En funktion som jag kom på skulle vara väldigt intressant:
Automatiskt ombalansering till ursprungsfördelningen - Kunna välja hur ofta detta ska ske. Alltså att jag kan ange någonstans att varje kvartal/halvår/helår så ska portföljen automatiskt rebelanseras till den fördelningen jag har ställt in. Tiden där emellan så får den drifta fritt. Detta i kombination med ett månadssparande i en låst fördelning hade varit toppen!
Edit - missade att frågan redan hade dykt upp tidigare i tråden.
Halleluja, som en dröm som går i uppfyllelse! Då kommer det verkligen inte finnas någon anledning att logga in för ofta sedan, det kommer bara flyta på automatiskt. Anledningen till att jag inte hoppat på någon robot tidigare har varit på grund av sådana här saker. Samtidigt förstår jag att det ska vara enkelt för kunden, de ska inte behöva göra så många val. Men för oss som ändå gillar att bestämma över vårat sparande själva, men ändå ha det helt automatiskt, så är det ju perfekt!
Har ni något ställe där info om kommande nyheter, ändringar, förbättringar och projekt med mera finns att ta del av och läsa?
Ska bara meddela att vi arbetar för fullt med uppdateringar enligt toppenbra feedback från er alla
@MattiasA90@Alecci
Ska titta på att lägga till en plats för nyheter. Tills dess så rekommenderar jag er (om ni inte redan gjort det) att skapa ett konto på Frejvid. Det kostar inget och jag lovar att ni inte kommer bli bombarderade med spam-mail utan enbart erhålla mail om nyheter, uppdateringar och om nya fonder i vår fondbutik
Kan också följa oss på instagram: frejvid.se
eller Linked in: Frejvid
för nyheter och förhoppningsvis intressanta fakta om ETF:er och indexfonder
Jag skulle gärna se råvarufonden M9SA (Market Access Rogers International Commodity Index UCITS ETF) i erat utbud. Anledningen till att jag hellre skulle vilja ha den istället för Ishares Diversified Commodity har @AllSeasonsPortfolio så fint beskrivit i detta inlägget:
Vidare skulle jag även gärna vilja se en fond med småbolag i tillväxtmarknader. Kunde inte hitta någon nu i erat utbud. T.ex SPYX ( SPDR MSCI Emerging Markets Small Cap UCITS ETF)
Fick idag ett trevligt nyhetsbrev från Frejvid där de meddelar att månadsspar nu går att låsa i den ursprungsfördelning man har valt De har även lagt till en funktion för automatisk ombalansering.
Jag testade att sätta ihop en liten kalkylator och speca upp avgifterna för att få en bättre visuell bild av situationen.
Verkar som att jag har räknat rätt för jag kommer fram till samma resultat som du.
Jag har inte räknat med spread för det är väl egentligen bara aktuellt om man handlar på lite kortare sikt?
En sån här räknare borde finnas online så det blir lätt att jämföra.
Den är enkel att sätta upp.
EFTer kräver stort kapital och stor disciplin och verkligen långsiktig förvaring för att det ska löna sig.
Men som andra har skrivit i andra trådar, att månadsspara i fonden tills summan blir så stor att man når lägsta courtaget och sen växla över till en ETF för långtidsförvaring tror jag inte är en så dum idé för den som orkar.
Det är fel att tro att en vanlig fond endast kostar avgiften som står. Varje gång någon köper fonden måste förvaltaren köpa upp de aktierna på marknaden och där tillkommer handelskostnader. Dessa tas ut av fonden och påverkar fondens avkastning negativt för alla som äger fonden. Det innebär att din avkastning påverkas negativt av att andra handlar i fonden.
För att se detta måste man läsa på om fonderna i deras dokumentation. Här är från en väldigt populär fond här på forumet från länsförsäkringar:
” Det finns andra kostnader som belastar fonden direkt och inte ingår i den årliga avgiften. Exempelvis transaktionskostnader för handel med värdepapper. Dessa kostnader kan minska fondens potentiella avkastning.”
Som jag nämner tidigare så:
Vissa fonder har inte detta och handlas då med Swing pricing som förklaras här av Lannebo:
” förvaltningen av fonder hanteras stora nettoinflöden och net¬toutflöden genom att fondförvaltaren genomför köp- och sälj¬transaktioner av värdepapper. Dessa transaktioner medför kostnader, både direkta (kurtage osv.) och indirekta (spreaden mellan köp- och säljkurs, påverkan på marknaden osv.). Dessa transaktionskostnader belastar hela fonden, vilket leder till att avkastningen påverkas och att det blir en utspädning av värdet för befintliga andelsägare.”
När du köper en ETF köper du den av någon annan, vilket innebär att det inte sker någon handel av värdepapper i fonden.
ETF är lite som fondernas 2.0. de är på många sätt väldigt mycket smartare konstruerade, vilket ger de betydligt fler fördelar än bara hur de handlas.
Med det sagt så finns det andra kostnader med ETFer, men överlag så överväger fördelarna långt traditionella fonder.
Ett tips till BetterWearth om ni nu vill locka kunder från detta forum. Sätt ihop några färdiga portföljer som är lätta att komma igång med, dvs både små insättningar, enkel onboarding och automatiskt underhåll.
