Fråga till en finansiell rådgivare som startat ett family office?

På onsdag har vi bjudit in @EvidaPer till ett kommande avsnitt. Han är i grunden jurist som för några år sedan hjälpte till ett stort arvskifte (hundratals miljoner) där han skulle upphandla finansiella tjänster och konstaterade att det i Sverige inte fanns något jättebra.

Det slutade med att han och hans kollega @EvidaAugust startade ett family office här i Malmö som oberoende rådgivare.

Han är väldigt förtjust i sparande i indexfonder och fondbolaget Dimensional med nobelpristagaren Eugene Fama. Han har även hjälpt en hel del personer i communityn.

Jag tänkte spontant att avsnittet skulle röra sig om hur han ser på sparande och investerande, några av de vanliga frågorna som tenderar återkomma i communityn och förhoppningsvis lite frågor från er. :slight_smile:

11 gillningar

Vad menas med ett “family office”?

8 gillningar

• Vad erbjuder de för tjänster?
• Vem har störst nytta av en finansiell rådgivare?
• Med tanke på juristutbildningen, kombineras ibland tjänster för ekonomisk rådgivning med att ordna testamente och annan familjejuridik?

Ett family office är när en rik familj har anlitat sina egna förvaltare direkt och agerar som familjens egna fond.

3 gillningar

Aha okej! Vet inte om du skojar eller inte haha men jag väljer att tro dig, tack för svar😊

(Vet inte hur jag ska förklara det riktigt, det är bara något som går över mitt förstånd, inte sättet du skrev det på haha)

1 gillning

Vad tycker han om “globala barnportföljen”, vilka fonder skulle han ha valt om han var en småsparare med lång (10 år och uppåt) tidshorisont? Vad tycker han om allvädersportföljer? Hur gör han själv för att vara långsiktig och inte agera impulsivt när marknaden svänger?

(Jag vet inte heller vad ett family office är för något :face_with_peeking_eye:)

Mina frågor är

• Vid vilken storlek på kapitalet är de intresserade att engagera sig?
  • Hur tar de betalt och ungefär hur mycket tex i procent på kapitalet?
  • I vilken situation ser de sig göra mest nytta för kunderna?

Ser ut att vara ett intressant och spännande avsnitt i görningen :+1:

Vad tänker han om allokering då summorna börjar vara där man kan leva på avkastning?

1 gillning