Från tungt skuldsatt vid 30 till ekonomiskt fri vid 55 år | Memoar i 10 punkter (och poll)

För mig räcker det med transkriberingen, då är det dessutom lättare med anonymiteten.

4 gillningar

@JFB - det håller på att bli viralt på Insta… 40.000 visningar just nu. :saluting_face:

4 gillningar

Såg denna tråd så jag läste lite vad @JFB har skrivit. Kan på intet sätt påstå att min genomgång på något vis är komplett… Kanske finns redan vad jag frågar om.

Förstår att JFB inte gillar rampljuset. Jag tycker att det är ok och något som jag kan uppskatta. Den klokaste i rummet är ofta den snällaste och minst “gapiga”. Det får gärna förbli så. Att ropa fegis och annat, känns väldigt lågt och fegt…

Av det lilla som jag har sett så var det sällan direkta råd köp/sälj utan principerna bakom som är det intressanta att diskutera. Jag håller med. För min del behöver inte JFB dra sin bakgrundshistoria, synas eller exponeras på något sätt. Även om det skulle det vara intressant att höra från någon som gjort resan och lyckats.

Jag skulle vara intresserad av metoden som JFB har utvecklat. Har sett i inlägg att det finns idéer om hur man bör göra för att bygga en portfölj, hur några 100 bolag analyseras periodiskt (verktyg för analys, vad analyseras, gränsvärden för bra/dålig), hur komponeras portföljen, sker omfördelningar, köpstrategi (bevakningspost, och periodiska inköp), säljstrategi, hur FIRE-läget skulle kunna se ut etc…

Att omsätta en vilja att spara till goda tankar och en fungerande metod är svårt. Om det skulle vara möjligt att få ner metoden och dela den i ett poddavsnitt och/eller att en tråd skapas med metoden som kan förfinas över tid, så skulle det vara väldigt intressant.

Jag röstade därför “Övrigt, som också innebär att JFB är med…”.

Gott Nytt År

7 gillningar

Det var bara på skoj :man_raising_hand::smiling_face_with_three_hearts:. Annarrs vet både jag och @JFB var vi har varandra mycket väl :smiling_face_with_three_hearts::folded_hands::hugs::+1:

3 gillningar

Tack för förtydligandet. Det är inte lätt att läsa in rätt mellan raderna på forum. Speciellt när jag inte är superaktiv och vet inte vem som känner vem etc.

3 gillningar

Tack för omtanken. Det är helt OK med @Jakke, vi hetsar varandra även i PM. Men det kan ju du och andra inte veta .Jag hade inte förväntat mig annat av min kompis :joy:

Men som sagt, grupptryck har och har alltid haft motsatt effekt på mig. Oddsen för en pod är alltså noll, om möjligt mer noll nu än tidigare :sweat_smile: Orsaken är privat och har mer med min omgivning att göra än med mig. Mer än så kan jag inte säga.

Dock nice try @janbolmeson :sweat_smile::+1:

Sen tänker jag att back storyn inte är så intressant egentligen. Kanske t.o.m. kan störa. Det är lättare att rationalisera ”ah, JFB gjorde si och kunde göra så, för att han blättan, blättan och blättan”. Att man lättare rationalisera bort, skyller på att man själv inte kan göra något för man inte har samma back story typ.

Min story hur man hamnade i skiten med skulder är nog densamma som de flestas. En kombination av

• Dåligt omdöme
  • Grupptryck att skaffa saker som andra har men som man inte har råd med
  • En skvätt personlig tragik som gör att man inte orkar ta tag i saker en period

Sen blir det ett självspelande piano som leder en neråt i mer och mer skulder.

På samma sätt som man sedan tar sig ur det och vänder på riktningen och bygger för framtiden som i mitt fall landade i de 10 punkterna ovan … det är ju inte raketforskning direkt :sweat_smile:

21 gillningar

Vad det någon speciell händelse som fick dig att vakna upp och vilja ta tag i det, eller mognade det fram.

2 gillningar

En mix av saker men mognade nog mest fram. Plus lite ”amen va fasen jag är bättre än såhär” känsla :sweat_smile:

10 gillningar

Haha, bra att du tog det så. Det var verkligen kommet från kärlek… :heart:

… och du, precis som t.ex. @Nightowl och några till har en stående inbjudan. :wink:

2 gillningar

Det räcker att vi står ut med de 2 i forumet @janbolmeson ! :joy::rofl::tada::wink::grinning_face_with_smiling_eyes:

3 gillningar

Bra punkter av “jfb” som i mitt tycke skulle kunna kortfattas med a) “var inte dum” :-)..

6 gillningar

Haha, tack för dagens garv och välkommen till forumet!

2 gillningar

:+1: och

b) om du varit dum så följ punkterna :joy:

4 gillningar