Framtidens elpriser och livsmedelspriser - nedåt eller uppåt?
Att både elpriser och livsmedelspriser har skjutit i höjden har säkert ingen missat. Vad beträffar elpriserna och elförsörjningen ryktas det ju dessutom att de kan stänga ner elnätet temporärt i vinter. Vilket kan bli en katastrof om inte annat med läckande frysar mm.
Men om vi inriktar oss på livsmedelspriserna. För ett drygt år sedan kostade en liter mjölk ca 10 kronor. Idag över 15 kronor. Ett halvt kilo smör 30 kronor. Idag över 60 kronor. En färsk kyckling 30 kronor kilot. Idag uppåt 70 kronor. Jag kan lista hur många chockerande höjningar som helst.
OBS att det inte är någon kritik mot allt ifrån bönder till transportörer. De måste självklart ta ut ett pris som täcker sina kostnader. Hellre att de kan gå runt än att de går i kk. Dessutom lägger ju staten moms på alla prishöjningar och det är enl mig helt åt helvete.
Men min fråga är vad ni tror om framtiden och livsmedelspriserna? Kommer de att sjunka ner till den nivån de var 2021?
Jag är på många sätt kritisk rent allmänt till “förstatligande”. Men visst vore det bättre om all elproduktion vore statsägt? Liksom bilprovningen som jag tycker totalt har ballat ur.
Att inflationen minskar betyder inte (!) att priserna sjunker. Det betyder att prisökningstakten minskar in. Att priserna skulle sjunka till 2021 års nivå finns inte på kartan.
Jag tror på ökade livsmedelspriser. En stor del av medelklassen i tillväxtekonomierna har fått kraftigt ökade inkomster tack vare globaliseringen. Denna grupp människor får därmed råd att äta bättre och kommer konkurrera om livsmedlen med oss på ett annat sätt än vad de gjort tidigare.
Vete fasen om jag vill lägga ansvaret för elförsörjningen helt på politikerna. Vem vet vad Miljöpartitet skulle kunna ställa till med i regeringsställning?
Tycker en stor del av de problem vi ser är politiskt skapade snarare än av marknaden.
Jag förstår tanken men är klyven ser inte med nödvändighet att det skulle vara bättre.
Däremot håller jag me dom att det är kritisk infrastruktur där politiken borde stå upp för Sverige bättre, breda överenskommelser med tydliga riktlinjer både till konsumenter och producenter. Förenkla processen för nya etableringar, omförhandla avtalet med Europa etc.
Gällande livsmedel, frågan är: även om råvarupriser skulle sjunka kommer alla störra butikskedjor försöka hålla priserna uppe för att få ut maximalt med marginal. Vi kommer väl aldrig komma tillbaka till pre-inflation nivåer på Bregott?
Nej, är det något särskild med infrastruktur menar du?
Vi lever i subarktiskt klimat. Jag tänker att det måste vara minst lika viktigt att lämlarna har dojor på fötterna när de irrar runt. Bröd är ju rätt viktigt det också.
Vad är det som gör att vissa saker är så viktiga att bara staten klarar av att drifta dom menar du?