Uttag av pension

Jag är 64,8 år och precis slutat jobba. Tar ut pension enligt en plan som min bank hjälpte mig med. Utgångspunkten var hur mycket jag ville ha kvar efter skatt. Får utbetalningar i januari för första gången. Fyller år i April.

Nu när jag kollar in på Min Pension som har totalbeloppet sjunkit med 2 mkr. Varför? Innebär det att den plan jag baserar mitt pensionsuttag inte kommer att hålla?

Någon som har insyn och vet? Tack! :folded_hands:

Ja, visst blir man förskräckt! Men det är ingen fara.

Varför försvinner all intjäning från mitt inkomstpensionskonto när jag går i pension?

Inkomstpensionen fungerar i princip som ett banksparande. Varje år du arbetar betalar du och din arbetsgivare in en pensionsavgift (16 procent av inkomsten för inkomstpensionen). Pensionsavgiften registreras som en pensionsrätt på ditt inkomstpensionskonto. Kontosaldot kommer att växa under livet i takt med avgiftsinbetalningar och med en viss ”ränta”. Räntan motsvarar huvudsakligen den indexering som görs varje år av ditt kontosaldo.

När du går i pension används ditt kontosaldo, det du sparat ihop under livet, till att beräkna din årliga pension för resten av livet. Det kan liknas vid att du tar ut pengarna från ditt konto och köper en livsvarig livränta för pengarna. Du har då tömt ditt sparkonto, men i stället fått ett avtal om en viss årlig utbetalning så länge du lever.

På samma sätt fungerar det med inkomstpensionen. Det du sparat ihop under livet, saldot på ditt inkomstpensionskonto vid pensioneringen, omvandlas till ett beslut om en livsvarig årlig pension. Det görs genom att dividera kontosaldot med ett så kallat delningstal, som huvudsakligen beror på förväntad återstående livslängd vid pensionsuttaget. Nuvärdet av de kommande livsvariga utbetalningarna motsvarar det belopp du hade på kontot.

Om du återkallar din pension kan beslutet om de årliga utbetalningarna åter omvandlas till ett belopp på inkomstpensionskontot genom att multiplicera pensionens årsbelopp med det delningstal som gäller vid tidpunkten för återkallandet. Pengarna ”försvinner” således aldrig, de har bara formen av ett värde på kontot så länge du inte tagit ut din pension och värdet av livsvariga pensionsutbetalningar när du tagit ut pensionen.

3 gillningar

Ja det är ju så det funkar. Sen kan jag tycka att det är lite stelbent och att att MinPension skulle kunna komma överens med staten och andra pensionsbolag att presentera ett ”uppskattat kvarvarande värde” typ

Tex beslut om 10 tusen kr/mån i Inkomstpension och deras livslängdsantagande är 20 år så skulle de kunna presentera 10 tusen x 12 x 20 = 2,4 miljoner.

Månaden efter 2,39 miljoner. Osv.

På så sätt hade folk ändå haft en överblick även om pensionen ändrar sig över tid och kanske även delningatalet.

Jag kommer att göra så för att ändå kunna följa totala kapitalet om än ”uppskattat”

3 gillningar