Frågor kring fondfördelning

Hej! Jag har precis börjat intressera mig för fondsparande, är alltså en total nybörjare (trots att jag fyllt 40) och har nu läst på en del senaste veckorna, här och på andra ställen.

Jag har startat ett konto på Avanza, tänkte spara ca 1200/mån och har en tidshorisont på 15-20 år. (Har pensionssparande via Nordea så det här är annat spar.)

I nuläget tänkte jag fördela enligt följande, och skulle gärna ha input!

Länsförsäkringar Global Index 50%

PLUS Allabolag Sverige Index 20%

Länsförsäkringar tillväxtmarknad index 10%

Handelsbanken Gl småbolag 10%

Avanza Fastigheter by Norhammar 10%

Är det ok fördelning? Jag förstår att den sista är en risky fond men jag tycker det är lite roligt att testa en branschfond och jag tänker att jag kan hålla koll och sluta spara i den om jag märker att det inte faller väl ut?

Har även funderat på SEB Artificial Intelligence, någon som har koll på den?

Jag testade vad Avanza själv plockade fram i generatorn, och undrar om jag borde byta ut t ex:

Länsförsäkringar tillväxtmarknad mot Storebrand emerging markets?

Handelsbanken Gl småbolag mot SEB Sverige småbolag? Eller blir det för mycket svenskt i fördelningen då? Är Handelsbanken Gl småbolag ett bra komplement till övriga fonder i portföljen?

Borde jag köra 10% PLUS Allabolag Sverige Index och 10% i en annan Sverigefond, t ex Länsförsäkringar Sverige Vision A? Istället för 20% i PLUS?

Tar tacksamt emot all input!

Avanza Fastigheter by Norhammar placerar 96% i Sverige, så du får runt 30% home bias med din fondfördelning vilket jag tycker är lite väl mycket. Om du tycker det är intressant med branschfonden kanske du borde överväga 10% PLUS Allabolag Sverige istället för att uppnå en 20% home bias. Alternativt 15% Allabolag/5% Fastigheter.

Handelsbanken Gl småbolag mot SEB Sverige småbolag?

Eftersom din home bias redan ligger på 30% skulle jag rekommendera Handelsbanken GI småbolag över SEB Sverige småbolag.

Vad gäller Sverigefond tycker jag Allabolag är bra, ser ingen riktig fördel med att ha 10% i Länsförsäkringar Sverige Vision A utöver det.

SEB Artificial Intelligence har jag inte kollat på, men jag är alltid skeptisk till fonder med så höga avgifter (1,73%).

Hej och välkommen till forumet! :slightly_smiling_face:

Absolut en okej portfölj som faller inom rimlighetens gränser :+1: 70% globalt och 30% home bias.

Tycker inte du behöver göra några förändringar. De 10% du har i fastigheter kan du se som lek/spekulation. Även teknikfonder faller inom den kategorin tycker jag.

Max 10-20% av ens investerade kapital bör placeras i sådana spekulationsfonder.

Tack så jättemycket för era tankar! Uppskattar det. Och skönt att höra att jag är någorlunda rätt ute :slight_smile: