En sork söker sin FIRE-flock

Jag är en 49-årig kvinna som kanske är lite ovanlig i FIRE-sammanhang. Jag har nått FIRE mer av tur än av skicklighet. Jag sålde min bostadsrätt i Stockholms innerstad och flyttade in i en hyresrätt. Inte för att uppnå FIRE (som jag inte ens visste vad det var), utan för att flytta ihop med min kille.
Plötsligt hade jag jättemånga miljoner på banken, fick panik och började läsa på, och fick ännu mera panik när jag insåg att jag skulle kunna sluta jobba på dagen…
Denna insikt tog ungefär ett år att landa. Jag läste på om fondsparande (tack RT!), och funderade på vad jag ville med mitt liv. Ett år senare har jag nu gjort en ”fegis-FIRE”, jag har tagit tjänstledigt och pluggar nåt som bara är kul. När detta år är slut kommer jag dock att dra pluggen och säga upp mig.

Vad är då mitt problem undrar ni? Jo, jag känner mig rätt ensam i min situation. Jag snubblade in i FIRE, och jag är helt ointresserad av börsen. Jag är med i Flocken (mejllistan -har inte vågat gå på något event), och jag VET att Jan och Moa tjatar om att Flocken är ”vanliga” människor, men jag vågar liksom inte tro på det. Jag har inte täckväst och åker inte privatjet till Thailand flera gånger per år. Heck -jag röstar inte ens höger. :wink:

Jag är dock ganska grundad i mina värderingar och mina drömmar. Har lyssnat på alla avsnitt med Moa som jag tycker är jättebra - men det är inga aha-upplevelser för mig. Jag är bra på att testa drömmar, hoppa på nya spännande saker och leva i ”perioder”.

Däremot har jag andra saker jag brottas med, tex

• Hur hanterar man ekonomisk obalans i relationen? Jag har en partner som befinner sig på ”leva från lön till lön”-nivån. (Vi är inte gifta, och har inga gemensamma barn, men jag har två från tidigare äktenskap.) Jag betalar gärna för restaurangbesök, resor osv, men har inte råd att försörja honom så att vi båda kan sluta jobba.

• Hur hanterar jag mitt tvångsmässiga ”kolla mina fonder-beteende”. Jag kontrollerar mina fonder varje dag (obs indexfonder och fondrobot, så inte ens nåt som förväntas svänga kraftigt :joy: ). Detta är inte mentalt hållbart. Ska jag sätta barnlås på bankappen? :sweat_smile:

Finns det fler som jag därute? Eller ännu bättre- finns det någon/några i Stockholmsområdet som skulle vilja ses och fika? Kanske kan vi våga oss tillsammans till ett Flocken-event i framtiden :wink:

22 gillningar

Rent av nyfikenhet. Är du fortfarande FI om du skulle köpa ett boende igen? Säg om ni vill flytta till något som ni äger gemensamt, eller om relationen skulle ta slut?

Det kan eventuellt påverka dina beslut i framtiden.

2 gillningar

Du har helt rätt. Om vi separerar så är planen att kunna byta till oss två mindre hyresrätter. Om det inte lyckas så har jag egentligen juridiskt rätt till hyreskontraktet pga hemmaboende barn. Dock är jag ingen röv :wink: så om separation skulle ske så får han behålla hyreskontraktet och jag använder mina pengar till en ny bostadsrätt - och nej, då är jag inte länge FI.

3 gillningar

Kanske dags att omvärdera det om du vill fortsätta ha kvar dina miljoner :wink:

Visa han RT, utbilda han i sparande, ränta på ränta osv och inse att ni kanske måste skippa gemensam ekonomi om han är ett dåligt inflytande över dig. Men framförallt, gör en budget varje månad tillsammans med honom! Få överblick vad ni lägger pengar på och hur han skulle kunna spara mer.

Hur hanterar jag mitt tvångsmässiga ”kolla mina fonder-beteende”. Jag kontrollerar mina fonder varje dag (obs indexfonder och fondrobot, så inte ens nåt som förväntas svänga kraftigt :joy: ). Detta är inte mentalt hållbart. Ska jag sätta barnlås på bankappen? :sweat_smile:

Det där släpper nog med tiden ska du se, men annars kan du skaffa ISK / depå på typ en bank som Handelsbanken, SEB eller liknande och ta bort bankid. Bara krångligheten av att logga in gör det svårt att kolla varje dag.

Eller ännu bättre- finns det någon/några i Stockholmsområdet som skulle vilja ses och fika?

