När man startar en förening så skickar man in ett firmatecknarprotokoll samt ett protokoll från konstituerande årsmöte till skatteverket och erhåller snabbt och smidigt ett organsationsnummer.
Jag har genomgått ett antal steg på verksamt.se och har fått kvittens på Anmälan, Stiftelseurkund, Bankintyg samt Bolagsordning. Jag har också betalat 1900kr för ärendet. Dock hävdas det att jag inte har något företag och jag har inte blivit tilldelad ett organisationsnummer så att jag kan vidta steg och skutt för att gå vidare.
Som jag förstått det ska jag inte föra ärendet vidare på egen hand utan bromsklossen är bolagsverket som tycks mig oerhört mycket segare än samma instans på skatteverket.
Nåväl.
Min fru har en mängd redan färdiga hantverk. Min svåger menade att vi ska sälja dessa till bolaget så snart som möjligt och så dyrt som vi tänkt sälja artiklarna för i nästa steg.
Min fråga 1. Om vi har ett armband som vi tänkt sälja för 350kr, ska vi då köpa in det för 350kr? Det innebär ju i teorin en maximerad återhämtning av de 25000 i aktiekapital vi betalt in, och ger ju schyssta omsättningssiffror, men ingen möjlighet till “vinst”. Jag kanske bara är snurrig och att det inte spelar någon roll.
Fråga 2. som jag och min fru diskuterar är huruvida vi måste lägga på moms på det tidigare priset. Jag menar att vi inte behöver göra det, för även om vi får redovisa momsen på de framgent sålda varorna så kommer motsvarande moms gå att dra av på inköp av nytt material. Är jag ute i en tankevurpa, eller hur ska vi tänka?