Hej alla kunniga!
Jag är usel på räntefonder. Som en del i en större portfölj har min far har blivit rekommenderad via “rådgivare” att sätta räntedeln i en FRN fond. Jag undrar hur Lysa räntor står sig mot FRN fonden?Vilket av dessa alternativ tror ni kommer vara bäst kommande 5år?
Prio 1 är låg korrelation mot börsnedgångar. Dvs denna buffert ska funka som en buffert att ev plocka från vid oförutsedda händelser som sammanfaller med sur börs
Prio 2 är hygglig avkastning över tid, dvs iaf bättre än sparkonto (Finns också lite likvider på sparkonto)
Stoppar inte lite info om bägge alternativen nedan för den som orkar och vill läsa
SEB FRN Fond
Intern rekommendation
• Prognoser om svagare tillväxt har dragit isär kreditspreadarna (den “extra” ränta företag betalar) vilket dragit ner värdet på fonden Sammantaget har dock den löpande avkastningen nu stigit till höga nivåer för denna typ av obligationer (mest investment grade).
• Lägre tillväxtprognoser och därmed större kredtikspreadar kan ge ytterligare nedgångar på kort sikt På några års sikt ser vi utsikter till god avkastning givet den relativt låga risken.
Info
Huvudkategorin av räntebärande värdepapper i fonden är
företagsobligationer och minst 75% ska utgöras av FRN. Högst 60%
av fondens medel får investeras i instrument som saknar kreditbetyg.
Investeringar med låg kreditvärdighet (high yield eller non-investment
grade) får uppgå till högst 20% av fondens värde. Portföljens
genomsnittliga återstående räntebindningstid kan uppgå till högst 1
år. Dock kan den genomsnittliga kreditdurationen uppgå till 4 år.
Investeringar noterade i andra valutor än den svenska kronan
valutasäkras till svenska kronor. Kreditrisk- och hållbarhetsanalys
ingår i investeringsprocessen. Avkastningen bestäms av hur mycket
fondens innehav ökar eller minskar i värde under din innehavsperiod,
vilket huvudsakligen avgörs av räntenivån och spread-utvecklingens
påverkan på fondens olika räntebärande värdepapper utifrån deras
löptider.
Svenska stats- och bostadsobligationer
XACT Obligation
Öhman Obligationsfond
SPP Obligationsfond
AMF Räntefond Lång (ca 50 % av fonden har denna exponering)
Svenska realobligationer
Öhman Realobligation
Svenska räntebärande företagsobligationer
AMF Räntefond Lång (ca 50 % av fonden har denna exponering)
Globala räntebärande stats- och företagsobligationer
Vanguard Global Bond EUR
Dimensional Global Short-Term Inv. Grade FI Fund (SEK Hedged)
iShares Core Global Aggregate Bond UCITS ETF (SEK Hedged)
Globala företagsobligationer
Deutsche Bank EUR HY Bond UCITS ETF
iShares Core € Corp Bond UCITS ETF (SEK Hedged)
Detta bör vara på sparkonto med ränta i min mening.
FRN fonder är mestadels företagspapper som har rätt hög korrelation med börsen. Det är ju trots allt papper utställda av företag - aktier och räntepapper- så inte så konstigt att de korrelerar. Dåligt alternativ om man vill ha en motvikt mot börsen i min mening.
Alternativ om man vill göra en egen ränteportfölj är i min mening är
35% AMF räntefond Mix (ca 75% internationella statsobligationer valutasäkrade till SEK, resten i svenska statspapper)
35% Storebrand obligation (i huvudsak svenska statspapper och obligationer säkerställda av staten)
30% AMF räntefond Lång (som är en mix av ovan plus cirka 30% företagspapper)
Samtliga har mycket hög kreditvärdighet dvs låg risk mht konkurser. Dessutom låg avgift. Man kan ta in Captor Iris som @Alec nämnde men den är dyrare så man är medveten om det. Captor cirka 0.7% medan de andra ligger på 0.1-0.2%.
Man behöver inte heller alla 3 utan jag ser mixen ovan som rätt optimal. Om man tycker det är för komplicerat så kör på en eller två. Om jag tvingas välja bara en så skulle det bli AMF Mix.
Kanske tråden nedan kan vara intressant där jag nördade en hel del kring räntefonder