Ja, det är relativt välkänt, i synnerhet på detta forumet och Avanza presenterar de historiska transaktionsavgifterna som en komponent i den totala avgift de visar.
Man behöver därmed inte titta i fondens dokumentation för att se detta om man tittar hos Avanza.
T.ex. så står där att den populära fond från Länsförsäkringar du nämner kostar 0,22% och inte 0,2% som är förvaltningsavgiften. De sista 0,02% är transaktionsavgifterna du nämner.
Detta är ett väldigt generellt påstående. Kan du backa upp detta med data och redovisa under vilka förhållanden som krävs för att ETFers fördelar ska överväga?
Samt redovisa hur dessa förhållanden gäller “överlag” (i de flesta fall)?
Avgiften tycker jag bara är relevant när det är jämförbara produkter. Handlar det om en global fond, eller en Sverigefond så är det så klart så att avgiften är en ”alt annat är lika” faktor, men när det kommer till en sammansatt produkt så är det extremt mycket mer komplext, det kräver extremt mycket data, speciellt om det är en fond som innehåller rena obligationer, eller fonder med inriktning mot relativt nya eller komplexa exponeringar, så som alternativa placeringar. För att inte tala om när vi blandar in derivat i röran Jag kan lova dig att ingen av robotarna har i närheten med resurser att göra en sådan portfölj ”optimerad” helt ut. Robotarna kommer antagligen alltid betala för mycket för den risk de tar. Därför är det inte alls förvånande om bankernas ”bland fonder” kommer slå robotarna över tid trots sina högre avgifter, helt enkelt för att bankerna har bättre verktyg i sin verktygslåda, vilket de även tar så mycket betalt för som de kan…
Dock så kunde den absolut kostat hälften, men det kunde många robotar också göra
1: Det var faktiskt snyggt av Avanza, dock så bygger den på historisk data så den kan ju inte säga något om vad som kommer ske nästa år. Personligen skulle jag tycka att alla fonder borde handlas med “swing pricing” det är mer rättvist för alla. Samt att provisioner förbjuds på samma sätt som i Storbritannien, men vi får väl se =)
2: Jag kan säga mina personliga största fördelar (de har inte med priset och avkastningen att göra, även om ETF fonder som de är uppbyggda har fördelar som gör att de kan ge en bättre avkastning över tid, värdepappersutlåning och skatt exempelvis)
1 - Prissättning. För stora ETFer så gör “marknadskrafter” och arbitrage en effektiv prissättning. Jag litar mer på marknaden än en liten fondförvaltare i Sverige. Ett exempel. Under vissa förhållanden kan det vara svårt att värdesätta innehållet i fonden. du vet först det riktiga värdet när du sålt innehavet. exempelvis ryska aktier just nu.
2- Likviditet. Under exempelvis finanskrisen så hade många mindre förvaltare svårt att få några priser över huvud taget på vissa innehåll i deras fonder. Större aktörer har helt andra möjligheter att sätta press på motparter att få priser. För mig innebär det en mindre risk att äga en fond som under en period av kris inte går att sälja. Detta skedde framförallt under finanskrisen men även så var det var fonder som drabbades av detta under corona?
3- Börshandlad. Jag förstår inte hur människor (2022) kan acceptera att få vänta 2-3 dagar innan de får fonden och veta vad den kostade, samma sak när man säljer.
Helt rätt tänkt. Det är den första funktionalitet jag hade lagt till givet målgruppen. En medelsvensson kommer aldrig komma i kontakt med Frejvid och ännu mindre skapa ett sparande där. Deras tjänst är alldeles för komplicerad och anti-intuitiv för den som inte redan är insatt i det tekniska.
Det är väl ändå att ta i att säga att den siffran “inte säga något”. Sen är den ju väldigt ofta väldigt liten i förhållande till förvaltningsavgiften. Den populära fond du exemplifierade med har förvaltningsavgiften som en faktor 10 större än transaktionsavgifterna. Det på en visserligen stor fond men inte en aktiv med hög avgift utan den billigaste indexfonden hos de flesta mäklarna. En dyr fond kommer trots det få något högre transaktionsavgifter få ännu lägre procentuella transaktionsavgifter.
Dessutom är detta problem inget unikt för fonder som elimineras med ETFer. På samma sätt som man inte kan veta transaktionsavgifterna i förväg för fonder så vet du inte vad courtage, spread och växlingsavgifter kommer bli när du försöker sälja dina ETF andelar om ett antal år. Med andra ord tar man en större kostnadsrisk för dessa typer av kostnader med ETFer. Då en fond inte kan lägga på en säljavgift i efterhand. Medans ETF andelarnas förknippade försäljningsomkostnader är helt okända för oss vad de kommer vara om ett antal år.
De övriga sakerna anser inte jag väger upp så att det går att påstå det du gjorde:
Det är din värdering under dina förutsättning du gör, inte att fördelarna överlag överväger långt traditionella fonder.
Jag har själv delar av min exponering med ETFer, men jag tycker fortfarande inte att det går att göra så generella påståenden du gör som en del av reklam/sälj/PR.
Det borde ju gå att bygga in socialt tänk med populäraste portföljen osv. Kanske samarbete med @janbolmeson och erbjuda en variant av RikaTillsammans-portföljen också.