Funderar på att byta till hyresrätt från BRF - mycket ångest över detta

Förstår att du vill känna tryggheten i att ha bunden ränta. Men tänk på att det kostar.

Jag har f n 1,12%, rörligt 3mån.

1 gillning

Vet inte faktiskt, när jag pratade med Danske Bank för en vecka sedan, så var det ju långt ifrån priset som dom skrev på sin hemsida som jag fick, även om det, med mina siffors, stod 2,01%, så var det närmare 2,2%.

Är ju inte säkert att Danske Bank är billigare heller när väl flytten av pengarna är gjorda, eftersom räntan binds på dagen lånet är helt över hos Danske Bank.

Synd att SBAB är såpass dyra.

Om man nu skulle välja, är 2 år för “kort” tid att binda på för att det ska vara värt det? 2,24 i ränta kan jag väl ta, 2,54% känns väl saftigt.

Vet att det är jag som ska ta beslutet om jag väljer att ha kvar bostadsrätten, men nu är väl frågan om 2 eller 3 år är “bäst”.

Hur hade ni gjort?

Och det går inte byta jobb (och frigöra en helt otrolig summa från bil (överstigande hela boendekostnaden))?

Problemet som jag ser är inte din ränta, barnen, lönen, riksbanken utan enbart en dyr bil + jobb på fel ort.
Med en lön på 50k (borde väl ändå betyda att du gör något ganska avancerat på dagarna som kräver kompetens) och arbete inom “IT” måste du väl kunna vara attraktiv på vilken liten ort som helst? (även om du tänker att just ditt nuvarande yrke kommer försvinna)
Du har ju råd att gå ner ganska ordentligt i lön om det kan innebär du slipper bilen + 6000kr diesel.

Annat alternativ: Köpa ur dig ur leasingavtalet och få tag i en billig el-leasing-bil istället?

2 gillningar

Eller då sälj nuvarande boende och köp på samma ort som arbetet… (istället för att hyra)
Här i Gbg verkar ingen än så länge bry sig om några räntehöjningar sett till budgivningarna jag bevakar. Fantasisummor är vad det är

2 gillningar

Jag ser tre problem med att binda räntan om man har små marginaler.
1 Det är dyrare
2 Räntan höjs ändå, fast senare.
3 Höjningarna kommer i stora steg men sällan, rörlig ränta rör sig i små men många steg vilket ger tid att anpassa utgifter.

Jag kan hålla med att den som bor i en äldre reglerad hyresrätt har ett visst privilegium jämfört med den som bor i nyproduktion med presumtionshyra. Men den skillnaden är bara brus jämfört med vad den som ägt sitt boende åtnjuter för fördelar.

Räcker med att läsa valfritt nummer av Hem & Hyra. Finns nästan alltid en artikel om en pensionär som bott i sin hyresrätt sen tidigt nittiotal och nu tvingas bråka med värden för att få handtaget till kylen bytt. Vilka möjligheter hade hen haft om hen istället (haft möjligheten) att köpa sitt boende för trettio år sen?

Jag måste för övrigt säga att hela tanken att sälja BR och kliva över till HR, som jag hör ofta nu, är väldigt mycket att försöka “tajma” marknaden. Och det har jag lärt mig här att man inte ska göra. :blush:

Alex Schulman gjorde det i panik 2010. Rätt eller fel beslut?

Då hade hen fått betala allt sånt själv…

1 gillning

Jag har inte många principer, men en av dem är att aldrig lyssna på uppmärksamhetssökande och talanglösa individer.

2 gillningar

Utan att veta mer om din situation så tycker jag jobbpendlingen verkar vara ett större problem än bosituationen.

Du skulle ju antagligen kunna lägga alla transportkostnader på boende om inte bilen är absolut nödvändig för andra aktiviteter.

Å andra sidan, tror du dig vara utan arbete om 2-3 år så kanske det är den situationen du skall försöka förbereda dig för. Vart är det bäst att bo då?

En annan mer taktisk detalj är när lägenheten köptes och om det är mer än 5 år sen och den låt säga är värd 4,2 mkr idag skulle du ev. kunna klara dig undan amorteringskrav vid mindre än 50% belåning. Är den värd 3 mkr i dagsläget är det dock 70% som du skriver och amorteringen behöver göras.

Lycka till!

Hej.
Sitter lite i samma situation som dig åtminstone angående den dyra pendlingen :slight_smile:
Jag har under alla år som pendlare (fått mången förslag på byte till lgh i stan där jag jobbar) tänkt att om jag bor i lgh så kastar jag ut 10 000kr i månaden som jag aldrig kan få tillbaka något på.
Jag behåller huset, ligger på minimi på amortering (är egentligen ett sparande) och har de senaste åren bundit räntan på kortare eller längre sikt.
Detta gör att jag vet exakt vad jag betalar i utgifter per månad.
Den dag jag säljer huset kommer jag garanterat få mer än jag gav så jag ser det som en investering.
Istället för att åka runt i en “dyr” dieselbil har jag köpt en begagnad elbil som klarar min pendling.
Och har nu tom råd med ett sparande.

Är detta inlägg ens seriöst?

1. Du har precis köpt bostadsrätt. Om du binder räntan nu så får du lugn och ro med vetskap om att alla avgifter blir ca 9500 kr per månad. (Så vad hindrar dig från att ta detta rationella beslut?!)

2. Säljer du bostaden för att flytta in i hyresrätt så skriver du själv att kostanden blir 8000+500+250. Dvs 8750 kr. Skillnaden är på ynka 750 kr per månad. Vem köper en bostadsrätt bara för att månader senare ifrågasätta sitt beslut och ens tänka tanken att sälja för att man sparar några hundringar per månad mot att bo i hyreslägenhet. Om 750 spänn stjälper alla dina planer så vet jag inte vad jag ska säga…

3. Det blir dyrare att sälja lägenheten och flytta in i hyresrätten eftersom mäklararvoden plus flytt kostar gissningsvis säkerligen minst 30.000 kr (beroende på var i landet du bor). Sen kanske du rent av gör förlust på försäljningen om du nyligen köpte den.

4 gillningar