör för alla andra som går i pension då. Eftersom medellivslängden var högre än man räknat med tidigare så fick man justera ner hur mycket din släkting “har” i inkomstpension.
Men jag kan ha tokfel. Jag tycker du ska skriva till Pensionsmyndigheten istället. Be dem eskalera ärendet till någon som har möjlighet att titta närmre på det. Det lät som att du kanske bara kom till “first line” i supporten. Det är ju ändå mycket pengar och säkert lärorikt att förstå vad som hänt.