Jo men fulvin i min värld är något som bryggts på random vinsats i någon studentkorridor och stressats fram till någon fest, steget därifrån till något som skyddas med geografiskt ursprung och metod är ganska långt. Så det finns ju grader i helvetet.
Kan du peka mig i riktning mot alla dessa pangvin som jag förmodar finns rent smakmässigt men som inte når upp till status av kvalite?
Framför allt de olika smaktillsatser som används i stor skala i billigare bulkviner.
Så krångligt behöver det ju inte vara. Kvalitetsviner görs ju normalt av handplockade druvor. Det odlas måttlig volym druvor per hektar. Vinet lagras under viss tid under lämpliga förhållanden. Sedan finns det förstås en mängd lokala regler, knep och metoder som ger viss karaktär till vinet. De grundläggande reglerna för att göra ett kvalitetsvin är dock ovanstående.
Köper det vin jag tycker är gott samt provar gärna något då och då. Om det är “fult” eller “fint” skiter jag blankt i. Så även tillsatser. Dricker inte så mycket vin att jag skulle vara rädd för tillsatser. Kort sagt: jag är varken stropp eller new age:are ![]()
Får erkänna att jag överdrev lite ^^, din text är en bättre beskrivning
Med fulvin avses här ett vin som är billigt, där smaken främst kommer från olika tillsatser och där karaktären skapats för att passa en bred publik. Hemgjorda viner och liknande är en egen kategori. De är kanske inte så märkvärdiga men de utges heller inte för att vara särskilt bra.
Jag är inte rädd för tillsatser. Att de skulle ge cancer eller liknande tror jag inte. Däremot känns det ju roligare med kvalitet. Det känns bättre att äta middag på finporslin än på plasttallrik. Sedan blir man säkert mätt oavsett val av tallrik.
Vill tipsa de som inte har provat att laborera med temperatur. Många rödviner blir mycket sämre smak på när de serveras i för varm temperatur (dvs rumstemperatur). De flesta blir godare om de håller typ 14 grader. Ställ i kylskåpet under dagen och ta ut nån halvtimme innan. Detta kan låta snobbigt men det gör verkligen stor skillnad i smak.
Vilka tillsatser är du ute efter? Är det t.ex. gelatin, äggvita eller liknande som man brukar tillsätta och även har gjort historiskt för att det skulle binda partiklar och man skulle få ett klarare vin? Det påverkar så klart även smaken och upplevelsen av vinet så det är enklare och snabbare att producera.
Sen vet jag inte om priset borde spela roll för om vinet i sig är fint/fult? Blir vinet fult om du får det i present? Eller är det den upplevda statusen på vinflaskan som du försöker fiska efter?
Hur vet du att det inte finns tillsatser i dina kvalitetsviner?
Det är ofta mer sulfit tillsatt i billigare viner. Man bör helst dricka ekologiska viner eller möjligen naturviner (naturviner kan dock vara svårare att lagra), dessa har hårdare krav. Brukar man få ont i huvudet av något glas rödvin ska man vara extra noga med att välja vin med liten mängd sulfit i.
För mina smaklökar så tappar man en hel del av smaknyanserna i rött vin om det serveras så kallt som 14 grader.
Du dricker för fort!
Kör 16 grader då. Men inte 22.
Höj till 18 så är jag på.
Tumregeln är väl att det röda sätts in i kylen en halvtimme innan det ska drickas och det vita tas ut en halvtimme innan.
Förutom att smaken är som baken, etc etc… Det här beror ju alldeles på vilka viner vi pratar om. En del fantastiska viner smakar skit vid både 14 och 19 grader men underbart vid 17-18, andra ska serveras vid andra temperaturer.
Likaså spelar matchningen med mat stor roll. Jag dricker t ex gärna ett mustigt russindoftande Amarone till kallskuret och ost, men det gör sig inte till en burgundisk köttgryta. Ett friskare fruktigt yngre vin kanske gifter sig bra med pizzan men blir för mesigt till både ostbricka och kött. Till exempel.
Hel vetenskap, som inte är vetenskap, alltså.
Det kan hypotetiskt finnas smaktillsatser i olika viner men i billiga bulkviner med påhittade namn, alltså icke-existerande ursprungsbeteckningar, är smaktillsatserna hela grejen. Vinet skulle inte vara drick- eller igenkännbart om smaktillsatserna togs bort.
Jag har en kollega som tidigare jobbat inom vinbranschen och som har en närmast föraktfull inställning till naturviner. Han dissar alltså både billiga fulviner och naturviner. Inte så att de alltid är dåliga men trenden handlar mer om en idé, typ som ekologisk mat, än om något som verkligen ger en större upplevelse.
Frågan här avser vin på Systemet. Om du reser iväg till olika länder där vin odlas så blir bilden så klart mer blandad.
Frågan avser främst de olika pulvertillsatser som säljs till vinproducenter för att skapa fatton i vinet och liknande, alltså ren fejk. Sedan finns det mer naturliga sätt att justera smaken utan just sådana ämnen inblandade.
En Chardonnay från Oregon kan möta upp den feta falukorven, men skippa ketchup.