Jag bor inte i Stockholm och vi har förmodligen lite gemensamt då du verkar checka en del boxar av mina fördomar mot innerstadskvinnor i medelåldern, men annars hade jag varit intresserad :smiley:

1 gillning

Finns ett gäng i communityn som är FIRE och bor i Stockholm vet jag.

Sen måste jag kommentara på det här :sweat_smile:

Flocken är för alla oavsett politiskt tillhörighet och absolut finns där personer som åker på dyrare resor men de är helt vanliga människor ändå :slight_smile:

Det är helt vanliga människor, jag lovar :grin:

3 gillningar

jag är helt ointresserad av börsen

Jag skulle tippa på att många som siktar på FIRE är helt ointresserade av börsen. Många av oss investerar varje månad i globala indexfonder och följer inga börsnyheter. Så känn inte att man måste vara någon börsexpert för att lyckas med FIRE.

Jag skulle rekommendera att lyssna på FIRE-poddar som har mer inriktning på den mentala biten istället för siffror och procent.

6 gillningar

Grattis till en härlig sits :partying_face: Det skulle vara trevligt med en fika på stan, men jag platsar inte riktigt in i flocken än. Är i get rich fasen :bottle_with_popping_cork::clinking_glasses:

Mvh / Stefan

Tänk på att även om ni inte skulle separeras, men vill köpa något tillsammans så kan det bli problematiskt med lånelöfte utan en inkomst.

Annars gällande dina 2 frågor:

• Vi har också separata ekonomier hemma, som är lite i obalans. Men det funkar ganska bra så länge man pratar ihop sig. Har ni pratat om vad han tycker gällande din RE del? Om du vill resa mer när du slutar jobba, hur passar det in i erat liv osv.
  • Hur påverkas ditt humör av att du kollar på dina tillgångar varje dag? Om du kommer att må dåligt när marknaden dippar med 20% så kan det vara värt att ta bort apparna.

Du kanske redan vet det, men det kan vara knepigt att få byta till sig ett hyreskontrakt om man inte har inkomst av tjänst eller pension. Mycket pengar på banken/fondkontot räknas inte i normalfallet.

3 gillningar

Jag skulle fokusera på varför det är så. För många räcker det med rätt kunskap och några enkla förändringar för att komma igång med sin ekonomi på ett mycket bättre sätt. Då kan den ekonomiska situationen se helt annorlunda ut redan efter relativt kort tid.

2 gillningar

Jättebra påminnelse, hade faktiskt inte tänkt på detta. Tack!

Det är väl inte så noga om man är i FIRE lr mer i wannabe-stadiet.

Flocken är jag inte så värst intresserad av men jag kan säkert vara på om vi samlar ihop ett gäng FIRE-aktiga personer i 08-land till någon sorts inte så uppstyrd aktivitet.

8 gillningar

Om man börjar plocka TJP från 55år ser banken det som pension och man kan då ev. låna till bostad mm.?

1 gillning

Verkligen! Det är rätt konstigt att någon lyckas ha exakt lika stora utgifter som man har i lön (om man inte har låg lön och lever på existensminimum).

Buffert och ett litet sparande bör han kunna ordna i alla fall. Sen är det ju verkligen inte nödvändigt att ha FIRE-ambitioner.

Haha! Jag checkar garanterat alla dina fördomsboxar, and then some :wink:

Men tack för dina svar! :slight_smile:

3 gillningar

Intressant. Tack för svar, detta ska jag kolla upp.

Jag var lite raljant så klart :wink: Ledsen för det. Jag tror det mer handlar om att jag är rädd att inte passa in.

2 gillningar

Absolut fungerar det. Dock bör man tänka att man får en högre effektiv skatt om man plockar ut pension före riktåldern.

1 gillning

Tack!

Ja skatten blir hög men det blir den även om jag låter TJP sitta till riktåldern, det är 25år kvar till 68år och då blir det väldigt mycket pengar som ska tas ut på kort tid.

Som @LevaLivet sa så är vi några som träffas då och då över en kanna öl eller två och diskuterar krig FIRE. Två är ju i FIRE @LevaLivet @angaudlinn .@Thompa.th och jag är ju inte där, även om jag närmar mig FI och skulle i teorin kunna gå i FIRE om ett par-3 år, så blir det inte realistiskt förrän jag blir 60 pga av småbarn och ungfru. Planen är att gå samtidigt som frugan, men då skulle hon gå när hon är 48, medan jag är 60.

1 gillning