Min favorit på området råvaruinvesteringar är ETF:en M9SA (Market Access Rogers International Commodity Index UCITS ETF) som man kan nå via Nordnet (verkar fortfarande som att Avanza fortfarande inte erbjuder denna trots att den handlas på Xetra).
Anledningen till varför jag gillar denna är hur vikterna mellan råvarorna i indexet bestäms, då detta görs på ett mycket mer logiskt sätt än Bloombergs råvaruindex.
Lite bakgrund först: priset på råvaror är extremt mycket drivet på utbud och efterfrågan. Denna effekt styr även hur mycket investeringar som görs för producera råvaror, vilket också är väldigt cykliskt. Om utbudet är högt relativt efterfrågan, sker inga nyinvesteringar i oljefält och gruvor, varmed det efter några års tid kommer att vara en obalans åt andra hållet (när sektorn är underinvesterad och efterfrågan är större än utbudet). Då görs många nyinvesteringar och många gruvor kommer i drift, och det börjar produceras för mycket av råvaran i fråga. Och så fortsätter cykeln så.
Så till min poäng: Bloomberg bestämmer vikterna i index baserat på utbudet liksom redan nämndes av @anon80140662 i ett tidigare svar. Det innebär att den ger mer vikt åt råvaror som är i den senare nämnda expansiva fasen och mindre åt sådant som är i motsatt ände. Så varför är detta ett problem? Tänk på priserna som styrs av utbud och efterfrågan. Om det finns ett överutbud av något, kommer priserna att sjunka och om det finns större efterfrågan av något än vad det finns utbud, kommer priserna stiga. Det innebär att BCI (Bloomberg Commodity Index) alltid strukturellt har fel timing för trenderna och kommer att köpa mer av de råvaror som ska sjunka i pris och säljer av det som ska öka i pris.
Rogers International Commodity Index (RICI) fungerar tvärtom. Här bestäms vikterna baserat på hur viktiga var och en av råvarorna är för världsekonomin, det vill säga, baserat på efterfrågan. Därför kommer denna att ligga mycket bättre i priscykeln än BCI.
Dessutom investerar RICI i 38 olika råvaror jämfört med 24 för BCI.
Den tidigare nämnda ETF:en M9SA är den enda på europeiska marknaden som ger åtkomst till detta index. Baserat på vad jag sagt ovan, har ETF:en en självklar plats i min portfölj.
Läs mer om detta på
- https://allseasonsportfolio.eu/portfolio-update-september-2020-which-is-the-best-commodity-index/ (en jämförelse mellan råvaruindex)
- http://www.beelandinterests.com/RICI%20Handbook.html (information om RICI från dess skapare)
- Hot Commodities av Jim Rogers (Bok om investeringar i råvaror skriven av skaparen av RICI. Tar även upp problematiken kring viktningen i de flesta råvaruindex)