Först och främst - stort tack till Jan, Caroline, Oliver och hela forumet. Jag har lyssnat och läst i flera år men inte postat tidigare.
Bakgrund
Jag har länge investerat i bredda indexfonder, både för privat sparande och tjänstepension. Allt är sammlat i samma storbank och jag har samma billiga “storbanks” indexfonder för det privata sparandet som för tjänstepensionen, sammanlagt 3st fonder.
Det är något som skaver med att ha allt placerat i samma fonder i samma bank, men jag kan inte sätta fingret på vad det är. Mot denna bakgrund har jag börjat fundera på diversifiering, bla att komplettera med fondrobot(ar).
Frågeställningar
Är det klokt att diversifiera även indexfonder? tex dela upp hos olika storbanker och fonder. I teorin ska det ju inte behövas.
Jag ser fördel att komplettera med fondrobot, även för att enkelt kunna justera riskprofilen “on the go”. Ni andra som har fondrobot - har ni det som komplement eller lägger ni hela ert privata sparande där?
Har ni andra olika banker/institut för privata sparande och tjänstepensionen?
Andra tips och tankar på diversifiering av indexfonder?
Tack på förhand ser fram emot att vara mer aktiv i forumet framgent!
Ja, men mest av slentrian för att det blivit så när tjänstepensionen funnits på olika ställen då jag haft olika arbetsgivare. Men jag tycker mest det är jobbigt att administrera då jag inte har det samlat på ett ställe.
Mitt privata sparande har jag dock samlat på ett enda ställe och i en portfölj. Jag tycker det känns enklast så och föredrar att ha det på det sättet. Men det är säkert en smak- och avvägningsfråga. Det viktiga är att det känns bra för dig - varken för mycket administration eller för stor risk med att samla alla ägg i samma korg.
Jag har både indexfonder och fondrobot(Lysa och Opti). Indexfonderna har jag till största delen på min vardagsbank(Länsförsäkringar) men även på Avanza. När jag gjorde denna fördelning så var det utifrån tanken att det var bra att han en del i fondrobotar och sedan att sprida ut det på lite olika globalfonder, ex LF Global och Avanza Global. I praktiken äger man väl samma sak i båda men det kändes bra.
Det jag dock primärt känner oro för är att globalfonder(och till viss del även fondrobotar) är allt för mycket exponerat mot USA och Mag 7 vilket gör att det är en falsk säkerhet att tro att man riskspridit på ett vettigt sätt. I synnerhet inte utifrån hur världen ser ut idag med Trump, potentiell värderingsbubbla runt AI, tullar och den gigantiska skuld som USA sitter på. Men om jag skulle omfördela mot något annat så vet jag inte riktigt vad jag skulle köpa istället för globalfonder.
Tack för svaren! Då låter jag det ligga kvar som det är. Kompletterar med en fondrobot för att sova bättre på nätterna och för att kunna justera riskprofil.
-Det kan finnas skäl till att ha flera indexfonder och banker. Finns lite olika filter på fonderna där de kan exkludera bolag av olika anledningar. Det innebär att alla globala indexfonder inte är exakt likadana. Dock är det tillräckligt nära sett till alla innehav att det i sig inte behöver vara skäl nog att diversifiera. Men historiskt vet vi att det funnits banker som haft tekniska problem eller andra problem som gjort att man inte kommer åt sina investeringar omedelbart och inte kan sälja. Om man diversifierar för att säkra att man har åtminstone två banker då kan man lika gärna även välja annan fond.
-Tjänstepensioner från arbetsgivare kan hamna på andra institut då arbetsgivaren bestämmer. Då hamnar de på olika ställen per automatik.
Gällande privat tjp så kan man ha på samma bank man har annat på, speciellt om det ger en en bättre bolåneränta samt om avgifterna for tjp är lika låga eller lägre än på andra ställen
De olika globala indexfonderna har lite olika innehav. Jag tittade för ca 1 år sedan hur stor andel av innehaven som låg på US, Europa, Japan, tech mm. Det sprider lite. Jag har valt några globala index och även några globala europafonder.