Från UX till UI lead - hur ska man ta upp frågan om högre lön?

Hej, jag arbetar idag som UX designer på ett större mjukvaruföretag där jag arbetar med en av våra många produkter. På bolaget finns ett gäng UX designers som jobbar med sina respektive produkter, men inte någon som direkt har ett övergripande ansvar för UI:n. Diskussionen om att vi behöver en sådan roll har påbörjats och jag har blivit tillfrågad om jag är intresserad (vilket jag är). Eftersom inte har någon som aktivt arbetar med UI frågor så är detta en roll som jag kommer behöva utforma själv. På sikt kommer troligtvis jag leda ett team, men det är oklart när jag skulle få min första kompanjon i så fall.

Arbetet kommer troligtvis bli att se över alla våra produkter och se vart dem skiljer sig, skapa och underhålla designsystem för att underlätta för både UXare och utvecklare, och aktivt arbeta med olika team runt om på bolaget för att se till att vi håller en enhetlig front mot våra användare.

Hade en diskussion där jag ganska omgående skulle kunna påbörja detta arbete som UI lead (om än på 50% till en början), men hur och när ska man ta upp frågan om en reviderad lön? Och vad skulle en sådan lön kunna ligga på i så fall? Idag ligger min lön i spannet av 35-40,000.

Tacksam för tankar och kommentar uppskattas oerhört <3

Hur gammal är du och vilken erfarenhet sitter du på? Har inte så bra information om löner inom UI men en UX designer med lönespann 35-40 låter ganska lågt. Är du nyexad?

Jag är 33 år och har arbetat som UX designer i 2,5 år. Mina första 1,5 åren var som konsult.

Min inblick inom det fältet är att UX tingar högre lön än UI.

Att vara ansvarig är påslag på lönen, men det beror på typen av ansvar och det som följer med. Personalansvar skulle jag höfta är 5-10k i extra påslag. Men då ingår allt vad gäller personalen.

våra designers gör både UX och UI. intressant att ni delat upp det. hur funkar det?

Vi gör både UX och UI idag, men vi har behov av någon som tar ett större helhetsansvar för att alla produkterna beter sig och ser mer enhetliga ut. Vissa UXare lägger gärna mer av sin tid på dem tidigare uppgifterna som innefattar intervjuer och undersökningar, och mindre av design av gränssnitt. Där kommer eventuellt jag in i bilden.

Är själv UX designer. I min värld låter det inte som att det här rollbytet ska ge högre lön. Kanske den dagen du leder ett team är det aktuellt att få upp lönen.

Det du beskriver handlar mer om att ni verkar ha en organisation enligt Conway’s lag och inte som är bäst lämpad för er verksamhet.

Ta och kolla in denna video för inspiration om hur man kan organisera design-arbetet om man har många designers.