Plötsligt Ekonomisk frihet - tips?

Hej! :wave: Jag har precis skapat ett konto här, även om jag läst en hel del innan, samt lyssnat på podden.
Är superintressant att läsa om era olika resor och planer.
Vet inte om jag är rätt ute å de faktiskt är så att man kan skapa en ny tråd på de här sättet. :man_shrugging: Annars får ngn gärna rätta eller flytta.
Jag har ganska plötsligt insett att jag är väldigt nära att bli FI, både tack vare passiva inkomster från uthyrning av boenden samt pga en större fastighetsförsäljning.
Enligt 4% regeln ska jag kunna försörja hela familjen (fru+2barn) from. i sommar.
Jag är 35 år och känner inte att jag har ngn att prata med om det här, känns konstigt att prata med sina knegande barndomsvänner om detta. (Kommer dom ogilla att höra? Känns som dom skulle kunna tycka det är jobbigt.) Känns lite ensamt på ngt sätt. Jag är sån att jag alltid vill prata med folk om allt möjligt. Och vill gärna sitta och grotta ner mig i räntor, avkastning å framtidsplaner, men svårt å hitta ngn som har samma situation och tankar just nu i min bekantskapskrets.
Är det fler som upptäckt det här lyxproblemet? :sweat_smile:
Tips?

22 gillningar

Nu chansar jag här men av dom som är i FIRE verkar somliga vara väldigt öppna med det (titta bara i detta forumet) och de verkar vara rätt reko/hyggliga personer också. Så se om du får in någon av dom på ett zoom-samtal eller kanske till och med på en fysisk fika, så du får snackat av dig lite.

Jag kan dessvärre inte bistå då jag inte uppnått FIRE än.

2 gillningar

Tack! Ja här finns ju fler med samma typer av mål… :smile:. Behöver ju förstås inte heller va folk som nått Fi , men med vänner som inte ens börjat tänka i dessa baner känns det svårt att ta upp ämnet. Rädd att dom ska ta illa upp.

1 gillning

Välkommen till forumet och grattis till en fin sits! :smiley:

Börja med att prata här vettja, så får du både ryggdunkar och skeptiska himlanden med ögon. :sweat_smile:

Framförallt - finns det andra planer vid FI eller är det mest en skön känsla att närma sig det läget?

Tänk bara på att 4%-regeln inte innebär evigt uttag utan är beräknad på 30 år. Det är ju dock inga problem om du tänkt jobba vidare.

2 gillningar

Just det är ju mer deras problem, men jag fattar… och lite diplomatisk finkänslighet är säkert klokt. :+1:

1 gillning

Jag har kompisar som generöst bidrar med sina kunskaper, kan röra sig om allt från hur man startar eget till hur man börjar att läsa noter/spela ett instrument.

Jag själv kan inte bidra med så mycket mer än att jag (självutnämnt) tycker att jag på ett enkelt sätt kan förklara hur man kan placera pengar för att öka sannolikheten att dom ska växa till sig bra över tid på börsen. Men jag har historiskt sett känt att “nja, känns lite knepigt att ta upp” men jag har märkt att när jag börjar prata privatekonomi med mina vänner ser jag att både dom som “har” och dom som som “inte har” tycker att det är spännande och faschinerande.

Hej, vill bara flika in här också med en fråga som ingår i detta. Hur hantera räntedelen i dagens läge? Använda räntefonder eller sparkonton?

Tack!:pray: ja å ryggdunkarna ska inte underskattas :smile:
Apropå 4%-regeln så är jag inte så orolig för de, Jag tror de kommer komma in lite mer i framtiden på olika sätt, och ca halva intäkten är från uthyrning, Samt att jag säkert inte kommer vilja vara helt utan jobb. Tanken just nu är väl att kunna jobba med sånt som känns kul, lite oavsett hur lönsamt det är. Men det blir nog rätt stora förändringar då jag varit väldigt låst i mina tidigare jobb.

3 gillningar

Wow, snacka om tidig FI :partying_face:
Bra jobbat!

Så uppfattar jag det rätt att tillgångarna står i ungefär 25 gånger halva era kostnader och att uthyrningen står för ungefär halva era kostnader?

Fick tipset i en tråd jag startade att man inte behöver köra stenhårt utan att man kan faktiskt växla över till något man drivs av och sluta sätta undan pengar.
Den idén gnager på mig.
I ert läge där ni kan klara er på de tillgångar ni har så låter ovan tanke att jobba med det ni tycker är roligt klokt.

1 gillning

Det låter bra!

Viljan att dra in en slant då och då och för att det är givande är också bra för att balansera om det skulle komma en tid när uthyrningen inte funkar som det är tänkt.

Mit tips vidare är att göra flera simuleringar, hitta på svarta svanar och scenarior som du kan möte, ställ upp inkomster och utgifter igen, lägg till buffert och räkna på hur saker kan förändras i närtid. Allt detta för att stresstesta ekonomin och inte andas ut i förtid.

