Funderar på att köpa skog / investera i en skogsfastighet

Förskott på avverkning kan du få utbetalt på ett par dagar :wink:

Problemet är att inkomster du INTE kan skatta fram förmånligt enligt ”räntefördelningsunderlag” ett visst år läggs direkt ovanpå din vanliga inkomst eftersom du har EF. Blir fort statlig skatt. (AB vill du i regel inte ha din skog i)

Räntefördelningsunderlag ger dig rätten att skatta fram en viss summa förmånligt varje år. (Beror på en mängd faktorer). I mitt fall som hade +150ha, ej belånat och en del befintliga skogskonton så rörde det sig ändå bara om ca 60000kr/år jag kunde ta ut till 30% skatt. Dvs =42000kr/år efter skatt. Hade jag haft mindre skog eller belånat eller inte haft några pengar på skogskonton eller andra firmakonton hade det varit ännu mindre jag kunnat skatta fram förmånligt/år osv.

Att göra många små avverkningar blir dyrt (etableringskostnader maskiner mm). Därför gör man ofta lite större och sätter av upp till 60% av avverkningen på skogskonton. Som sen kan portioneras ut under upp till 10år. (Man kan även göra upp utbetalningsplaner med de som köpt skogen osv)

MEN sen när man avverkat tillkommer kostnader under mååånga år innan man kan få ut något netto igen. Kostnader =markberedning, plantering, röjning, 1:a-gallring osv.

Man kan i regel inte heller dela/sälja av delar av ett större skifte hur som helst för att på så sätt få in lite pengar. Vet närstående till mig som har +200ha och inte ens det går att dela i två. Båda delarna måste nämligen ”bära sig långsiktigt ekonomiskt”.

Sen KAN det i princip bli ”avverkningsstopp” om någon t ex hittar sällsynt flora/fauna på din mark. Du får dessutom bara ha en viss andel skog under 20år. Det kan komma skadeinsekter, älg, stormar, bränder, bäver som dämmer upp bäckar mm som påverkar din mark. Staten kan tvångsinlösa mark till naturreservat. Virkespriser flukturerar liksom avverkningskostnader och markpriser.

Exemplen härifrån är Norrlands kustland i Umeåtrakten =hyfsat attraktivt för att vara i Norr. Priser/förutsättningar söderut är helt annorlunda.

Prata med de du känner som har skog så kan de säkert förklara lite mer.

Skog kanske låter enkelt och ”rättfram” men det finns en hel del variabler att ta hänsyn till och sätta sig in i.

3 gillningar