MattiasA90
(Mattias Andersson)
24 Oktober 2023 08:12
17
Är flera diskussioner igång nu samtidigt om räntor, räntefonder och vilka/varför man ska välja. Gäller att bilda sig en egen uppfattning här.
Bland annat diskuteras det i dessa trådar:
Ok, antingen så är jag ute och reser här, men jag upplever ju fortfarande att många av ränte-fonds rekommendationerna här i forumet är lite all-over the place. T.ex. i tråden “Räntefonder eller sparkonto hösten 2023 ”
Antaganden och förutsättningar
Först och främst anser jag att följande är förutsättningarna
0 - 2 år: använd bankkonto med insättningsgaranti (eventuellt bankkontostege med olika bundna tider)
Räntefonder bör komma i spel först då horisonten är 3 år eller mer.
Generellt bö…
Hej!
Jag gissar att jag inte är den enda som sparar enligt basportföljen som @janbolmeson satt upp som ett alternativ till fondrobot.
[image]
Dessutom har vi (om vi lyssnat på många avsnitt av RT-podden) lärt oss att “vi är våra egna värsta fiender”, pga att vi velar/blir osäkra i nedgångar.
I denna tråden tänkte jag att vi kan diskutera ner- och uppgångar i basportföljen, vad vi tror det beror på, och hur vi ska motivera oss att inte sälja/köpa i fel läge och av fel anledning (med tanke på…
Jag tänker att räntefonder för första gången på flera år har kommit i spel och numer borde vara en del av alla portföljer med en sparhorisont på 3 år eller mer.
Se gärna tråden: 100% räntor | RikaTillsammans modellportfölj 2024 för räntefonder där diskussionen fortsätter.
Hur skulle vi sätta ihop en så bred ränteportfölj som möjligt?
Lysas ränteportfölj
Om vi fuskar och sneglar lite på LYSA som jag tycker har den bästa ränteportföljen (inte i form av bäst avkastning, men br…
Att amf mix och andra räntefonder går stadigt neråt beror på att räntan har legat stilla lågt eller stigit som nu. Det har negativ effekt på räntefonder. Men framöver så kommer förmodligen räntan sjunka igen vilket kommer gynna räntefonderna igen.
2 gillningar