Men… [dunk-dunk i ryggen] snyggt jobbat. Vad säger hustrun om det här? Har ni gemensamma drömmar om att dra ner på arbetstiden eller hur ser det ut? Att synka med partner är en av det viktigaste stegen, tänker jag.

3 gillningar

Grattis till tidig FI! :partying_face:

Men vad händer nu då? Du har vääääldigt många år kvar att leva förhoppningsvis, kommer du ha tråkigt? Kommer frun ha tråkigt? Har du barn i skolan är det ju tyvärr inte jättelätt att bara sticka iväg ett år pga skolplikten.

Ja, i svenska kulturen tror jag tyvärr många kommer bli avundsjuka. Rikedom är ju tyvärr inte något vi riktigt firar i Sverige, snarare tvärtom att det är många i vårt land som tycker att det är “de rikas fel” att landet förfaller. Tro mig, sånt hör jag varje dag av mina vänsterkollegor.

1 gillning

Snyggt jobbat!

Jag är av åsikten att sluta arbeta kan vara det största misstaget man gör.

2 gillningar

Hej! Å tack! :pray:
Ja men nästan, tillgångarna når 20x halva årsutgiften idag. Men ökar rätt snabbt.
Å uthyrningen tar hand om andra halvan. ( den delen ökar också lite.). Så känns onödigt att skjuta på de här längre, jag har en tröghet i möjligheterna att avveckla en egen firma så de kommer fortsätta komma in lön ett tag oavsett. Precis som du skriver så tror jag på att hitta ngt roligt att göra, å när man inte behöver spara ngt så kommer även en liten lön räcka långt. Men de är en stor omställning. Mkt att fundera på

Ja jag har nog inte så superbra koll på vad som händer vid en krasch tex. Men jag har nog rätt lätt att få ett jobb om det skulle behövas under en period… Sen tänker jag att om man har buffert man kan leva på i några år så. Borde 4%regeln bli markant mkt säkrare?
Nä frun är inte så intresserad av detta, mest jag som sitter å funderar. :sweat_smile:. Därav medlemskapet :point_up_2:. :smile:

1 gillning

Tack! Ja förhoppningsvis så :sweat_smile:
Mm mycket såna tankar. Å barna är ju som sagt där dom är i några år till… (yngsta är 2) Så är väl först om en 10-15 år som de är ngn mening att lägga till RE delen till FI:t :smile:
Hoppas att man inte tappar gamla vänner i detta bara…

Blanda inte in ekonomi för mycket, eller alls. Bättre att dina nya förutsättningar speglas i generositet, glädjespridande, flexibilitet och närvaro.

5 gillningar

Grattis! Är i samma sits och är 39 år.
Jag lägger mkt tid på att grotta själv. Är utbildad civilekonom med ett stoooort intresse för börsen så jag lever livet när jag får grotta i detta!

Vet inte vad du har för kunskap/ bakgrund gällande ekonomi/börs/räntor/avkastning men varför inte läsa en kurs för att komma igång om du inte har så stor kunskap inom ämnet? Finns både på högskola/universitet samt folkhögskola. Det är ingen rocket science utan när du väl kommit igpng är jag övertygad om att du kommer kunna göra egna analyser! Sen är det bara att landa i vad du vill göra och sätta upp nya mål!

Vill skicka med dig att det tar tid att landa i en ny frihet som detta innebär. Låt tiden ha sin gång! För mig har det tagit 1 år att landa i vad jag vill göra med framtiden och jag misstänker att jag inte är klar med mina tankar helt ännu! Livet är inte en rak sträcka.

Lycka till och God fortsättning!

2 gillningar

Tack! Å grattis till dig med!
Ja de är nog ett klokt råd, att inte ha så bråttom, men jag är inte riktigt skapt så… :sweat_smile:

2 gillningar

Eftersom det var en fastighetsförsäljning och det kan ha satts in en klumpsumma på ditt ISK (?), är du insatt i hur det påverkar din skatt? Restskatt över 30k bör betalas in tidigare och så vidare.

För några av oss här är det årets största utgift och viktig att få med i planeringen med 4%-regel och uttag.

Bra jobbat i unga år!! Som du säger är detta ofta ett svårt ämne att diskutera öppet - speciellt om man som vi bor i mindre stad. Vi har en liknande situation men har nog inte riktigt funderat om vi är ”fire” eller inte o tips/tankar mottages tacksamt om det är möjligt/klokt givet att våra barn är 6/3 o vi är dryga 40. Har relativt goda inkomster ca dubbla vår normala konsumtion. Pensionskapital (statlig o framförallt tjp) på ca 15 års nettolöner, övrigt kapital på ca 15 års nettolöner (ca 30 års behov) samt , fastigheter (hus, fjällen o sommarhus) som bör vara ca 15 års nettolöner. Vill så klart att fastigheter o en del av kapitalet ska kunna komma barnen tillhanda som en bra start när de blir äldre. Va tror ni? Kan 60% av våra intäkter ”go fire” eller är det för riskabelt givet unga barn?