På tisdag intervjuar vi Victor Schack som har tävlingsbakgrund med två OS-Guld & två VM-Silver från Culinary Olympics 2020 & 2024, World Cup 2018 & 2022.
Han hörde av sig förra året då han hade följt oss ett tag, bestämt sig för att öppna en egen restaurang på Österlen (“Restaurang Kalcium”) efter att ha sparat på LYSA. I veckan tänkte vi göra en provpodd om hans resa, fine dining, ekonomi i restaurang-branschen och lite sådant.
Ja, det gjorde några vänner till mig med. De tyckte att det var så bra så att de bokade nytt besök innan de hade ätit upp maten och gått ur restaurangen. Tyvärr var jag sen med att boka vid ett par tillfällen så det blev inget förra året, men i år så måste det bli av. Lokalen är väl ett gammalt mejeri om jag inte är helt ute och cyklar.
Jo, jag åker regelbundet förbi, nästan bredvid ligger ett jättetrevligt surdegscafe/bageri med luncher; Byvägen 35 där jag köper goda bröd. De har en vegetarisk/vegansk inriktning. De har också väldigt goda luncher och pizza. Väldigt populärt speciellt på sommaren. Det har verkligen hänt saker på matfronten i St Olof de senaste 10 åren.
Noterar att restaurangen “bara” har öppet torsdag-lördag. Jag trodde att den här typen av restauranger (åtminstone i kungl. huvudstaden) gick runt rätt mycket på representation från företag vilket sannolikt sker måndag-torsdag. Är det ett Stockholmsfenomen, eller är det privata sällskap som står för huvuddelen av bokningarna även på de finare restauranger?
Känner igen Victor så väl, så klurade lite. Jag tror han var med i juryn vid Det stora pralinslaget 2022, sista året jag tävlade. Lite kul!
Så några chokladnördsfrågor.
• Har ni chokladpraliner eller andra chokladdesserter på menyn?
• Vilka är dina godaste textur och smakkombinationer för desserter?
• Vilket chokladmärke är din favorit?
• Om ni använder choklad i köket, har ni behövt tänka om kring mängder, med tanke på det höga priset på choklad?
Hur finansieras restauranger rent generellt och blir man rik på det? Tittar man i Stockholmsområdet, speciellt innerstan, känns det som en väldigt udda branch. Helt plötsligt dyker det upp en restaurang som måste kostat en förmögenhet att inreda, för att ett år senare försvinna och någon annan tar över lokalen och blåser ut allt och inreder i nån helt annan stil.
Vissa krögare verkar lansera nya krogar på löpande band medan andra harvar på i exakt samma hjul år efter år.
Upplys mig om denna mystiska ekonomi !
Varför är så många kockar/ restaurangägare inte intresserade av att erbjuda veganska alternativ? Och om så är det oftast samma antingen vegansk burgare eller pasta med grönsaker
I sådana fall har Byvägen 35, inte Calcium, ändrat inriktning sedan i höstas. De har sedan de öppnade (2015 eller 2016) haft både vegetariska och veganska alternativ. För mer info; https://www.instagram.com/byvagen35/
Har ingen fråga men vill uttrycka min djupa beundran och respekt för det hårda arbete ni duktiga kockar lägger ner, dag för dag! Vad vore livet utan god och vällagad mat?