Jag ska sälja en LP. Det är i princip omöjligt att säkra att inte LP:n kan komma fram med ett hörn buckligt eller att skivan gått genom innerpåsen lite. Jag själv har fått hem skivor så, och större butiker går oftast med på att skicka en ny medan små såklart inte har samma möjligheter.
Jag vet vissa amerikanska webshoppar som friskriver sig genom att säga att “vi kontrollerar och packar skivan så bra det bara går. Men efter vi lämnat den till posten friskriver vi oss ansvar för hanteringen”
Detta går ju inte riktigt i Sverige mig veterligen, enligt ARN(?). Så hur kan man lösa detta, om man inte orkar med petiga kunder. Går det skriva att skivan säljs i begagnat skick (även om den är ny) t.ex. Eller kan jag skriva som ovan, och om köpvillkoren accepteras inte behöva ta i någon som fått en innerpåse lite uppsprätt av Postnords hanetring?
Säljer du privat ser ju reglerna annorlunda ut. Filma när du packar, packa noga och skyll sedan allt på PostMord, om det nu är en riktig dyrgrip.
Jag har sålt tusentals plattor genom åren och några få procent strular och då är det mest taskigt vaggade köpare och/eller länders postsystem som är knas.
Kanske packa i tre pizzalådor. Rejält med fluff i alla och sen tejpa ihop alla väl med skivlådan i mitten? Tomma lådor går ofta köpa billigt hos kvarterets pizzeria.
Jag har inte sålt LP skivor, men mycket glas. Är väl uppe i 1000+ annonser nu. Just med mycket vaddering och generös låda, så kommer man långt.
Sen har jag iofs en Traderabuffert, ifall något händer, som beror på mitt slarv. Men har bara hänt en gång på tre år.
Det är Konsumentköplagen som lägger risken på företagaren tills att kunden har varan i sin besittning. Om du som företagare vill slippa bära den risken så får du skaffa en försäkring och räkna in kostnaden för försäkringen i varans pris. Eller så tar du risken och räknar med att vissa paket går sönder eller försvinner, och så skickar du på nytt i sådana fall.
Konsumentköplagen behöver du kunna som ett rinnande vatten om du driver ett företag som säljer till konsumenter. Även Köplagen, Avtalslagen och Distansavtalslagen är viktiga.
Trådskaparen skriver “Eshop” i rubriken och har lagt tråden i “Företagande”.
Privatperson som säljer en vara kan avtala om när risken går över på köparen, till exempel genom att skriva att risken går över när man lämnat till transportören.
Jag har en enskild firma. Och kommer pressa en LP och sälja. Gjort det en gång tidigare, och då var det ska erkännas bara en som hörde av sig om skadad innerpåse.
Men fler aav de som som inte hämtades ut (hur tänker folk egentligen) och returnerades til mig kom med skador. Så liksom, mitt pack-sätt klarade då en resa med postnord. Men inte två resor.
Men kom på efter jag postade inlägget att jag ibörjan skickade innerpåsen i konvolutet och ändrade detta sedan til att ta ut innerpåsen. Så det säkrar ju en del. Plus att jag kan se över hur jag packar denna gång. Men hade varit skönt friskriva sig från Gnäll.
Japp, inneromslaget utanför ytteromslaget är standard i skivsamlarkretsar och så skeppar jag. Sedan föredrar jag kartonger som går utanför hörnen så att det finns en “krockzon” i alla fyra hörnen, för det är i ärlighetens namn där det ofta sker skador. De som är lika kvadratiska som omslaget är ganska usla.
Jag har en sjukt nördig packningsvideo på tuben om du vill ha fler packtips, men det ligger ju lite utanför frågan här.
Som privatsäljare skickar jag ingenting förrän köparen betalat.
Kollar gärna video! Förra gången packade jag i en pizzakartong (hade dock egentligen valt bort pizzakartong och istället valt att köpa denna typ som såldes som “låda, ypperlig för att skicka LP”. Men som också visade sig vara just en pizzakartong när de kom hem till mig. Så där blev jag lurad. Lindade in skivan i bubbelplast. Blir billigare per låda, än sådana bok/LP-lådor du refererar till som viks och anpassas efter innehållet. De är rätt dyra per låda.
Jag skickade ett PM med videon. Sedan handlar ju såklart allt om hur mycket som ska skickas, vikt och storlek etc. Trist att bli pålurad sladdriga pizzakartonger bara…