@janbolmeson
Jag vill inleda med följande: Vad bra att du har kommit ut och provat på löpträning. Det är ett stort steg som är värt en klapp på axeln.
Den bästa löpträningen är den som:
- faktiskt blir av
- du mår bra av
- som inte leder till skador
Att bli för teknisk tidigt i sin träning kan bli kontraproduktivt. Det går att läsa på hur mycket som helst, investera i teknik. Grejen är det att få är överens om “hur” man ska göra.
Det svåraste som jag har sett hos personer som vill ta upp löpning i “senare” dagar är att man inte ger sin kropp tid att anpassa sig. Det är muskler, leder, ligament, fascia, lungor, hjärta med mera som ska anpassa sig till att anstränga sig / röra sig på ett annat sätt. Om du inte har bra kondition av andra skäl så kommer du ändå behöva hålla nere takten ett bra tag tills den delen har anpassat sig.
Att skada sig i det läget du är nu är långt mycket värre än suboptimal träning och förbättring.
Skulle jag rekommendera något enkelt till en som vill komma igång och röra på sig efter en längre periods mer stillasittande liv så vore det nog ett av de mer renommerade C25K-programmen (Couch to 5K). Brittiska NHS har ett lite äldre men som ändå är bra. Det som är knepigt med leder, brosk osv är att det tar ett tag innan man märker av att man har gjort för mycket. Det är inte lika direkt som “träningsvärk”.
Apple har ju sitt Apple Fitness+ som jag tycker har en del trevliga inslag för någon som är i det ekosystemet. Har kört det själv i några år.
Bra jobbat och skynda långsamt!