Sälja LP-skivor/samling

Hej forumet,

Jag har en LP-samling jag vill sälja och den består av ett hundratal skivor med allt från Ebba grön till Led Zeppelin.

Jag har delat in samlingen i tre kategorier utifrån värdet med olika strategier för försäljning som jag gärna tar synpunkter på.

1. Värde 20-150 kr. Ca 300 skivor, här har jag tänkt sälja till skivaffär då det dels är många och värdet inte motsvarar arbetet med att sälja på exempelvis Tradera eller Discdogs. Det jag ej får sålt här säljer jag i bulk på Tradera.

2. Värde 150-250, ca 100 skivor. Här tänker jag jag sälja till butik beroende på vad de ger mig.

3. Värde 250 kr uppåt, ca 150 skivor. Här tänker jag sälja via Tradera eller Discogs.

Värdet på skivorna är taget från Discdogs medianvärde för den aktuella skivan.
Hur är det att sälja via Tradera via Discogs, är det värt att välja Discogs över Tradera (tänker att Tradera är smidigare)?

Tar gärna emot tips när det gäller försäljning av LP rent generellt! :slightly_smiling_face:

Edit, jag har utgått från den aktuella skivans värde (pressning, år, land och ”idnummer” enligt Discogs. Med Tradera syftar jag på auktion.

2 gillningar

När det gäller LP-skivor är ju saker som pressning etc. av stor betydelse. Jag hoppas att du tänkt in det.

Jag noterar mer generellt att Tradera börjat med ett butiksupplägg. Man säljer inte saker styckvis på samma sätt som förr. Istället plockar man ihop en varukorg och får en fraktavgift för helheten. Jag skulle mer generellt sätta gränserna mycket lägre än du har gjort här. Jag tror också att skivor som har lågt värde är både svåra att sälja och svårt att få betalt för.

Mitt förslag skulle vara att lägga ut en så stor volym som möjligt på Tradera. Du har alltsammans ute under låt säga ett år. Det som inte säljer på den perioden säljer du till en butik. Detta är den modell jag mer generellt skulle förespråka för att sälja begagnade grejer.

En allmän erfarenhet är att “skräp” ofta går att sälja tillsammans med mer attraktiva varor. Ingen skulle köpa en skiva för 20 kr + frakt men om du köper en skiva för 200 kr så kan skivan för 20 kr få åka med också. Att ha en stabil bas av attraktiva grejer hjälper till att få skräpet att gå åt. Denna effekt kan ofta vara ganska stor.

Att saker har ett visst pris angivet är inte alls samma sak som att varorna är säljande. Det finns helt klart en tendens att dyrare saker säljer bättre men det finns också många udda varor som inte riktigt säljer. I udda kan här ingå att pressningen är “fel”. Någon annan har lagt ut skivan till högt pris men får den inte såld för att den inte är av mest attraktiv utgåva. För dig ser det ut som att den är “dyr” men verkligheten är att den är felprissatt.

2 gillningar

Jag har med ganska bra resultat använt Tradera för försäljning av just gamla LP skivor, så jag kan rekommendera den tjänsten. Dock är det just som @AlphaCentauri skriver lätt att sälja sånt som är eftertraktad och svårt att sälja sånt som är udda. Säkert ett bra förslag att bunta sistnämnda med som en bonus på de eftertraktade skivorna :wink:

2 gillningar

Har du skickat skivorna med någon speciell förpackning?

Nu var det ett tag sedan men jag gjorde mest “hemlagade” förpakningar av tjockt / stelt pappmaterial så de var bra skyddade i alla fall. Kanske finns nån förpakning att köpa men inget jag har kollat efter.

Gammal räv här. Hur snabbt det ska gå, hur mycket jobb du pallar med och hur mycket du tänker dig få ut är centralt.

Discogs är bra om du ser till snittvärde bland sålda och du vet hur man graderar.

Tradera är bra för mer ”bulkförsäljning”.

Gå till butik om du bor i nån vettig stad med sådan. Tjoa om du vill ha tips.

2 gillningar

Mer generellt är bananlådor väldigt användbara. Jag vet inte hur bra de är till specifikt LP-skivor men jag har använt dem ofta till att sälja mer skrymmande saker. Jag har alltså skurit sönder lådorna så att de blivit storleksmässigt rätt för den sålda varan.

Jag skär egna. Jag har t o m en absurt nördig tubvideo uppe om det. :rofl: IKEA och brödkartonger ftw!

1 gillning

Kategori 1 är det hyfsat bråttom med då min fru inte tycker om att bo i en skivbutik men kategori 2-3 vilket är ca två flyttlådor är det inte lika brådis med. Därav att jag funderar över tradera vs Discdogs, jag avser även att nörda ner mig och lära mig något, dels av intresse men också då det handlar om stora belopp. Vilka kunskapsbanker finns det förutom Discdogs?

Jag bor I Stockholm*

För svenska artister/grupper är nog kanske Tradera bäst.

Jag har sålt en del internationella grejer och tycker Discogs är bra. Långt ifrån lika höga avgifter som t.ex Ebay.

1 gillning

Discogs heter det, men de har konkurrerat ut nästan alla tidigare internationella utmanare: Musicstacks, Netsounds etc. Ebay är skräp idag. I det prissegment du nämner och den mängd och stil är Tradera nog ändå bäst. Eller allt direkt till butik som sagt.

Som Discogger får man räkna med strulpellar, regelbundna packeteringar av enstaka plattor och att det tar tid.

Jag packar något varannan dag ungefär, men har då typ 2500 plattor till salu.

2 gillningar

Slå en pling till nostalgipalatset om det är generellt bra kvalité och har ett värde.

Är det mest rock av blandad sort så kan Mickes vid Hornstull vara ett alternativ.

3 gillningar

Recordhunter är OK också tror jag.
Ligger på St Eriksplan om jag minns rätt.

Tog en omväg dit med t-banan när jag var på besök i Stockholm då de hade en hyfsat ovanlig skiva som jag hade spanat in.

2 gillningar

Det verkar krävas rätt bra koll på skick och pressningar och sånt för att veta värdet. Lite som mynt lr frimärken.

Sist jag funderade på att sälja min skivsamling kom jag dock rätt snabbt fram till att det inte riktigt är fördelaktigt att ha så underlig musiksmak som jag har :stuck_out_tongue_closed_eyes: :joy:

1 gillning

För oss anala vinylnördar är skicket A och O.

Sedan är min erfarenhet att smal smak också kan vara värt massor: DIY-punksinglar, 60-talssoul, tidig italodisco, death metal, minimal electronics, udda techno etc. Sånt funkar!

Blandat svenskt 80-tal? Mindre kul. :sweat_smile:

1 gillning

Hur är det med CD-skivor? Finns det en marknad för det?

Oh ja, om du hittar rätt folk.

Promo skivor som pressats i små serier är eftertraktade, och kan ge bra betalt.

Discogs är därmed bra, för har du tur kan du få kontakt med någon som samlar på just den artisten du gillar/säljer saker av …

2 gillningar

Skivbörsen på S:t Eriksgatan var bra förr i tiden.
Den finns fortfarande kvar…

1 gillning

Från vilken prisnivå skulle du säga att det är intressant/värt att gå från Tradera till Discogs (besväret)?

Det handlar nog mer om arbetsinsatsen. Fördelen med Discogs är att slippa fotografera. Nackdelen är att behöva vara noga med graderingen. Tvärtom med Tradera, typ. :sweat_smile: Jag föredrar själv Discogs.